با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از الان گمانه زنی‌های زیادی پیرامون کابینه او آغاز شده است. در این میان، جایگاه وزارت خارجه، بیش از سایر پست‌های دیگر کابینه او مورد توجه قرار گرفته و اسامی مختلفی نیز مطرح شده است. به نظر می‌رسد، کسی به عنوان وزیر خارجه کابینه دولت بایدن انتخاب خواهد شد که بتواند اعتبار از دست رفته این کشور در سیاست خارجی در دوران دونالد ترامپ را بازسازی کند.
کد خبر: ۹۱۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳ 09 November 2020

چه کسی وزیر خارجه کابینه بایدن خواهد شد و برای حل معمای ایران چه خواهد کرد!؟

به گزارش تابناک سمنان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از الان گمانه زنی‌های زیادی پیرامون کابینه او آغاز شده است. در این میان، جایگاه وزارت خارجه، بیش از سایر پست‌های دیگر کابینه او مورد توجه قرار گرفته و اسامی مختلفی نیز مطرح شده است. به نظر می‌رسد، کسی به عنوان وزیر خارجه کابینه دولت بایدن انتخاب خواهد شد که بتواند اعتبار از دست رفته این کشور در سیاست خارجی در دوران دونالد ترامپ را بازسازی کند.

سوزان رایس؛ فرد نزدیک به باراک اوباما 

سوزان رایس سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی اوباما، یکی از مهم ترین و جدی ترین گزینه های دولت بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا خواهد بود. 

 سوزان رایس، سیاستمدار آمریکایی است که در کابینه باراک اوباما، سفیر این کشور در سازمان ملل بود. وی همچنین سابقه فعالیت به عنوان مشاور امنیت ملی در دوره اوباما را دارد و به نظر می‌رسد، بایدن با عملکرد او آشنایی لازم را داشته باشد.

رایس در حالی خود را در میان سران دموکرات در دولت اوباما یافت که از کودکی می‌خواست سناتور آمریکایی بشود. 

او سابقه خوبی در سیاست خارجی برای خود به دست آورد، ولی هیچ گاه صاحب یک سمت انتخابی نشد. به همین دلیل بود که مطرح شدن وی به عنوان معاون اول بایدن در ابتدا غافل‌گیرکننده به نظر رسید. 

چه کسی وزیر خارجه کابینه بایدن خواهد شد و برای حل معمای ایران چه خواهد کرد!؟

وی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته تاریخ از دانشگاه استنفورد و گرفتن بورسیه از دانشگاه آکسفورد در ۲۱ سالگی، به دولت بیل کلینتون پیوست. 

او از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ ابتدا در شورای امنیت ملی بیل کلینتون انجام وظیفه کرد و سپس تا سال ۲۰۱۱ به عنوان معاون وزیر خارجه در امور آفریقا به وزارت خارجه پیوست. 

رایس با این که سابقه طولانی در حمایت از خانواده کلینتون دارد، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ از باراک اوباما که رقیب هیلاری کلینتون بود، حمایت کرد و باعث شد اوباما پس از رسیدن به ریاست جمهوری نظر ویژه‌ای به وی داشته باشد. 

دلیل حمایت او از اوباما بیشتر متوجه این نکته بود که اوباما مخالف اعزام نیرو برای جنگ عراق بود، در حالی که هیلاری کلینتون از اعزام سربازان پشتیبانی می‌کرد. کلینتون بعدها از داشتن چنین نظری ابراز پشیمانی کرد. 

مشاور سابق امنیت ملی اوباما پیش از گفت‌وگوها در مورد انتخابش به عنوان معاون اول بایدن، اعلام کرده بود که ممکن است برای گرفتن کرسی سنا در حوزه ماین، با سوزان کولینز جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۰ کنگره وارد رقابت شود؛ آرزویی که از بچگی دنبالش بود. شش ماه پس از آن، وی تصمیم گرفت از رقابت دست بکشد. 

کریس کونز؛ یار نزدیک بایدن و مدافع عملکرد «فراجناحی»

به گزارش یورونیوز، گروهی از هواداران کریس کونز از هم اکنون سند پنج صفحه ای در تشریح دلایل لزوم انتخاب او به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن تهیه کرده اند. کریس کونز مانند جو بایدن در عرصه سیاست ایالت دلاور در شمال شرقی آمریکا فعالیت کرده است. او هم اکنون یکی از دو نماینده این ایالت در مجلس سنای ایالات متحده است. کرسی کریس کونز در مجلس سنا زمانی در اختیار جو بایدن بود.

او اخیرا بدون رد تمایلش برای فعالیت در عرصه سیاست خارجی گفته بود: «جو بایدن و من دیدگاه های بسیار مشابه و خیلی همسو با یکدیگر داریم.»

چه کسی وزیر خارجه کابینه بایدن خواهد شد و برای حل معمای ایران چه خواهد کرد!؟

کریس کونز مانند جو بایدن از عملکرد «فراجناحی» و همکاری با جمهوریخواهان دفاع می کند؛ امری که احتمالا تایید صلاحیت او به عنوان وزیر خارجه در مجلس سنا را تسهیل خواهد کرد. کریس کونز اخیرا در یکی از اظهارنظرهای خود گفته بود: «متحدان و رقبا باید بدانند که دولت آمریکا با یک صدا سخن می گوید و سیاست هایش در عرصه بین الملل با تغییر جهت باد در سیاست داخلی به طرز چشمگیری فرق نخواهد کرد.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی مختاری 291
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
سؤال: چه موجوداتی عضو کابینۀ بایدن ملعون خواهند شد؟
جواب: خر، فیل، سگ، گرگ، شغال، کفتار، روباه، لاشخور، گاو، شتر، مار، افعی، عقرب.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار