ثبت کارت بازرگانی به نام ۷۰ کارتن خواب مسئله‌ای است که از سوی رئیس کل بانک مرکزی بیان شده و مورد انتقاد متولیان صدور این کارت قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۱۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ 27 October 2020

به گزارش تابناک سمنان هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی در شورای گفت‌و‌گو ی بخش خصوصی و وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادراتی را به چرخه اقتصاد بازنگردانده‌اند، توضیحاتی داد که این موضوع مورد نقد نهاد‌های مرتبط با صدور کارت‌های بازرگانی قرار گرفت.

صحبت‌های عبدالناصر همتی از این قرار بود که ۲۵۰ صادرکننده تاکنون هیچ ارزی وارد چرخه اقتصاد و سامانه‌های مربوط به بانک مرکزی نکرده‌اند که ارزش کل صادرات آن‌ها بالغ بر ۷ میلیارد دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر با کمبود شدید ارز در کشور مواجه هستیم که در صورت ورود این ۷ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد، کمبود‌ها تامین و نرخ ارز به راحتی در کشور کنترل می‌شود.

او افزود: این ۲۵۰ صادرکننده حتی یک دلار هم ارز به کشور بازنگردانده‌اند و ارزش صادراتی کالاهای آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است.

همتی ابراز کرد: نکته قابل توجه اینجاست که این ۲۵۰ صادرکننده هیچ واحد تولیدی یا صنفی به نامشان ثبت نیست حتی تعداد ۷۰ نفر از آن‌ها کارتن خواب‌هایی هستند که در روستا‌ها زندگی می‌کنند و از هویت آن‌ها سوء استفاده شده است.

بر اساس این گزارش،  اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مورد انتقاد برخی اعضای اتاق بازرگانی قرار گرفت به طوری که در تاریخ ۵ آبان ، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران از بانک مرکزی خواستار اسامی کارتن خواب‌هایی شد که کارت بازرگانی به نامشان ثبت شده و از طریق این کارت‌ها صادرات انجام شده است.

در همین راستا حسین سلاح ورزی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از دو حالت خارج نیست، یا منظور همتی از کارتن خواب ها، صادرکنندگانی است که کم تجربه و خام هستند که صحبت صحیحی در توصیف این افراد نیست یا این مقام مسئول آمار دقیقی از افراد صادرکننده ندارد.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در صورتی که نسبت به ادعای خود پایبند است باید اسامی این ۷۰ صادرکننده را به اتاق بازرگانی کشور ارائه دهد همچنین برای عموم مردم منتشر کند تا از هویت آن‌ها پرده برداری شود.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از حدود ۲ یا ۳ سال گذشته صدور کارت بازرگانی با سخت گیری‌های شدیدی صورت گرفته است همچنین هرماه وضعیت فعالیت صادرکننده ها زیر نظر بازرسان اتاق بررسی می‌شود که در این صورت تخلف ۷۰ فرد کارتن خواب به عنوان صادرکننده غیر ممکن است.

سلاح ورزی در پایان ابراز کرد: کارت بازرگانی یکبار مصرف به هیچ عنوان وجود ندارد و تمام کارت‌های فعال بعد از گذشت یک سال از صدور آن‌ها، تمدید یا تعلیق می‌شوند.

با تمام این تفاسیر انتقاد به صادرکنندگانی که ارز به کشور وارد نکرده‌اند وارد است و باید در راستای تامین نیاز‌های ارزی در کشور، این موضوع با همکاری تمام ارگان‌های مربوطه پیگیری شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار