از « ارائه آزمایش کرونا برای صدور بلیت»، تا «جریمه اتوبوس‌های حامل بیماران مبتلا به کرونا»
درواقع وقتی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که مسافرت با خودروهای شخصی بین استان‌ها ممنوع شود و به ناگزیر راه سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس، قطار یا هواپیما باز می‌ماند، تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، این است که از عدم ابتلای مسافران به کرونا مطمئن شود.
کد خبر: ۹۱۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 25 November 2020

فاز جاده‌ای مقابله با کرونا

به گزارش تابناک سمنان اعمال محدودیت‌های جاده‌ای برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور، همزمان با آغاز دور تازه قرنطینه سراسری در ایران از ابتدای این هفته کلید خورده است و همچنان ادامه دارد. در این میان، با وجود ممنوعیت سفر بین‌استانی با استفاده از خودرو شخصی، در روزهای گذشته آماری منتشر شد که نشان می‌داد پیش از اعمال محدودیت‌ها، تنـــــها در یک روز، حدود 5‌میلیون ایرانی عازم سفر جـــــاده‌ای شده بودند. 

از آن سو، تصمیم سیاست‌گذار بر این بوده که سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما همچنان ادامه داشته باشد، اما با اتصال مراکز صدور بلیت به سامانه‌های وزارت بهداشت، صدور بلیت منوط‌به ارائه آزمایش منفی کرونا خواهد بود. علاوه‌بر این، اتوبوس‌های حامل بیماران مبتلا به کرونا هم مشمول جریمه می‌شوند. اما این محدودیت‌ها چقدر می‌توانند در مدیریت ابتلا به کرونا موثر باشند و آیا نمونه‌هایی در کشورهای دیگر نیز دارند؟
 
چندی‌پیش محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات ناشی‌از اعمال محدودیت‌های جدید مرتبط با کرونا گفت: «از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعیت و محدودیت‌های تردد به همراه دیگر پروتکل‌های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شد. به دنبال این هستیم تا از طریق شبکه تلفن همراه، بیماران کرونایی را رصد کنیم تا از تردد آن‌ها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.»

وی افزود: «بخش‌های هواپیمایی و ریلی درحال اتصال به سیستم‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و برخی شرکت‌های ریلی مانند رجا نیز به این سامانه‌ها متصل شده‌اند البته بقیه شرکت‌ها نیز در حال انجام این مرحله هستند. اما در بخش جاده‌ای باتوجه به اینکه به‌عنوان‌مثال بلیت اتوبوس از گذشته با اسم صادر می‌شد حال باید سیستم‌شان را راه‌اندازی کنند تا تنها از طریق کدملی صدور بلیت را انجام دهند. بر همین اساس تا پایان آذرماه به  شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای فرصت داده شده است تا سیستم‌هایشان را به سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متصل کنند. چراکه ایجاد و اتصال این زیرساخت‌ها در برخی مناطق، استان‌ها و شهرستان‌ها نیازمند زمان بیشتری است.»

معیار، ثبت آزمایش منفی کرونا

ازآن‌سو، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، به‌تازگی در مورد شناسایی بیماران مبتلا به کرونا از طریق سامانه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: «استعلام کرونایی آنلاین مسافران جاده‌ای از طریق اتصال به سامانه و وب‌سرویس معرفی‌شده ازسوی وزارت بهداشت انجام می‌شود.» 

داریوش باقرجوان، از برقراری ارتباط کامل همه شرکت‌های حمل و نقل و سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه پلاک عمومی به سامانه استعلام بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

وی افزود: «اتصال کامل به سامانه و وب‌سرویس موردنظر برقرار شده و امکان استعلام آنلاین بیماران مبتلا به کرونا در تمام نقاط کشور فراهم است، به این صورت که کد ملی مسافران وارد این سامانه شده و اگر تست منفی از مسافر ثبت‌شده باشد، مجاز به سفر است.» 

مدیر کل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: «اگر تست کرونای مثبت با یک کد ملی در سامانه موردنظر ثبت شده باشد، مسافر موردنظر مجاز به انجام سفر نیست اما اگر 14روز از آن گذشته باشد، سامانه اعلام می‌کند مسافر مجاز به سفر است.» باقرجوان تاکید کرد: «این دستورالعمل به همه شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شده و اگر  تخلفی صورت بگیرد، شرکت موردنظر تا یک‌سال محروم از فعالیت خواهد شد.»

محدودیت‌های جاده‌ای چقدر موثر هستند؟

اما این محدودیت‌ها تا چه اندازه در مدیریت تعداد مبتلایان به کرونا در کشور موثر خواهند بود؟ محمدعلی سادسی، کارشناس ترافیک و شهرسازی در این مورد به «دنیای‌خودرو» گفت: «محدودیت‌های مشابه  ایران در کشورهای دیگر هم اجرا شده است. به‌عنوان‌مثال اخیرا نخست وزیر بریتانیا هم اعلام کرد پس از پایان محدودیت‌های کامل، تقسیم‌بندی شهرها براساس وضعیت ابتلا به کرونا در آنها انجام می‌شود و دیگر خبری از تعطیلی ‌های سراسری نخواهد بود. بنابراین، به‌نظر می‌رسد این محدودیت‌ها در صورت اجرای درست بتوانند موثرواقع شوند.»

سادسی ادامه داد: «درمورد شیوه محدودسازی سفرهای جاده‌ای هم وضعیت به‌همین منوال است، درخواست ارائه آزمایش کرونا برای صدور بلیت اتوبوس یا قطار، هرچند انجام سفر را دشوار می‌کند اما چاره‌ای به جز از اعمال چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد. درواقع وقتی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بر این است که مسافرت با خودروهای شخصی بین استان‌ها ممنوع شود و به ناگزیر راه سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس، قطار یا هواپیما باز می‌ماند، تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، این است که از عدم ابتلای مسافران به کرونا مطمئن شود. این در حالی است که شیوه‌های مشابه در کشورهای دیگر هم اعمال می شود. به‌نظر من انتقادها از اجرای این پروتکل‌های بهداشتی در ایران متاسفانه منصفانه نیستند.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اخبار خودرو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار