پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت ۵ درصدی قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت، صادرات پتروشیمی ایران افزایش هم داشته است، اتهام زنی بحرین علیه بانک‌های ایرانی، گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود، نماد‌های پربیننده بورس مشخص شدند و چشم‌انداز مبهم طلای سیاه به خاطر ویروس کرونا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 30 October 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت ۵ درصدی قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت، صادرات پتروشیمی ایران افزایش هم داشته است، اتهام زنی بحرین علیه بانک‌های ایرانی، گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود، نماد‌های پربیننده بورس مشخص شدند و چشم‌انداز مبهم طلای سیاه به خاطر ویروس کرونا را در بر دارد.

با ۱۰ هزار دلار به راحتی می‌توان خودرویی با کیفیت خرید

لطف اله سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره انتقال پروسه قیمت‌گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کننده، گفت:تعیین قیمت خودرو موضوع پیچیده‌ای است که شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده به آن جامع، توجهی نمی‌کند؛ خودروسازان دارای شرکت‌هایی هستند که فقط هیئت مدیره دارد و این موضوع موجب افزایش هزینه‌های سربار این شرکت‌ها می‌شود. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه‌های سربار خودروسازان، افزود: اگر در حال حاضر قیمت خودرو را به قیمت جهانی با نرخ ارز آزاد محاسبه کنیم، خودروی ۳۰۰ میلیونی در ایران حدود ۱۰ هزار دلار می‌شود، با ۱۰ هزار دلار به راحتی می‌توان خودرویی با کیفیت و مرغوب خریداری کرد که با خودروهای تولید داخل قابل مقایسه نیست. به نقل از  خانه ملت؛ در شرایط کنونی مردم، خودرو با قیمت جهانی خریداری می‌کنند در حالی‌که کیفیت آن همانند فرغون‌های چهارچرخ است که این امر گواه هزینه‌های سربار بسیار خودروسازان است. نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آب، برق، گاز، مواد اولیه، دستمزد کارگر و... در ایران ارزان است، ادامه داد: هرچند خودروسازان مطرح می‌کنند تولید خودرو به صورت میانگین ۲۵ درصد ارزبری دارد و ۷۵ درصد آن از داخلی است اما اگر ۱۰۰ درصد تولید آنها را نیز ارزبر بدانیم کیفیت خودرو ۱۰ هزار دلاری در دنیا با آنچه در کشور تولید می‌شود قابل مقایسه نیست.

خبر مهم برای متقاضیان خودرو‌های با موعد تحویل مهرماه

در ادامه واکنش ها به انتشار خبری مبنی بر " صدور دعوتنامه برای محصولات سایپا با قیمت‌های جدید"  امشب سازمان حمایت اعلام کرد که خودروهای موعد تحویل مهرماه سایپا مشمول افزایش قیمتی که  مجوز آن جدیدا از سوی شورای رقابت صادر شده است، نمی شوند و شرکت سایپا نسبت به اصلاح دعوتنامه های ارسالی مهرماه اقدام خواهد کرد. /باشگاه خبرنگاران

ثبت دادخواست علیه یک خودروساز

دادخواستی در ایالات‌متحده علیه شرکت ژاپنی سوبارو به ثبت رسیده است که در آن ادعا می‌شود این خودروساز قادر نبوده در فراخوان پیشین خود برای رفع نقص پمپ سوخت برخی از مدل‌ها، تمامی خودروهای دارای این مشکل را پوشش دهد. در این دادخواست ذکر شده است که پمپ‌های سوخت به نوعی طراحی می‌شوند که حداقل برای ۱۰۰ هزار مایل کار کنند، در حالی‌که پمپ سوخت استفاده شده در برخی از مدل‌های سوبارو به سرعت از کار می‌افتند و رانندگی را به تجربه‌ای خطرناک برای سرنشینان بدل می‌کنند. مدل‌هایی که در ماه آوریل در ایالات‌متحده فراخوان داده شدند شامل سوبارو ایمپرزا ۲۰۱۹، سوبارو اوت‌بک ۲۰۱۹، سوبارو لگسی ۲۰۱۹ و سوبارو اسنت ۲۰۱۹ هستند. با این حال در این دادخواست مدل‌های دیگری از سوبارو نیز ذکر شده‌اند که دارای همین نقص هستند اما فراخوان داده نشده‌اند که این مدل‌ها عبارتند از فورستر، کراس‌ترک و دبلیو آر ایکس. /دنیای اقتصاد

وزیر صمت: شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن تجارت گفت: متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته ایم که این رویه نتیجه تحریم هاست که نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد. بابت خودرو‌های بی کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم. امیدواریم در جهت ساخت داخل بهتر حرکت کنیم و در زمینه خودرو تصمیمات خوبی می‌گیریم و شرکت های دولتی را باید ایجاد کنیم.

افت 5 درصدی قیمت دلار در هفته ای که گذشت

بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، در هفته ای گه گذشت نرخ فروش هر اسکناس آمریکا با کاهش 5.87 درصدی به رقم 27750 تومان و هر یورو نیز با افت 6.43 درصدی به رقم 32650 تومان رسید. به گفته فعالان بازار ارز، مهم ترین دلیل کاهش نرخ ارز، افزایبش عرضه اسکناس از سوی بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی است.

صادرات پتروشیمی ایران افزایش هم داشته است

وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد چندین فرد و نهاد از جمله شرکت‌های واقع در چین را به اتهام ارتباط با بخش پتروشیمی ایران تحریم کرده است. در این ارتباط فریبرز کریمایی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تحریم‌ها از جمله تحریم جدید امریکا هیچ تاثیری در روند صادرات محصولات پتروشیمی ایران نخواهد داشت، اظهار داشت: پتروشیمی ایران پیش از این نیز تحریم بود اما در روند صادرات تغییری بوجود نیامد، بنابراین از این بابت جای نگرانی نیست. وی افزود: تحریم‌ها وقتی برای چندمین بار تکرار می ‌شود دیگر اثرگذار نخواهند بود، گفت: امسال علیرغم تحریم حجم صادرات محصولات پتروشیمی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر هم شده است. هر چند به لحاظ ارزش به خاطر کرونا کمتر بوده اما به لحاظ حجمی افزایش قابل توجهی داشته‌ایم. عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایی پتروشیمی تاکید کرد: وقتی یک اتفاقی برای چندمین بار تکرار ‌می‌شود اثرگذاری خود را نیز از دست می‌دهد. بنابراین تحریم اخیر نیز خللی در صادرات محصولات پتروشیمی ایران ندارد.

اتهام زنی بحرین علیه بانک های ایرانی

به نقل از خبرگزاری دولتی بحرین، دادگاه عالی این کشور از محکومیت تعدادی از مدیران فیوچر بانک به پنج سال حبس و پرداخت یک میلیون دینار بحرین جریمه خبر داده است. مقامات بحرینی با طرح اتهام واهی علیه بانک های ایرانی مدعی پولشویی میلیاردها دلار توسط بانک مرکزی ایران از طریق شعب بانک فیوچر در کشور بحرین شده و آن را ناقض قوانین دانسته اند. دادگاه بحرینی در مجموع ۳۷ میلیون دینار بحرین جریمه علیه بانک مرکزی و تعدادی از بانک های ایرانی اعلام و هم چنین دستور به استرداد ۱۱۲ میلیون دلار از وجوهی داده که به ادعای مقامات این کشور، غیرقانونی منتقل شده است. از زمان آغاز تحقیقات تاکنون مقامات بحرینی ۲۸۱ میلیون دینار بحرین جریمه در پرونده فیوچر بانک اعلام کرده اند و به گفته آن ها تحقیقات در خصوص نقض قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم ادامه دارد. /ایسنا

گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود

وزیر نفت گفت: اگرچه شاید مشکلاتی در تامین گاز وجود داشته باشد، اما در هیچ شرایطی اجازه قطعی گاز خانگی را در زمستان پیش رو نخواهیم داد. بیژن نامدار زنگنه در عین حال مردم را به صرفه جویی فراخواند چراکه مصرف بی رویه تجاوز به حقوق دیگران است. وی همچنین در خصوص نحوه تامین گاز مود نیاز نیروگاه‌ها در زمستان، افزود: نیروگاه‌ها برای چرخاندن چرخ خود از تلفیق و ترکیبی از سوخت مایع و سوخت گاز استفاده می‌کنند.

نمادهای پربیننده بورس مشخص شدند

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای تولید نیروی برق آبادان، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری سیمان تامین در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. همچنین شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۷ آبان) به عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۹.۵ درصد افت داشت. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۹۳ هزار و ۸۷۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۹ هزار و ۹۶۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۸ هزار و ۳۱ واحد به عدد ۲۴۶ هزار و ۹۰۵ واحد رسید.

چشم‌انداز مبهم طلای سیاه به خاطر ویروس کرونا

به نقل از راشاتودی براساس آمارهای گمرک روسیه، میزان صادرات نفت خام این کشور در فاصله ماه‌های ژانویه تا آگوست 8 درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش، اکثر دوره‌های ماه آگوست، روسیه پایبند به تعهدات توافق اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت به بازار بوده است. البته استثنائاتی هم وجود داشته مثلا ماه مارس و اوایل ماه آوریل کامل متعهد به این تعهدات نبوده است و این مربوط به زمانی می‌شود که روسیه و عربستان در مورد چگونگی عرضه نفت در بازار اختلاف نظر داشتند، چرا که تقاضا به واسطه شیوع بیماری کووید19 کاهش یافته بود. کاهش عرضه نفت روسیه از ماه می 2020 روند کاهشی داشته که به نظر می‌رسد بسیار کمتر از توافق اوپک شده بود. میزان صادرات نفت خام روسیه از نظر ارزشی هم به دلیل کاهش قیمت نفت افت کرده است. 

براساس آمارهای گمرک روسیه، در فاصله ماه‌های ژانویه تا آگوست ارزش صادرات نفت روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.9 درصد افت کرد که معادل 48.8 میلیارد دلار است. در حال حاضر اقتصاد روسیه از تبعات ناشی از افت قیمت نفت رنج می‌برد. درآمد نفت روسیه به خاطر کاهش قیمت این ماده خام افت کرده است. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هفته گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرد به دلیل محدودیت‌های توافق اوپک پلاس، صادرات نفت 16.4 درصد کمتر از سال 2019 خواهد شد. نواک همچنین با بیان اینکه تا سال 2023 میزان صادرات نفت این کشور به سطح قبل از شیوع بیماری کووید19 خواهد رسید، گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید نفت خام در سال 2020 حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد. نواک همچنین هرگونه افزایش صادرات در سه سال آینده را منوط به میزان تقاضا در بازارهای جهانی و قرارداد توافق کاهش نفت اوپک پلاس دانست. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم هفته گذشته اعلام کرد حتی در صورت کاهش بیشتر نفت از سوی اوپک پلاس، از توافق با کشورهای صادرکننده نفت خارج نخواهد شد. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار