هر چه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، اسامی بیشتری وارد این بازی می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴ 19 October 2020

به گزارش تابناک سمنان هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم اسامی بیشتری برای نامزدی در این انتخابات اعلام می‌شود و گزینه‌های بیشتری برای حضور در ماراتن پاستور به میدان می‌آیند؛ اما در یکی از جدیدترین پیش بینی ها، علی اکبر ولایتی در لیست نفرات احتمالی جریان اصولگرا قرار گرفته است.

ولایتی که سابقه حضور در وزارت امور خارجه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نخستین دوره مجلس شورای اسلامی و احزاب شناخته شده‌ای مانند حزب موتلفه اسلامی را در کارنامه خود دارد، در حال حاضر به عنوان دستیار رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

دورخیز احتمالی آقای دیپلمات برای ریاست جمهوری

ولایتی تنها در انتخابات سال ۹۲ حضور مستقیم داشته است و در حالی که غلامعلی حدادعادل به نفع سایر نامزد‌های اصولگرا و محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی کنار رفتند، او حاضر به ائتلاف با هیچ کدام از نامزد‌های دیگر نشد و با حمایت شدن از طرف بخشی از جریان اصولگرا، در انتخابات حضور پیدا کرد که با کسب ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۵۳ رای از این انتخابات دست خالی خارج شد.

خیز احتمالی آقای وزیرخارجه برای ریاست جمهوری

حالا پس از سال ها، در روز‌های اوج مبارزه با بیماری کرونا، دوباره زمزمه‌هایی از سوی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری برای حضور در انتخابات سال آینده به گوش می‌رسد؛ مثلا مصطفی صادقی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود در توییتر از دیدار چند پدرخوانده با علی اکبر ولایتی خبر داد.

دورخیز احتمالی آقای دیپلمات برای ریاست جمهوری

بخش زیادی از جریان اصولگرا از ولایتی حمایت می‌کنند

حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به روحیه علی اکبر ولایتی در استفاده از نظرات دیگران یادآور شد که خیلی وقت‌ها در مسافرت‌ها با آقای ولایتی همراه بودم، او همیشه در شان و جایگاه جمهوری اسلامی با مقامات سایر کشور‌ها رفتار می‌کرد؛ معتقدم اگر موضوع مقبولیت در جامعه برای آقای ولایتی فراهم شود، او گزینه بسیار ارزشمندی است، چون او مشروعیت و صلاحیت‌های لازم و کافی را برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری دارد.

دورخیز احتمالی آقای دیپلمات برای ریاست جمهوری

ابراهیمی در خصوص حمایت جریان‌ها از ولایتی گفت: بخش زیادی از اصولگرایان از آقای ولایتی حمایت می‌کنند. حتی می‌توانم اشاره کنم که اصلاح طلبان نیز از عملکرد آقای ولایتی ناراضی نیستند، عده‌ای از اصلاح طلبان اطراف آقای ولایتی بودند و با او کار می‌کردند؛ بنابراین یک شخصیت فراجناحی است و اصلا نمی‌شود گفت در یک جریان سیاسی غرق می‌شود. امروز هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان می‌دانند که آقای ولایتی همواره مواضع معتدلی داشته است.

دورخیز احتمالی آقای دیپلمات برای ریاست جمهوری

 

محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری هم در خصوص نامزدی ولایتی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: ولایتی شخصیتی است که شاید بتوان او را فراجناحی دانست، فردی که مشاور مقام معظم رهبری است و در عین حال سابقه مذاکرات بین‌المللی را هم در کارنامه‌اش دارد و در عین حال در سال ۹۲ با نامزدی‌اش در انتخابات و رقابت با دیگر نامزد‌ها نشان داد که برای کرسی ریاست جمهوری بی‌میل هم نیست؛ خاصه آن که در آن سال با انتقاد به شیوه مذاکره سعید جلیلی یکی از نامزد‌های اصولگرای آن انتخابات ثابت کرد که او را نمی‌توان در یک جناح خواست گنجاند. حال با ذکر این که احتمال دارد او نامزد ریاست‌جمهوری در سال آینده شود، باید دید او این توانایی را دارد که برنامه‌ای متناسب با وضعیت کنونی داخلی و خارجی ایران ارائه دهد؟

خیز احتمالی آقای وزیرخارجه برای ریاست جمهوری

محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس هم در توصیف علی اکبر ولایتی گفت: او فردی کلان‌نگر است و ذهنی سیال دارد که می‌تواند تحلیل‌های جامعی از موضوعات ارائه کند و به هیچ وجه نگاه جناحی، گروهی و طیفی ندارد و اگر بخواهد که نامزد ریاست جمهوری شود، می‌تواند یک نامزد فراجناحی باشد که این یک ویژگی بسیار مهمی است. به یاد دارم که او وقتی می‌خواست آماری را ارائه کند به جزئی‌ترین شکل ممکن آمار را اعلام می‌کرد که مُبَین حافظه کم‌نظیر و دقت او در امور داشت و همیشه می‌کوشید که از ارائه اطلاعات نادرست پرهیز کند.

دورخیز احتمالی آقای دیپلمات برای ریاست جمهوری

کوهکن در خصوص موانع و محدودیت‌های پیش روی ولایتی ادامه می دهد: در کنار این ویژگی‌های مثبت آقای ولایتی، اما من تا به امروز از او برنامه اقتصادی برای حل معضلات اقتصادی کشور ندیده‌ام؛ به خصوص اکنون که مهم‌ترین دغدغه و بحران مردم بحث اقتصاد و معیشت است. حتی آقای ولایتی در سال ۹۲ هم برنامه‌ای اقتصادی ارائه نکرد و اگر قرار باشد او در عرصه ریاست‌جمهوری حاضر شود، لازم است برنامه‌ای دقیق درباره حل مشکلات اقتصادی ارائه کند.

خیز احتمالی آقای وزیرخارجه برای ریاست جمهوری

شخصیت فراجناحی آقای دیپلمات

با وجود همه این نکات مثبت و منفی، نکته جالب در فعالیت‌های سیاسی علی اکبر ولایتی این است که او در اغلب دوران فعالیت سیاسی خود، در احزاب اصولگرا عضویت داشته، ولی بیشترین فعالیت خود را در بدنه دولت در زمان حضور دولت‌های جناح چپ مثل ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشته که نشان از بی طرفی او در دعواها و درگیری های جناحی است. همچنین به نوعی شخصیت او را فراجناحی نشان می‌دهد که خود نقطه قوتی برای مورد حمایت قرار گرفتن از سوی دو جریان اصلاح طلبان و اصولگرایان برای حضور در انتخابات می‌شود.

هر چه هست و خواهد بود نمی‌توان از حالا به صورت قطعی حضور افراد را در انتخابات به صورت قطعی پیش بینی کرد، ولی پیش بینی‌های صورت گرفته از روی رفتار‌های سیاسی افراد و گروه‌های مختلف انجام می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار