امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، دولت را به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی به مردم ملزم کردند؛ با این هدف که با اجرایی شدن آن، ۶۰ میلیون ایرانی با دریافت کالابرگ الکترونیکی، نیاز‌های اساسی خود را برآورده سازند.
کد خبر: ۹۱۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 28 October 2020

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، دولت را به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی به مردم ملزم کردند؛ با این هدف که با اجرایی شدن آن، ۶۰ میلیون ایرانی با دریافت کالابرگ الکترونیکی، نیاز‌های اساسی خود را برآورده سازند.

به گزارش تابناک سمنان پس از یک ماه از تصویب کلیات طرح تامین کالا‌های اساسی در مجلس، امروز نمایندگان با رای مثبت به جزئیات آن، دولت را ملزم به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی کردند.

مجلس شورای اسلامی در این مصوبه، دولت را مکلف کرد که برای تامین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور، به ویژه خانوار‌های کم برخوردار از ابتدای شش ماهه دوم امسال، ماهانه به تعداد حداقل ۶٠ میلیون نفر اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار واریز کند. این مبلغ برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ به میزان ۱۲۰ هزار تومان و برای افراد در سایر دهک‌ها ۶۰ هزار تومان به صورت ماهیانه است. باید این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شود.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نیز موظف شدند، امکان تخفیف در خرید این کالا‌ها را برای مشمولان آن فراهم کنند. البته در حالی پرداخت کوپن الکترونیکی کلید خورد که روز گذشته دولت صراحتا با آن مخالفت کرده بود؛ این موضوع را علی ربیعی، سخنگوی دولت به صراحت بیان کرد و رئیس‌جمهوری هم بر آن صحه گذاشت.

طبق گفته ربیعی، اعتقاد دولتی‌ها آن است که باید هرگونه کمک به مردم از راه کارشناسی بدون آثار منفی بر زندگی مردم در میان مدت و دراز مدت و به هم خوردن تعادل بودجه صورت گیرد. حال با توجه به این اختلاف نظر انتظار می‌رود در صورت تایید نظر مجلس از سوی شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون دولت به درستی مصوبه را اجرایی کند.

علاوه بر این، نمایندگان امروز با رای مثبت به دو طرح تحقیق و تفحص این مجوز را صادر کردند که از «عملکرد منطقه آزاد قشم» و «نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی» تفحص شود. همچنین لایحه موافقت‌نامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل نیز به تصویب رسید و کمال علیپور نماینده قائمشهر این توضیح را داد که این موافقت‌نامه ارتباطی با تقسیم دریای خزر ندارد و به حذف روادید در حمل و نقل کالا برمی‌گردد.

امروز هم نمایندگان قبل از بیان تذکرات و نطق‌های خود اقدام رییس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام (ص) را محکوم و نمایندگان اقلیت‌های دینی نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که با احترام به تجربه مشترک و دیرین جوامع خود در ایران اسلامی با محکومیت چنین رفتار‌هایی، از سردمداران چنین کشور‌ها می‌خواهیم که چنانچه خواهان صلح و هم زیستی ادیان و فرهنگ‌ها هستند، به تجدیدنظر اساسی به رویکرد‌ها و باور‌های غلط‌شان دست یابند.

همچنین نمایندگان از فرصت تذکر و نطق برای بیان مشکلات و دغدغه‌های جامعه و مردم استفاده کردند. نصرالله پژمان فر، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مشکلات به وجود آمده برای بسیاری از مشاغل با شیوع کرونا سخن گفت و توضیح داد: «بخش خدمات در کشور بیش از سایر بخش‌ها آسیب دیده و از جمله آن می‌توان به وضعیت مشهد اشاره کرد که به دلیل تعطیلی ۹ ماهه هتل داران با مشکل مواجه شده و نمی‌توانند قد راست نخواهد کرد. باید مسئولان طرحی برای رفع این معضل داشته باشند.»

لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین هم به مشکلات اقتصادی مردم اشاره کرد که نمی‌دانند چگونه باید مایحتاج اساسی خود را تامین کنند؟ او گفت: نماینده، پل ارتباطی مردم با مسئولان است تا مشکلاتشان را به گوش آن‌ها برساند، اما ما در پنج ماه گذشته دسترسی به رییس جمهور نداشته و نمی‌دانیم چه پاسخی به سوالات مردم بدهیم.

رضا حاجی پور نماینده آمل هم با انتقاد از عملکرد دولت در رفع مشکلات اقتصادی مردم گفت: هر روز سفره مردم کوچک‌تر می‌شود، باید به داد مردم رسیده و به فکر معیشت آن‌ها بود. ما در کشور ظرفیت‌های درآمدی بسیار بالایی داریم، ولی متاسفانه دولتمردان نتوانسته اند مدیریت ظرفیت‌ها را در دست بگیرند.
امروز جلسه پارلمان بدون حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی به دلیل ابتلای او به کرونا برگزار شد و مدیریت جلسه بر عهده احسان قاضی زاده و علی نیکزاد نواب رییس مجلس بود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار