شرایط در بازار خودرو به گونه‌ای است که سمت عرضه تقویت شده و از سوی دیگر متقاضی آن چنانی در بازار وجود ندارد. با این شرایط، آیا باز هم می‌توان شاهد کاهش قیمت خودرو و ادامه تخلیه حباب قیمتی در بازار خودرو بود؟
کد خبر: ۹۱۹۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 28 November 2020

کاهش قیمت خودرو در روزهایی که سفرها رونق ندارد/ آینده قیمت ها در بازار خودرو چگونه است؟

از مهرماه سال گذشته که روند افزایش قیمت خودرو آغاز شد و این روند تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت، با افسار گسیختگی قیمت ها در بازار خودرو، رئیس قوه قضائیه به ماجرا ورود کرد و با هشداری که داد، اندکی ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو کشیده شد.

به گزارش تابناک سمنان با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه و متعاقب آن کسادی و بسته شدن بنگاه های معاملات خودرو، تعیین قیمت خودرو به فضای مجازی و سایت ها سپرده شد؛ فضایی که هیچ گونه کنترلی روی آن صورت نمی گرفت و روزانه شاهد خروج قیمت های نجومی خودروها از این فضا بودیم.

به هر صورت با بازگشایی بنگاه‌های معاملات خودرو از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، امید آن می‌رفت که قیمت‌های کاذب فضای مجازی، به قیمت‌های واقعی تبدیل شوند، اما این اتفاق رخ نداد و سرانجام در سوم اردیبهشت ماه، صدای سخنگوی تعزیزات نیز از گرانی بی حد و حصر خودرو‌ها بلند شد.

سیدیاسر رایگانی طی مصاحبه‌ای گفت: برای مثال کارخانه، اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود، در حالی که در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.

بنابراین، برای به سامان رساندن قیمت خودرو تصمیماتی گرفته شد که از آن جمله می‌توان به قرعه کشی برای شناخت متقاضیان واقعی خودرو‌های صفر و بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو اشاره کرد، ولی هیچ یک از این تصمیمات آن گونه که باید، روی قیمت خودرو تاثیری نداشت و قیمت‌ها در بازار خودرو نجومی‌تر از گذشته شد.

روند افزایش قیمت خودرو تا پایان انتخابات آمریکا ادامه داشت. بعد از انتخاب جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا و کاهش قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفت.

قیمت خودرو‌ها در بازار چگونه است؟

پس از یک بهار و تابستان داغ برای بازار خودرو، حالا شاهد یک پاییز سرد در بازار خودرو هستیم. بازاری که به گفته فعالان آن عرضه‌ها افزایش یافته و متقاضی در بازار وجود ندارد.

طبق آخرین اطلاعات و آمار موجود قیمت حاشیه بازار سمند ال‌ایکس و پژو ‌۴۰۵، پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ به ۱۷۰ میلیون، تیبا ۲ به ۱۲۶ میلیون، پژو پارس به ۱۹۱ میلیون، ساینا به ۱۲۶ میلیون، تیبا صندوقدار به ۱۱۳ میلیون و پراید ۱۳۱ به ۹۷ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت پژو‌۲۰۶ تیپ‌۵ به ۲۴۲ میلیون، پژو‌۲۰۶ صندوقدار به ۲۴۰ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۲۸۰ میلیون و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۰۱ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو‌های مونتاژی نیز کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. قیمت هایما از ۹۵۰میلیون به ۶۶۰ میلیون، سیتروئن ۳‌C مدل٩۸ با کاهش ۳۰۰ میلیونی به ۸۱۰ میلیون، مزدا ۳ مدل‌٩۸ با کاهش ۵۰۰ میلیونی به ۸۷۰ میلیون تومان، قیمت پژو۲۰۰۸ از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون‌تومان به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در بازار خودرو‌های خارجی نیز شاهد ریزش شدید قیمت بوده ایم، به گونه‌ای که قیمت سانتافه از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کاهش یافته است. همچنین نرخ سوناتا که تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، اکنون به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت مقطوع هیوندایی آزرا که قبلا در بازار به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود، اکنون به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاهش یافته است.

روند ریزش قیمت خودرو تا کجا ادامه دارد؟

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگویی در مورخه سوم آذر ماه سال جاری گفت: پیش بینی می‌شود که روند کاهشی خودرو تا اواخر آذر و اوایل دی ماه روی همه مدل‌ها ادامه داشته باشد و پس از آن شاهد ادامه مسیر باشیم.

وی درباره پیش بینی بازار خودرو در روز‌های آینده گفت: به صورت کلی نمی‌توان بازار خودرو را برای روز‌های آینده پیش بینی کرد، اما به نظر می‌رسد، خودرو‌های مونتاژی تا ۵۰ درصد جا برای کاهش قیمت داشته باشند. قیمت خودرو‌های وارداتی بسیار عجیب است و جای کاهش قیمت بسیار زیادی دارد. بحث خودرو‌های پرتیراژ داخلی تفاوت دارد و روند کاهش قیمت آن نیز کند پیش می‌رود و باید ماهیانه منتظر کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو‌های داخلی باشیم که البته به شرایط عمومی جامعه نیز بستگی دارد.

فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز گفته است: با توجه به اینکه بسیاری از فروشندگان نتواستند خودرو‌های خود را به فروش برسانند و سفر‌های بین شهری هم به دلیل کرونا رونق ندارد، قیمت خودرو در هفته‌های آینده کاهش خواهد یافت.

همچنین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی مصاحبه‌ای گفت: با توجه به تعطیلی بازار، روند کاهشی نرخ ارز و تشدید رکود، فعالان صنفی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، به‌خصوص در بازار خودرو‌های گران‌قیمت مونتاژی و وارداتی هستند.

وی افزود: با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها در موج اخیر ریزش نرخ خودرو، بخشی از حباب قیمتی شکل‌گرفته در بازار تخلیه شده است. موتمنی افزود: حتی این کاهش قیمت‌ها نیز قادر به آشتی مشتریان با بازار خودرو نبوده، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید و تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو در دوره دو هفته‌ای قرنطینه نیز در کاهش اقبال مشتریان به خرید خودرو مؤثر بوده است.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز طی مصاحبه دیگری گفت: اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی باز هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به هر صورت آنچه مسلم است این که به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد. شرایط به گونه‌ای است که اگر تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی برداشته شود، روند کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد و همچنین واردات خودرو که این روز‌ها زمزمه آن بیشتر به گوش می‌رسد، آزاد شود باید منتظر سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار