کد خبر: ۹۱۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷ 15 November 2020
به گزارش تابناک سمنان محمدعلی رضایی بابیان اینکه در سال جاری عملیات کشت گیاهان دارویی آنغوزه به مساحت ۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان میامی در حوضه آبخیز مرتع کال تاغی اجرا خواهد شد. وی ابراز داشت: این اقدام در راستای سیاست‌های بهبود و اصلاح و توسعه پوشش گیاهی در مراتع قشلاقی شهرستان می‌باشد.
وی افزود: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی این شهرستان به مساحت ۲۰۰ هکتار از مراتع کال تاغی را با مشارکت دامدار زیر کشت گیاهان دارویی می‌برد نا گفته نماند که این مرتع تک دامدار بوده و در سنوات گذشته ۴۵۰ هکتار از این مراتع را با گیاه دارویی آنغوزه کپه کاری کرده و موفق نیز بوده است.
رضایی هدف از اجرای طرح کشت گیاهان دارویی بهبود وضعیت معیشتی دامداران و بهره‌برداران، و همچنین ذخیره مؤثرتر نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش و تخریب عرصه‌های طبیعی می‌باشد.
رضایی بابیان اینکه کپه کاری، بذر پاشی از پیشروی بیابان پیشگیری می‌کند، اضافه کرد: با توجه به نقش و اهمیت حفظ مراتع و پوشش گیاهی در جلوگیری از فرسایش خاک لذا این قبیل طرح‌ها به‌صورت جدی در منابع طبیعی پیگیری می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی بابیان اینکه احیای مراتع در دستور کار است، ابراز داشت: کپه کاری یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر نباتات مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفرشده قرارگرفته و سپس با خاک پوشیده می‌شود تا بتواند از نزولات آسمانی برای جوانه زدن و نیز ادامه رشد، حداکثر استفاده را کند.
وی افزود: عرصه مراتع به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی به شمار می‌رود که تامین معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با اشاره به عملیات اصلاحی در مراتع، اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت در کشور به‌ویژه طی سه دهه اخیر باعث فشار فزآینده بر منابع موجود شده که این مسائل عرصه مراتع را دچار آسیب و تخریب فراوان کرده و از این‌رو اجرای طرح‌های اصلاح و مدیریت مراتع به منظور حفظ منابع موجود و احیاء عرصه‌های تخریب‌شده امری ضروری است.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار