«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا بامداد امروز به وقت تهران در توییتی، با اشاره به ادامه تلاش کمپینش برای پیگیری شکایات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری، از رییس سازمان خدمات عمومی دولت آمریکا خواست تا در راستای منفعت و مصالح آمریکا، طبق پروتکل‌های اولیه انتقال قدرت، اقدامات لازم را انجام دهد.
کد خبر: ۹۱۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲ 24 November 2020

روند انتقال قدرت به بایدن آغاز شد/ پذیرش ضمنی شکست از سوی ترامپ

به گزارش تابناک سمنان «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا بامداد امروز به وقت تهران در توییتی، با اشاره به ادامه تلاش کمپینش برای پیگیری شکایات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری، از رییس سازمان خدمات عمومی دولت آمریکا خواست تا در راستای منفعت و مصالح آمریکا، طبق پروتکل‌های اولیه انتقال قدرت، اقدامات لازم را انجام دهد.

ترامپ در توییتی نوشت: به دعوای حقوقی خود در مورد نتیجه انتخابات ادامه می‌دهم، اما به خاطر منافع و مصالح کشور با آغاز روند انتقال قدرت به تیم بایدن موافق هستم.

اظهارات ترامپ به دنبال چندین شکست در دادگاه برای ترامپ و تایید پیروزی بایدن در ایالات‌ مهم صورت گرفت. سناتورهای ارشد جمهوری خواه از او خواسته بودند که شکست خود را بپذیرد. ۱۶۰ نفر از رهبران تجاری، از جمله کمک کنندگان بزرگ مالی جمهوری خواه هم از ترامپ خواسته‌اند شکست خود را بپذیرد و به او گفتند عدم انجام چنین کاری به آمریکا ضرر می‌رساند.

با آغاز روند انتقال قدرت، تیم بایدن به بودجه فدرال و دفاتر دولتی دسترسی خواهند داشت. او همچنین از این پس مرتب گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه را دریافت خواهد کرد.

بایدن گفته، اولویت او مقابله با شیوع بیشتر ویروس کروناست.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شروع به اعلام کابینه خود کرده و تا کنون دو زن مسئولیت دو سمت مهم را به عهده گرفته‌اند. جنت یلین، قرار است به عنوان وزیر دارایی فعالیت کند و آوریل هینس هم برای ریاست اداره اطلاعات ملی معرفی شده است. این نهاد بلندپایه ترین سازمان اطلاعاتی آمریکا بوده و فعالیت هر دو مستلزم تایید سنای آمریکاست.

بایدن پیشتر آنتونی بلینکن را به عنوان گزینه خود برای وزارت امور خارجه معرفی کرده بود.

رئیس اداره کل خدمات آمریکا، در نامه‌ای رسما جو بایدن را پیروز انتخابات شناخته و خبر داده که آماده آغاز روند رسمی انتقال قدرت است.

عصر دوشنبه، ۲۳ نوامبر، نخست شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش کرد به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد اداره کل خدمات، جی‌اس‌ای، به تیم انتقالی جو بایدن خبر داده که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است.

ترامپ در توییتر نوشته نخواسته بیش از این امیلی مورفی، رئیس اداره کل خدمات، جی‌اس‌ای، تحت فشار قرار گیرد و به او پیشنهاد کرده که مقدمات مرسوم و لازم را آغاز کند.

این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی دو هفته گذشته جنجال آمیز شده بود چرا که دولت ترامپ با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رای‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات خودداری کرده بود. این اختلاف به آنجا رسیده بود که روز دوشنبه، ۲۳ نوامبر، مجلس نمایندگان کنگره امریکا در هشداری به رئیس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارایه دلایل خود فورا برابر نمایندگان کنگره حاضر شود.

رسانه‌های آمریکا که دقایقی بعد از سی‌ان‌ان صحت این نامه را گزارش کردند از آن به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند؛ هر چند بر خلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون به جو بایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علنی بر زبان نیاورده است.

نامه جی‌اس‌ای به تیم انتقالی جو بایدن اجازه خواهد داد که علاوه بر دسترسی به بودجه‌های دولتی موجود برای تشکیل دولت جدید، با مراجعه و گفتگو با همتایان خود در نهادهای دولتی، خود را آماده تحویل گرفتن دولت کنند.

ستاد انتقالی جو بایدن هم در واکنش به صدور این نامه ضمن تایید وصول آن گفته "این گامی مهم برای آغاز تلاش‌ دولت بایدن برای مهار کرونا" و دیگر چالش‌هایی است که جامعه آمریکا با آن دست به گریبان است.

رسانه‌های آمریکا چند روز بعد از انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) اعلام کردند که جو بایدن حد نصاب ۲۷۰ رای مجمع گزینندگان (مجمع الکترال)،‌ که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری لازم است را کسب کرد. روند تایید رسمی انتخابات تا چند هفته طول می کشد؛ با این حال، پرزیدنت ترامپ تاکنون از پذیرش شکست خودداری کرده و در چند ایالت روند چالش حقوقی نتایج انتخابات را دنبال می‌کند.

این اقدام در حالی انجام شد که میشیگان هم ساعتی پیش از تایید پیروزی بایدن خبر دارد، جورجیا هم روز جمعه تا حد زیادی به سمت تایید پیروزی بایدن رفت و پنسیلوانیا هم در آستانه تایید نتایج انتخابات خود است.

به این ترتیب، جو بایدن با ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای الکترال به پیروزی نزدیک شده است که نتیجه رسمی آن در نشست دسامبر شورای برگزینندگان اعلام خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار