آخرین تحولات خاورمیانه
آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل/ اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل، تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل و حمله شدیدالحن روزنامه ترکیه‌ای به بن سلمان از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران در افغانستان نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ 22 November 2020

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل، تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران از سوی آمریکا، آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل و حمله شدیدالحن  روزنامه ترکیه‌ای به بن سلمان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران در افغانستان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک سمنان وزارت کشور افغانستان تایید کرده که صبح روز شنبه 23 موشک به شهر کابل شلیک شده است. به گفته این نهاد در این حادثه دستکم هشت نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته که این موشکها حوالی ساعت 9 صبح شنبه به نقاط مختلف شهر شلیک شده است.

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل/ تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران از سوی آمریکا/ آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل/ اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران

سفارت ایران در کابل نیز در صفحه توییترش نوشته که یکی از موشک‌های شلیک شده در محوطه سفارت ایران در کابل فرود آمده و ترکش‌های متعددی به ساختمان اصلی، شیشه‌ها، تأسیسات و تجهیزات سفارت اصابت کرده ولی تلفات در برنداشته و کارمندان این سفارت سالم هستند.

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

وزیر امور خارجه عربستان سعودی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دفاع کرد و گفت که ریاض روابط خوبی با آنکارا دارد.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی شنبه‌شب طی گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز انگلیس در حاشیه نشست مجازی گروه بیست به میزبانی ریاض گفت که این کشور از عادی‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند ولی باید قبل از آن، توافق صلح دائمی که ایجاد کشور فلسطین را تضمین کند، محقق شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌وگو اظهار داشته است که ریاض همواره از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو حمایت کرده است.

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل/ تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران از سوی آمریکا/ آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل/ اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران

بن فرحان همچنین مدعی شد که عربستان سعودی روابط دوستانه و خوبی با ترکیه دارد و عربستان سعودی به دنبال راهی برای پایان دادن به اختلافات با قطر است ولی این راه حل به گفته او، باید همه نگرانی‌های امنیتی قانونی را برطرف کند.

او در مورد پیروزی جو باید، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: «من مطمئن هستم که دولت جو باید همان سیاست‌هایی را دنبال خواهد کرد که قبات در منطقه را تقویت خواهد کرد».

وزیر امور خارجه سعودی گفت که شخصا معتقد است که هیچ گونه تهدیدی امنیت منطقه‌ را طی انتقال دولت در ایالات متحده آمریکا را تهدید نمی‌کند.

فیصل بن فرحان همچنین از تصمیم واشنگتن برای «تروریستی» اعلام کردن جنبش انصارالله یمن استقبال کرد و گفت که این تصمیم، «خیلی مناسب» خواهد بود.

سازمان ملل در واکنش به چنین تصمیمی گفته است که این اقدام آمریکا می‌تواند در آینده ارسال کمک‌های انسانی به یمن جنگ زده را تحت الشعاع قرار دهد.

تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران از سوی آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بر اساس نظر «مایک پمپئو» معافیت عراق از خرید برق از ایران برای ۴۵ روز دیگر تمدید شده است.

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل/ تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران از سوی آمریکا/ آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل/ اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران

به طور معمول معافیت‌ها ۱۲۰ روزه هستند و به مقامات عراقی و آمریکایی اجازه می‌دهد درباره چگونگی تداوم فعالیت سیستم برق رسانی عراق تصمیم‌گیری کنند اما آمریکا در راستای فشار حداکثری بر تهران، این مدت را در تابستان گذشته به ۶۰ روز کاهش داد.

به نوشته واشنگتن پست، دولت آمریکا از معافیت تحریم‌ها و خارج کردن سفارت به عنوان اهرم فشاری بر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق استفاده می‌کند.

آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل

تشکیلات خودگردان فلسطین پس از ازسرگیری روابط و همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی بار دیگر از آمادگی خود برای بازگشت به میز مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی خبر داد.

بر اساس این گزارش، این تشکیلات اعلام کرد: از موضع کمیته چهارجانبه بین‌المللی که ازسرگیری روابط رام الله با رژیم صهیونیستی را گامی مهم در مسیر فراهم کردن زمینه احیای روند مذاکرات میان دو طرف خوانده است، استقبال می کنیم.

این تشکیلات مدعی شده است که هدف از آمادگی برای ورود به روند مذاکرات با رژیم صهیونیستی، تحقق صلح است! این درحالی است که بسیاری از طرف های منطقه ای از مواضع اخیر تشکیلات خودگردان در برابر تل آویو به عنوان سازش و تسلیم یاد کرده اند.

در همین راستا، «منصف المرزوقی» رئیس جمهور اسبق تونس به ازسرگیری روابط و همکاری های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده است. وی در این خصوص گفت: یکی از بزرگترین ترفندهایی که تشکیلات خودگردان و رژیم های سازشکار جهان عرب به کار می گیرند، فریب افکار عمومی است؛ به گونه ای که تلاش می کنند خود را حافظ صلح جلوه دهند. این درحالی است که آنها مسیر تسلیم را در پیش گرفته اند تا صلح.

حمله شدیدالحن  روزنامه ترکیه‌ای به بن سلمان

روزنامه «ینی شفق»، نزدیک به دولت ترکیه ولی‌عهد سعودی را جلاد و شکنجه‌گری خواند که چوب حراج به قدس، قبله اول مسلمانان زده است.

این روزنامه با انتشار مطلبی تحت عنوان «قاتل و جلاد؛ شاهزده‌ای که قدس سمت قبله را نمی‌داند، قدس را به اسرائیل فروخت».

اعلام آمادگی وزیر خارجه عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل/ تمدید معافیت عراق از تحریم های ایران از سوی آمریکا/ آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره مجدد با اسرائیل/ اصابت ۲۳ موشک به شهر کابل و سفارت ایران

ینی شفق نوشت: «محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی که قدس و فلسطین را به اسرائیل پیش کش کرده است، ارزش‌های مقدس اسلامی را تحریف می‌کند».

این روزنامه به تلاش رسانه‌های سعودی جهت تحریف واقعیت‌های تاریخی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «روزنامه عُکاظ که وابسته به شاهزاده محمد بن سلمان است، نوشته است که قبله اول مسلمانان در قدس نیست. این روزنامه سعی دارد از اهمیت سمبلیک این شهر برای مسلمانان بکاهد».

روزنامه ینی شفق ترکیه به مطلب نویسنده‌ای به نام «اسامه الیمانی» اشاره می‌کند که در مطلبی که برای عماظ نوشته بود، مدعی شده که مسجد الاقصی کما اینکه در قرآن آمده، در قدس نیست.

این نویسنده سعودی نوشته است که مسجد الاقصایی که پیامبر (ص) درباره آن سخن گفته در منطقه‌ای بین شهر مکه و طائف به نام «الجعرانه» قرار دارد نه در فلسطین اشغالی.

بر اساس گزارش ینی شفق، روزنامه سعودی مذکور مدعی شده است قدس، مسجد الاقصی نیست و این نام به هنگام مبعث پیامبر (ص) و حتی در زمان خلفای راشدی وجود نداشته است.

این روزنامه نزدیک به دولت ترکیه می‌نویسد: «اظهارات غیر عقلانی آن هم از نویسنده سعودی درباره قدس و فلسطین واکنش گسترده‌ای داشته و تحلیلگران و فعالان بر این باورند که این ادعاها با هدف حمایت از روند عادی‌سازی نظام سعودی با اشغالگران صورت گرفته، نظامی که مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده است».

در این یادداشت آمده است که رسانه‌های سعودی دیر زمانی است که در تلاش برای تغییر افکار عمومی در عربستان سعودی پیرامون عادی سازی روابط با این گونه اخبار و مقالات زمینه‌سازی می‌کنند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار