رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نشنال‌اینترست مدعی شد: توان ایران در دور زدن تحریم‌ها / شمخانی: دست توانمند ایران گلوی هر متجاوز و جنایت پیشه‌ای را خواهد فشرد / پیشنهاد آشنا درباره حل و فصل بحران قره‌باغ / انتقاد تند هاشمی رفسنجانی به مجلس و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴ 18 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پرداخت یارانه جدید به مردم به تایید شورای نگهبان رسید

شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تایید کرد.مصوبه قبلی مجلس در این باره، با ۲ ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود؛ ایراد اول عدم روشن بودن مشمولان طرح و ایراد دوم مربوط به اصل ۷۵ قانون اساسی و عدم تأمین منابع مالی لازم و بار مالی آن برای دولت بود که نمایندگان مجلس در نشست علنی روز گذشته خود، هر دو ایراد را رفع کردند.

پروانه سلحشوری: مردم از جنگ زرگری خسته شده‌اند

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت:زمانی‌که مجلس از هر گونه حرکتی ناتوان می‌شود، هجمه‌ها را به سایر نهادها وارد می‌کند؛ قبل از روی ‌کار‌ آمدن مجلس یازدهم، اتهام را همیشه به دولت و مجلس دهم وارد می‌کردند و امروز تنها دولت را مسبب مشکلات کشور معرفی می‌کنند.تا زمانی که بودجه و اعتبار لازم نباشد، مجلس و دولت نمی‌توانند عملکرد مثبتی داشته باشند.احتمالاً دلیل هجمه‌های آقای قالیباف علیه دولت این است که مجلس یازدهم با وعده و وعید بسیار روی کار آمد اما در حال حاضر نتوانسته هیچ یک از آن وعده‌ها را عملی کنند.اگر به اعتقاد مجلس، دولت ناتوان است، وزرا را استیضاح کند و حتی این قدرت را دارند که رییس جمهور را خلع کنند.نه کرونا که مثل سرطان به جان مردم افتاده را می‌توانند خوب کنترل کنند و نه مشکلات اقتصادی را می‌توانند مرتفع کنند.وضعیت اقتصادی به حدی اسف بار شده است که مشکلات جناحی برای هیچ یک از مردم مهم نیست./ایلنا

شمسایی: من اصلا نمی دونم ارز چی هست و بازرگانی و صنعت کجا هست؟

وحید شمسایی مربی فوتسال:من اصلا نمی دونم ارز چی هست و بازرگانی و صنعت کجا هست؟من با جیب خودم و نلاش خودم زندگی می کنم و در فوتسال خدمت می کنم.از ماجرای ارز فقط بالا پایین قیمت ها را می دانم.من هیچوقت سمت مسائل ارزی نرفتم و نخواهم رفت و به دلایل شرعی چون پول شویی محسوب می شود با این اتفاقات مخالفم./باشگاه خبرنگاران

مصطفی کواکبیان: با غیبت اکثریت مردم قطعا انتخابات رقابتی نخواهیم داشت

فعال سیاسی اصلاح طلب: باور من این است که همه‌ جناح‌های سیاسی و احزاب اگر بخواهند یک انتخابات پرشوری داشته باشند، باید به مطالبات مردم برگردند. یعنی اگر مردم در صحنه انتخابات نیایند، عملاً انتخابات رقابتی شکل نمی‌گیرد.اصولگراها دست خود را رو می‌کنند، می‌گویند مذاکره اشکالی ندارد ولی ما باید مذاکره کنیم. یعنی با اصل مذاکره مشکلی ندارند ولی می‌گویند که اصولگراها باید مذاکره کنند.اولین و مهم‌ترین بحث میزان حضور مردم پای صندوق‌های رأی است و اگر این مشکل را حل نکنیم، انتخابات فایده‌ای ندارد./اعتماد

حسین کنعانی مقدم: هر دو جناح مطرح کشور باید در مسیر ائتلاف قدم بردارند

فعال سیاسی اصولگرا:اگر آقای قالیباف واقعا قصد ریاست‌جمهوری ندارد بهتر است اجازه دهد انتخابات۱۴۰۰ تمام شود، سپس به سفرهای استانی بپردازد و در غیر این صورت هیچ بعید نیست او این سفرها را برای انتخابات ۱۴۰۰ انجام می‌دهد.هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرایان با ریزش آراء روبه‌رو بوده‌اند و نیروهای جدیدی هم وارد عرصه سیاست شده‌اند.اگر هر دو جناح مطرح کشور می‌خواهند مشکلات نظام جمهوری اسلامی را حل کنند باید در مسیر ائتلاف قدم بردارند و یک دولت ائتلافی را تشکیل دهند تا این‌بار نه دغدغه‌های جناحی بلکه دغدغه کارآمدی سرلوحه قرار بگیرد.ورود آقای قالیباف به انتخابات منع قانونی ندارند اما بهتر است که او وارد انتخابات نشود.آقای رئیسی هم منع قانونی برای نامزدی در انتخابات ندارد اما کاش ایشان نیز در قوه قضائیه بمانند و همین‌طور که تا کنون این قوه را پیش برده‌اند ادامه دهند زیرا حتما حضور ایشان در قوه قضائیه مفید خواهد بود./نامه نیوز

انتقاد تند هاشمی رفسنجانی به مجلس

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلسی‌ها برخلاف سخنان رهبری، همچنان فعالیت‌های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهند و با توهین و تخریب و دخالت در امور اجرایی کارها را مختل می‌کنند.محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به تأثیرگذاری احتمالی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازگشت این کشور به میز مذاکره، اظهار کرد: پیش‌بینی این موضوع در حال حاضر کار مشکلی است و هنوز داده‌های کافی برای برآورد آینده وجود ندارد. بحث‌هایی که در جریان انتخابات آمریکا انجام شده هم ممکن است تنها کارکرد تبلیغاتی داشته باشد و آنچه که بایدن در زمینه برجام مطرح‌کرده با تعهد وی نسبت به اجرایی‌شدنش همراه نباشد.وی افزود: بنابراین پیش‌بینی وضعیت دولت بعدی آمریکا از الان مشخص نیست و هنوز معلوم نشده که کاندیدای منتخب و دولتش تفاوت چندانی در اجرای سیاست‌ها در قبال ایران نسبت به جمهوری‌خواهان داشته باشد. البته من عنوان کلی جمهوری‌خواهان را به‌کار می‌برم و از ترامپ یاد نمی‌کنم چون او در این میان یک استثناء است.

واکنش سناتور آمریکایی به احتمال حمله ترامپ به ایران

سناتور آمریکایی خبر منتشر شده در رسانه‌های غربی در خصوص درخواست ترامپ برای بررسی یک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و مخالفت مشاوران او با اقدام نظامی را رد کرد.مارکو روبیو، سناتور آمریکایی ایالت فلوریدا روز جمعه در واکنش به گزارش نیویورک تایمز و احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در توییتی نوشت: با توجه به موضوع مطرح شده، تنها "مشاوران نزدیک" رئیس‌جمهور می‌توانسته‌اند این داستان را به رسانه ارائه دهند. افشاکننده یا این مسئله را از خودش درآورده یا نسخه اغراق‌آمیزی از آنچه اتفاق افتاده را مطرح کرده تا خودش را بهتر جلوه دهد.نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی مدعی شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از مشاورانش خواسته نظر خود را درباره یک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بیان کنند که این درخواست با مخالفت مشاوران نظامی و امنیتی او مواجه شده است.

ترکی الفیصل در مورد ایران به بایدن خط داد

رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی از «جو بایدن» خواست که در هر مذاکره احتمالی جدید با ایران، متحدان منطقه‌ای واشنگتن را نیز در نظر بگیرد.بر اساس گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» عربی، الفیصل پس از ارائه مبحثی از منطقه غرب آسیا گفت: در این وضعیت پیش‌بینی تأثیرات رئیس‌جمهور جدید بر خاورمیانه سخت است. جو بایدن در سیاست تازه‌وارد نیست. وی دارای تجربه است و به مسایل مهم در جهان و منطقه آشناست. باید منتظر بمانیم و دیدگاه وی در سیاست خارجی و نیز اقدامات او را ببینیم.ترکی در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر قصد بایدن برای بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای با تهران مدعی شد: گرچه ما امیدواریم که ایران به عنوان یک کشور صلح‌جو به جامعه بین‌المللی بازگردد اما تجربه چهل سال گذشته با رژیم ایران دلگرم‌کننده نیست. به همین دلیل بازگشت به این توافق به همان شکلی که هست در راستای خدمت به منطقه ما نیست؛ بازگشت به توافق و سپس مذاکره درباره مسایل مهم دیگر، دیپلماسی را در دام می‌اندازد و آن را به عرصه‌ای برای باج‌خواهی ایران تبدیل می‌کند.

جهانگیری و هاشمی برای 1400 کاندیدا می شوند؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که در این راهبرد انتخاباتی بر روی چه مسائلی تاکید و تحقیق شده است، تصریح کرد: مشکلات و موقعیت های موجود در این راهبرد برای رئیس جمهور 1400 ترسیم شده و توانایی ها، پتانسیل های کشور و چگونگی حرکت به سمت عمران و آبادانی، رفاه، آسایش کشور شرح داده است که البته هنوز نهایی نشده است.نمازی درباره گزینه های این حزب تاکنون برای کاندیداتوری انتخابات 1400، گفت: همانطور که آقای مرعشی اعلام کرده بود آقایان اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی، عبدالناصر همتی و دکتر ملک زاده جزو گزینه های ما برای انتخابات 1400 هسنند.وی ادامه داد: آقای اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به ما اعلام کردند که برای انتخابات 1400 نامزد نخواهند شد بنابراین تاکنون آقایان کرباسچی، همتی و ملک زاده مطلبی دال بر عدم کاندیداتوری با ما مطرح نکرده اند اما احتمالا چهره های جدیدی نیز به عنوان نامزدهای حزب در آینده اعلام خواهند شد.

نظر جالب عضو تشخیص مصلحت در مورد روی کار آمدن بایدن

عضو جامعه روحانیت مبارز این تصور که روی کار آمدن بایدن منجر به بهبود اوضاع اقتصادی ایران می شود را اشتباه دانست.حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز،درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر فضای داخلی و سیاسی ایران گفت: چرا باید تاثیر گذار باشد؟؛ مگر آمریکا کشوری در قاره آمریکا و ایران هم کشوری در غرب آسیا نیست؟ چرا باید تصوری درباره تاثیری گذاری انتخابات آمریکا در فضای داخلی ایران به وجود بیاید؟ تا به حال سابقه تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر ایران وجود داشته است؟عضو جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به ریزش قیمت طلا و دلار در هنگام اعلام پیروزی بایدن، بیان کرد: همه از رای نیاوردن ترامپ بسیار خوشحال هستند اما این موضوع از تاثیر گذاری انتخابات آمریکا بر ایران جدا است. مسئله فقط رای نیاوردن ترامپ است. خدا را شکر که شرورترین رئیس جمهوری که سخت‌ترین تحریم ها را علیه کشور و بدترین رفتارها را با مردم ایران داشت؛ رای نیاورد.وی در خصوص وعده های انتخاباتی بایدن برای بازگشت به برجام و احتمال زنده شدن شعارها و وعده های دیپلماتیک در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: این تصور که روی کار آمدن بایدن منجر به بهبود اوضاع اقتصادی ایران می شود؛ اشتباه است. بایدن در زمانی که معاون اوباما بود، در وضع تحریم هایی علیه ایران که کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا آن‌ها را فلج‌کننده خواند؛ نقش پررنگی دارد که البته ناکام ماند. حال ورق برگشته که انتظار داشته باشیم روی کار آمدن بایدن برای فضای اقتصادی مثبت باشد؟؛ من چنین تصوری ندارم.

توصیه حداد عادل برای ایام کرونا

غلامعلی حدادعادل گفت: به مردم فرهنگی و فرهنگ دوست ایران، توصیه می‌کنم، از هفته کتاب و ایام شیوع کرونا به بهترین شکل ممکن، برای مطالعه استفاده کنند.غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با اشاره به برگزاری هفته کتاب گفت: در دورانی که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و مردم به واسطه توصیه‌هایی که برای درخانه ماندن می‌شوند، فراغت بیشتری پیدا کرده‌اند،فرصت جدیدی برای برگزاری هفته کتاب است که باید به بهترین شکل از آن بهره گرفت.وی در ادامه ضمن تبریک هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به همه فعالان خدمت‌گذار حوزه نشر، عنوان کرد: بهترین انیس و مونس کتاب است؛ به مردم فرهنگی و فرهنگ دوست ایران توصیه می‌کنم، از هفته کتاب و ایام شیوع کرونا به بهترین شکل ممکن برای مطالعه استفاده کنند.رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در این روزها اگر بازار برخی از کالاها، قدری راکد است به‌نظر بازار کتابفروشان باید رونق داشته باشد و لذا توصیه می‌کنم، مردم در این اوضاع و احوال، اوقات فراغتشان را با خواندن کتاب‌های خوب، پُر کنند.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت تایید شد

امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت.محمدباقرنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره‌ها را هم آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم کنیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: این نگرانی را مجلس داشت که این طرحشان به تایید و تصویب نرسد، چون ما مذاکراتی با مجلس داشتیم در این لایحه تلاش شد که آن محورهای قابل اجرا از اصلاح ساختار در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شود؛ احیاناً اگر موردی نیز باقی مانده است، در اختیار نمایندگان مجلس است که می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی اصلاح ساختار را اعمال کنند؛ بنابراین از این جهت هیچ‌گونه نگرانی نیست.

پیشنهاد آشنا درباره حل و فصل بحران قره‌باغ

مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در نشست‌های جداگانه‌ای با سفیران جمهوری آذربایجان و ارمنستان دیدار و بر ضرورت «عدم مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای» در حل و فصل بحران قره‌باغ تاکید کرد.به گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، همزمان با اجرای توافق آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، «بنیاد حسین‌اف» و «آرتاشس تومانیان» سفرای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با حضور در مرکز بررسی ‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نشست‌های جداگانه‌ای با «حسام‌الدین آشنا» و جمعی از کارشناسان حوزه قفقاز این مرکز دیدار و پیرامون چشم‌انداز صلح و تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.آشنا در این دیدارها با تاکید بر مواضع اصولی ایران در حفظ «بی‌طرفی» و ضرورت «عدم مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای» در حل و فصل بحران قره‌باغ، خواستار احترام به قوانین بین‌المللی و پایبندی طرف‌های ارمنی و آذری بر آتش‌بس و تلاش برای جستجوی راه حلی دائمی در پایان دادن به این مناقشه شد.رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با اشاره به ضرورت پایداری آتش‌بس و جبران خرابی‌های جنگ اخیر، اظهار امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران بتواند به تقویت صلح و تعمیق همکاری‌های دوجانبه در راستای منافع متقابل با این دو کشور کمک کند.همچنین سفرای دو کشور با تاکید بر اهمیت پیوندهای تاریخی و فرهنگی کشورهای متبوع خود با ایران، علاقه‌مندی خود را به توسعه همه جانبه روابط ابراز کردند.

امیری: رئیس جمهور حساب خاص ندارد

معاون پارلمانی ریاست جمهور درباره حساب خاص رئیس جمهور و تخصیص مبالغی از آن به یکی از دانشگاه‌های کشور توضیح داد: محل هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری از محل اعتبارات این نهاد است و آن هم مثل دستگاه‌های دیگر ردیف بودجه دارد، بر نحوه هزینه اعتبارات نظارت می‌شود و چیزی به نام خزانه دیگر وجود ندارد.وی ادامه داد: به همان شکلی که وزیر یک دستگاه اختیارات برای هزینه بر اساس قواعد دارد، هزینه‌ها در نهاد ریاست جمهوری هم به همین شکل است و من وجود یک خزانه دیگر یا اعتبار دیگر در دست رییس جمهور را رد می‌کنم و به هیچ وجه چنین چیزی نیست.امیری خاطرنشان کرد: وضعیت بودجه خوشبختانه بدون فروش نفت تهیه و تدوین می‌شود و ازاواخر تابستان موضوع بودجه را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند و امسال هم مثل سنوات گذشته بودجه تا ۱۵ آذر ماه تقدیم مجلس می‌شود.

صوفی: امروز شرایط انتخاباتی برای اصلاح‌طلبان مناسب نیست

وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره رویکرد انتخاباتی اصلاحات در انتخابات آینده توضیحاتی ارائه کرد.علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات، با اشاره به آخرین تصمیم‌های انتخاباتی اصلاح طلبان، گفت: هنوز در میان اصلاح طلبان تصمیمی درباره انتخابات گرفته نشده است.او ادامه داد: فضای انتخاباتی پس از انتخابات ۹۸ بسیار مایوس کننده و سرد شده و این سردی کماکان هم ادامه دارد؛ زیرا به هر حال جامعه در سال ۹۸ نسبت به انتخابات واکنش متفاوتی نشان داد و ما در چنین فضایی قرار داریم که در این فضا یاس و ناامیدی موج می‌زند؛ از همین رو جریانات و نخبه‌های سیاسی نگرانند و معلوم نیست چه واکنشی نسبت به انتخابات دارند.صوفی افزود: در همین شرایط عده‌ای معتقدند که انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی بی معناست و عده‌ای هم معتقدند باید شرایط را سنجید، در همین شرایط مجمع روحانیت مبارز هم جلساتی را برگزار کرد که نشان از تلاش این مجمع برای فعالیت بیشتر جبهه اصلاح طلبان در انتخابات آتی دارد. وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره جلسات روحانیت مبارز گفت: من در این جلسات حضور نداشتم، اما از صحبت‌های مطرح شده این گونه برداشت می‌کنم که ترغیب مردم برای حضور در انتخابات را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ ضمن اینکه معتقدم با خروج ترامپ از کاخ سفید مردم به آینده امیدوارتر خواهند شد.

شمخانی: دست توانمند ایران گلوی هر متجاوز و جنایت پیشه‌ای را خواهد فشرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دست توانمند مدافعان امنیت جمهوری اسلامی ایران گلوی هر متجاوز و جنایت پیشه‌ای را دیر یا زود خواهد فشرد.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی طی مطلبی در فضای مجازی نوشت: پناهگاه امن و غیرقابل نفوذی برای جنایتکاران و بدخواهان ‎ملت ایران وجود ندارد.وی افزود: دست توانمند مدافعان امنیت جمهوری اسلامی ایران گلوی هر متجاوز و جنایت پیشه‌ای را دیر یا زود خواهد فشرد. تاریخ دور و نزدیک شاهد صادقی بر این مدعاست.

نشنال‌اینترست مدعی شد: توان ایران در دور زدن تحریم‌ها

نشنال اینترست در تحلیلی به تحریم‌ها و توان ایران در دور زدن آن‌ها پرداخت.به گزارش نشنال اینترست، جو بایدن، سیاست رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را در خصوص «فشار حداکثری» علیه ایران کنار می‌گذارد و می‌خواهد به برجام بازگردد.نشنال اینترست مدعی شد:‌ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در واقع می‌خواهد با ایران وارد تعامل شود اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه خواهد یافت. این در حالی است که بایدن به دنبال راه‌های تنش زدایی با ایران خواهد بود؛ در شرایطی که اقتصاد ایران شرایط سخت و بی‌ثباتی را تجربه می‌کند، تهران نشان داده که در نادیده گرفتن و دور زدن تحریم‌ها ماهر است. ایران با استفاده از امارات، از تحریم‌ها کم می‌کند و آن ها را دور می‌زند.این گزارش می‌افزاید: شرکت‌های تجاری ایران در دبی فعالیت دارند و این ارتباط به شکل‌گیری معاملاتی منجر شده است که به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. این مساله از قوانین ضعیف مالی اماسیستم بانکداری قوی امارات ریشه می گیرد.

آمریکا وزیر اطلاعات را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد «سید محمود علوی»، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.خزانه‌داری آمریکا امروز چهارشنبه از اعمال تحریم‌های جدید در ارتباط با ایران خبر داد.طبق فهرستی که روی وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی ۹ فرد، از جمله وزیر اطلاعات ایران ۴۹ نهاد و یک کشتی به بهانه‌های مختلف در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی موسوم به SDN قرار گرفته‌اند.

ایران تزریق گاز UF۶ به زنجیره سانتریفیوژهای IR2m را تائید کرد

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تزریق گاز UF۶ به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m را تأیید کرد.کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) ضمن تایید خبر تزریق گاز UF6 به زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m گفت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش نیم صفحه‌ای در روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان ماه) آغاز تزریق گاز UF6 به یک زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژهای IR2m در دو کارخانه غنی سازی سوخت در نطنز را راستی آزمایی کردند.پیش از این رویترز به نقل از آژانس از تزریق گاز به این سانتریفیوژها خبر داده بود. خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به کشورهای عضو ارائه داده و امروز به دست رویترز رسیده، عنوان کرده است: «در تاریخ چهاردهم نوامبر ۲۰۲۰، آژانس تایید کرد که ایران تزریق UF6 به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژ IR2m که اخیراََ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است».آژانس در گزارش پیشین خود که چهارشنبه هفته پیش منتشر شد، اعلام کرد که ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR2m را در تأسیسات هسته‌ای نظنز نصب کرده اما هنوز تزریق گاز را انجام نداده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار