آیا اصلاح‌طلبان به خاطر برخی ناکار آمدی‌های دولت حاضر به عذرخواهی از مردم هستند؟
کد خبر: ۹۱۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 11 November 2020

به گزارش تابناک سمنان  صحبتش زیاد بر سر زبان‌ها بود؛ هی می‌گفتند و می‌گفتند اما مگر گوش شنوایی بود؟ برای مثال همین چند وقت پیش بود که اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، گفت: اصلاح طلبان با صداقت از مردم به خاطر مشکلات سختی که برایشان ایجاد کردند، عذرخواهی کنند.

یا وهاب عزیزی که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرده بود که معتقدم اصلاح طلب‌ها برای معرفی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر، اول باید بابت عملکرد ضعیف خود از مردم عذر خواهی کنند.

آیا اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد دولت از مردم عذرخواهی می‌کنند؟

حجت الاسلام قاسم هاشمی امام جمعه شاهین شهر هم با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط دولت بر عذرخواهی اصلاح طلبان تاکید کرده بود. این صحبت‌ها ادامه دار بود تا اینکه چندی پیش وزیر دولت اصلاحات جمله‌ای را به زبان آورد و به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شد.

باشد؛ قبول؛ عذر می‌خواهیم

اصلاح‌طلبان به خاطر برخی ناکارآمدی‌های دولت که به سرمایه اجتماعی اصلاحات ضربه زد حاضر به عذرخواهی هستند. این  صحبت کلیدی همان جمله معروفی بود که محمدرضا عارف رئیس سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون مجلس دهم بر زبان آورد که البته حرف تازه‌ای از جانب اصلاح طلبان نبود, اما موجی از واکنش‌ها را برانگیخت.

آیا اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد دولت از مردم عذرخواهی می‌کنند؟

برای مثال پیش از این هم  غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در مصاحبه ای بیان کرده بود که اصلاح طلبان بایستی از مردم عذرخواهی کنند، زیرا اصلاح طلبان در بسیاری از جاها نقش داشته اند و این جماعت بایستی این موضوع را صریحا اعلام کنند و با مردم در میان بگذارند و همانطور که خاتمی گفته است بایستی از مردم عذرخواهی صورت گیرد.

حجت الاسلام  محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب هم با بیان اینکه بعد درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی، ارتباط دولت با اصلاح طلبان خیلی کم شد، گفت: ما اصلاح طلبان به اندازه سهم خود در ایجاد مشکلات از مردم عذرخواهی می کنیم.

آیا اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد دولت از مردم عذرخواهی می‌کنند؟

اما خب شاید هیچ یک از این اظهار نظرها به اندازه اظهارات این روزهای عارف بازخورد نداشت؛ اما چرا؟

چرا اصولگرایان عذرخواهی نکردند؟

پس از این صحبت باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ چندتن از شخصیت‌های اصلاح طلب رفت تا نظر آنها را درباره صحبت‌های جنجالی عارف جویا شود.

برای مثال علیرضا خامسیان فعال سیاسی اصلاحات و از نزدیکان عارف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: این صحبت‌ جناب آقای عارف ناظر به یک عقبه تاریخی است، زیرا روحانی در سال ۹۲ با تکیه بر سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان زمام امور کشور را برعهده گرفت و این قابل انکار نیست یعنی اگر اصلاح طلبان نبودند و پشت سر روحانی قرار نمی‌گرفتند او هرگز رای نمی‌آورد و بخشی از این سرمایه اجتماعی هم کناره گیری عارف از عرصه انتخابات بود که باعث رای آوردن او در انتخابات شد.

عذرخواهی اصلاحات از عملکرد دولت؛ آری یا خیر؟

او در ادامه به عملکرد اصولگرایان هم انتقاداتی را وارد کرد و گفت که البته شاهد بودیم که دولت احمدی نژاد هم با حمایت مستقیم اصولگرایان روی کار آمد, اما در نهایت منکر حمایت آنها شد؛ با این حال این صداقت در جریان اصلاحات وجود دارد که با صداقت درباره حمایت خود از روحانی پاسخگو باشد.

عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان هم فعال سیاسی دیگری بود که در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: البته دولت آقای روحانی دولت اصلاحات نیست و اگر نیاز باشد ما درباره چیزی عذر خواهی کنیم, صرفا این است که ما بدون تضمین های کافی از او حمایت کردیم و او بعد انتخابات خیلی به وعده های خودش عمل نکرد؛ اما درباره آقای عارف این شائبه وجود دارد که چرا پیش از این, این گونه صحبت‌ها را مطرح نکرده بود؟

آیا اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد دولت از مردم عذرخواهی می‌کنند؟

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات هم در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به نظر می‌رسد که روحانی دیگر به رای مردم نیازی نداشته و برایش هم تفاوتی ندارد که مردم درباره او چه فکری می‌کنند؛ اما اصلاح طلبان تمام سرمایه‌شان مردم هستند و از این بابت روحانی ضربه سختی به این جریان وارد کرد, به همین دلیل عارف این مطلب را عنوان کرد؛ اما طرح این موضوع از سمت عارف هم مورد توجه است زیرا خود او هم باید نسبت به عملکردش در مجلس عذرخواهی کند.

چرا خودت عذر خواهی نمی‌کنی؟

صوفی در ادامه صحبت‌هایش آب پاکی را روی دستان عارف ریخت و گفت آقای عارف الان در آستانه حضور در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و از همین رو نیز از صحبت‌هایش تبلیغات انتخاباتی به ذهن متصور می‌شود،کمااینکه الان عارف در موقعیت اجرایی نظیر مجلس قرار ندارد که بتواند اقدام اجرایی انجام دهد, پس این صحبت‌هایش هم بیش از همه جنبه تبلیغاتی دارد.

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم فرد دیگری بود که در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفته بود: عارف نشان داده است که وقتی مسئولیتی را می‌پذیرد به شدت محافظه کار می‌شود و حرف نمی زند تا در قدرت بماند؛ کمااینکه در طول مدتی که عارف در فراکسیون امید در مجلس بوده یا ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را بر عهده داشت، به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی ندارد و اکثریت قاطبه اصلاح طلبان، عارف را قبول ندارند، چون نتوانست چتر حمایتی برای بیشتر اصلاح طلبان ایجاد کند.

آیا اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد دولت از مردم عذرخواهی می‌کنند؟

چندی پیش هم غلامحسین کرباسچی در سخنانش به عملکرد رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اشاره کرده و گفته بود که محمد رضا عارف در شورای عالی اصلاح طلبان و مجلس در این مدت چه‌ کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد اوست، وی عملکردی ندارد که حتی کسی بخواهد از او انتقاد کند.

در پایان باید گفت که اگرچه رئیس فراکسیون امید هم انتقاداتی را نسبت به عملکرد هم کیشان سیاسی خود در مجلس دهم روا داشت و گفت بعد از پیروزی در مجلس دهم، جناح چپ اصلاح‌طلبان فشار زیادی وارد کردند و کسانی روبه‌روی ما قرار گرفتند که اصلاح‌طلب بوده و ما آن‌ها را قبول داشتیم؛ اما سکوت او در مجلس دهم و عملکرد نه چندان موفق او در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان که پس از استعفایش همچنان سر و سامان نگرفته بیش از آنکه جریان‌های سیاسی را قدردان صداقت و عذرخواهی او کند تیغ تیز انتقادات را به سمت خود او گسیل کرده و باعث شده تا صحبت‌هایش را به سبب تبلیغات برای انتخابات آینده‌ای بدانند که او درباره حضورش گفته بود: « من اگر باید بیایم، راحت می‌آیم و اگر نباید بیایم تا براساس خرد جمعی شخص بهتری بیاید، نمی‌آیم.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار