معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره مشارکت ایران در مطالعه دارو‌های مؤثر بر کرونا در سازمان جهانی بهداشت گفت: ما در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که این دارو‌ها خیلی اثری ندارند و برخی از این دارو‌ها ضرر نیز دارند!
کد خبر: ۹۱۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 27 October 2020

                                                   برخی داروهای برای کرونا «مضر» هم هستند!

به گزارش تابناک سمنان در پاسخ به این سؤال که آیا دارو‌هایی که بی تأثیر یا کم تأثیر بودن آن‌ها به اثبات رسیده است از پروتکل درمانی کرونا حذف می‌شوند، اظهار کرد: خیر! این دارو‌ها جدید نبوده اند، مردم همین حالا نیز استفاده می‌کنند؛ ما در مطالعه، ۳۵۰۰ بیمار را که از این دارو‌ها استفاده می‌کردند چک کردیم تا ببینیم آیا این دارو‌ها تأثیر دارند یا خیر و به این نتیجه رسیدیم که خیلی اثری ندارند و برخی از این دارو‌ها ضرر نیز دارند!

وی افزود: به همین علت دو داروی «هیدروکسی کلروکین» و «کلترا» را از پروتکل حذف کردیم؛ این دو دارو هم در ایران و هم در کشور‌های دیگر از پروتکل درمان کرونا حذف شده است؛ دو داروی دیگر به‌نام‌های «رمدسیویر» و «اینترفرون» وجود دارد که این دارو‌ها را، چون در مراحل آخر بیماری به بیمار داده بودیم این فرضیه مطرح است که اگر این دارو‌ها در فاز اول بیماری داده شوند، ممکن است مؤثر باشند و روی این موضوع داریم بحث می‌کنیم که این دو دارو را چگونه باید برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنیم.

ملک‌زاده ادامه داد: هنوز این دو دارو حذف نشده اند؛ این دارو‌ها از قبل در فارماکوپه دارویی ایران و دنیا بوده اند، اما این که چقدر برای کووید ۱۹ مؤثرند، مشخص نیست؛ در ایران و جهان در حال مطالعه هستیم که ببینیم آیا تجویز این دارو‌ها در مراحل اولیه بیماری مؤثر است یا خیر.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در پاسخ به این شائبه مطرح‌شده در افکار عمومی مبنی بر اینکه مسئولان وزارت بهداشت از بیماران کرونایی کشور به‌عنوان موش آزمایشگاهی در یک تحقیق بین‌المللی درباره میزان اثرگذاری دارو‌های پیشنهادی استفاده کرده‌اند" گفت: این سخن دروغ است؛ ما ۳۵۰۰ نفر را در این مطالعه شرکت دادیم این در حالی است که در کشوری مانند انگلیس مطالعه مشابهی با ۱۲ هزار نفر انجام شده است؛ ثانیاً این دارو‌ها دارو‌هایی هستند که مردم قبلاً نیز استفاده می‌کردند و ما فقط این ۳۵۰۰ نفر را دقیق چک کردیم! بیماران با رضایت خود وارد این مطالعه شدند.

"جنبه تجاری" پشت صحنه تأیید برخی دارو‌ها است!

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت تأیید شدن داروی رمدسیویر توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) تصریح کرد: تأیید رمدسیویر احتمالاً قبل از انتشار نتایج مطالعه سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته باشد البته باید این را نیز بدانیم که سیستم‌های تأیید دارو به‌خصوص در آمریکا، به صنعت متصل اند و ممکن است جنبه تجاری پشت آن باشد و اگر نتیجه مطالعه صورت‌گرفته در سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کم تأثیر یا بی تأثیر بودن این دارو به FDA منتقل شود، ممکن است این سازمان، نظر خود را درباره رمدسیویر تغییر دهد.

بررسی طرح‌های پژوهشی طب سنتی در درمان کرونا

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا در ایران طرح‌های پژوهشی در راستای طب سنتی و کرونا داریم؟ "، تصریح کرد: بله! اما مشکلی که داریم این است که افرادی که در حیطه طب سنتی فعالیت می‌کنند، روش‌های تحقیقی را بلد نیستند یا اعتقادی به تحقیق کردن در این زمینه ندارند؛ پشت برخی از این ادعاها، منافعی وجود دارد و در این زمینه با چالشی مواجهیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار