کد خبر: ۹۱۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ 29 October 2020
ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری برای توسعه پایدار در استان سمنان - خبرآنلاین
 
فرهاد عبدالشاه  معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت : با توجه به این که شرایط کشورما از نظر جغرافیایی و بارندگی های سیل آسا که در ایام مختلف سال شاهد آن هستیم و همچنین موضوع خشکسالی ،کم آبی و برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی، از چالشی هایی هستند که استان سمنان با آن رو به رو است و می تواند در آینده مشکلات زیادی ایجاد نماید.
وی افزود: یکی از اقدامات مفید و موثر برای مدیریت آب های سطحی و کمک به تغذیه سفره های آب های زیر زمینی در کل کشور اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری است که  این پروژه ها در استان سمنان ما نیز با اقبال عمومی رو به رو گردیده است.
فرهاد عبدالشاه با بیان این که با اجرای این طرح ها سیلاب های فصلی و روان آب های سطحی کنترل ومدیریت می شود بطوریکه خسارت های ناشی از سیلاب ها به حداقل رسیده و کنترل خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به این مسئله که در راستای مدیریت بهینه موضوع نسبت به انجام مطالعات توجیهی و تفصیلی اجرایی در بخش های مختلفی از استان اقدام شده است اضافه نمود: مناطق بحرانی و سیلابی و همچنین مناطق با فرسایش خاک بالا در سطح استان سمنان شناسایی می شوند و طرح های تفصیلی اجرایی آن ها تهیه شده و در نهایت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در این مناطق متمرکز می شود.
فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطر نشان کرد: کاهش خسارات سیل، کاهش فرسایش خاک، کنترل روان آب ها، کاهش خسارت های اقتصادی و اجتماعی، تقویت میزان آبدهی چشمه ها و چاه های آبی به ویژه کشاورزی برای تولید هرچه بیشتر محصول از جمله مزایای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است.
عبدالشاه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد مقوله تولید و حمایت از تولید و همچنین نامگذاری امسال بعنوان سال جهش تولید ، این اقدامات توانسته تاثیر به سزایی در میزان تولید محصولات کشاورزی داشته باشد.
وی با بیان این که آبخیزداری با روش مدیریت پایدارمنابع آب و خاک راهی برای حفظ منابع طبیعی کشور است، ادامه داد: مسیر اجرایی طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از سال 97 با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی سرعت یافت و خوشبختانه این روند همچنان تداوم دارد.
فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در پایان اشاره کرد در سال جاری درهشت شهرستان استان سمنان با 23حوضه آبخیز با اعتباری بالغ بر 240میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پروژه های آبخیزداری در حال اجرا می باشد
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار