امروز تحریم‌های تسلیحاتی ایران بعد از ۱۰ سال علیرغم سنگ اندازی های آمریکا برداشته شد.
کد خبر: ۹۰۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ 18 October 2020

به گزارش تابناک سمنان  فاطمه زهرا نصراللهی، امروز سایه ۱۰ ساله تحریم تسلیحاتی از سر ایران برداشته شد؛ تحریمی که در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رفع شد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت که ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) ساعت ۳:۱۳ بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود.

او همچنین گفت که با استناد به ضمیمه ۵ برجام و ضمیمه ۲ قطعنامه ۲۲۳۱، پنج سال پس از تصویب برجام این اتفاق می‌افتد، پنجمین سالگرد تصویب برجام است و ۲۷ مهر دو اتفاق مهم می‌افتد؛ اول اینکه محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران ملغی می‌شود، دوم اینکه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست ۲۲۳۱ هم خاتمه می‌یابد، ولی مهمترین بُعد این تاریخ، باور شکست مجدد تاریخی آمریکاست که به رغم تمامی گردن‌کشی‌ها، حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خودش را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد آمریکا اینقدر که عنوان می‌کند قدر قدرت نیست.

طی ماه‎های اخیر، هر چند ایالات متحده آمریکا برای تشدید تحریم‌های ایران، به مکانیسم ماشه متوسل شد، اما نه اروپا و نه روسیه و چین و دیگر اعضای شورای امنیت این اقدام آمریکا را به رسمیت نشناختند. در این شرایط با پایان تحریم تسلیحاتی، ایران می‌تواند وارد مبادلات تسلیحاتی با دیگر کشور‌ها شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، ۲۳ مهر در جلسه هیئت دولت گفت که به ملت عزیز ایران این خبر خوش و تبریک را عرض می‌کنیم که ۱۰ سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی یکشنبه هفته آینده رفع خواهد شد و ۲۷ مهرماه دیگر تحریم تسلیحاتی نداریم، شما مردم می‌دانید که ۴ سال سر این با آمریکا جنگیدیم. ۴ سال آمریکا به این در و آن در می‌زد برای اینکه روز ۲۷ مهرماه اتفاق نیفتد، اما چند روز دیگر این روز اتفاق خواهد افتاد که این بخاطر ایستادگی مردم و تلاش همه مسئولین و دیپلمات‌های ماست که آمریکا موفق نشد. آن‌هایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده این یکی از کار‌های برجام است که تحریم تسلیحاتی را برداشت. از یکشنبه می‌توانیم اسلحه‌مان را به هر که خواستیم بفروشیم و از هر که خواستیم اسلحه بخریم. این یکی از آن اقدامات مهمی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران؛ برنده و بازنده کیست؟

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت که قطعا تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهد شد و آمریکا نمی‌تواند آن‌ها را تمدید کند، چراکه این تحریم‌ها زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است و با پایان یافتن تحریم‌های ایران، این فقط آمریکاست که تحریم‌های خودش را یکجانبه ادامه خواهد داد و این انزوا، پیروزی بزرگ برای ایران تلقی می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت که دو کشور چین و روسیه با پیش نویس تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ مخالفت و آن را وتو کردند، ایستادگی این دو کشور در کنار ایران، آمریکا را منزوی کرد و واشنگتن نتوانست تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان تمدید کند؛ در این میان کشور‌های اروپایی هم به دنبال آن هستند که برجام به قوت خودش باقی بماند و در چارچوب این قرار داد با ایران تعامل داشته باشند، هرچند اروپایی‌ها تحت فشار مستقیم ایالات متحده قرار دارند.

کنار رفتن سایه ۱۰ ساله تحریم خرید و فروش سلاح در ایران چه تاثیری دارد؟

کارشناس مسائل بین الملل تاکید می‌کند که دونالد ترامپ از همه ابزار‌های فشار تا امروز استفاده کرده و تنها گزینه نظامی اش هم برای فشار به ایران منتفی است، ایران هیچ گاه در قدرت نظامی اش وابسته به کشور دیگری نیست و توانسته تسلیحات مورد نیاز خود را تولید کند؛ لغو این تحریم‌ها قطعا بر معادلات منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

روسیه و چین برای همکاری با ایران، از آمریکا ابایی ندارند

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته ایران نمی‌توانست سلاح خریداری کند و بفروشد، گفت که کشورمان برای انجام هر اقدامی باید از شورای امنیت مجوز دریافت می‌کرد، اما از آنجایی که آمریکایی‌ها بر شورای امنیت نفوذ داشتند، مجوز چنین کاری را نمی‌دادند، بنابراین هنگامی که این ممنوعیت برداشته شود کشورمان قادر است هر سلاحی را بخرد و بفروشد.

او با بیان اینکه ایران در تولید بسیاری از تجهیزات و تسلیحات به خودکفایی رسیده و در بسیاری از نیاز‌ها به ویژه صنایع موشکی کاملا متکی به داخل است، گفت که بسیاری از کشور‌ها مانند اروپایی‌ها به ایران سلاح نمی‌فروشند، در این میان تنها روسیه و چین که خودشان جزء تولید کنندگان و صادرکنندگان سلاح در جهان هستند، ابایی از آمریکا ندارند که با ایران وارد معاملات تسلیحاتی شوند.

کارشناس مسائل آمریکا همچنین می‌گوید که پیش از این ایران در تامین نیاز‌های تسلیحاتی متحدان خود و گروه‌های منطقه‌ای دچار مشکل بود، چراکه شورای امنیت مانع می‌شد، لذا هنگامی که این منع برداشته شود بسیاری از کشور‌ها و گروه‌ها می‌توانند بدون مواجهه با تهدید نشات گرفته از شورای امنیت وارد معامله با ایران شوند، اما در کل آمریکا عزم خود را جزم کرده که جلوی این نقل و انتقالات تسلیحاتی چه به ایران و چه از ایران را بگیرد و این موضوع تنها در زمینه سلاح نیست، بلکه واشنگتن از ورود و خروج انواع کالا‌های روزمره، بشر دوستانه، دارویی و غذایی هم جلوگیری می‌کند، بنابراین در مورد سلاح هم همین کار می‌کند.

کنار رفتن سایه ۱۰ ساله تحریم خرید و فروش سلاح در ایران چه تاثیری دارد؟

ابوالفتح لغو تحریم تسلیحاتی ایران به لحاظ سیاسی، حقوقی و امنیتی را حائز اهمیت دانست و گفت که به نظر می‌رسد که روسیه و چین قصد دارند با ایران همکاری‌های کنند، اما در نگاه کلان آمریکایی‌ها تلاش خود را می‌کنند تا همانطور که مانع فروش نفت ایران و مانع واردات قطعات خودرو می‌شوند، در زمینه سلاح هم چنین رویکردی اتخاذ کنند.

عدویی که سبب خیر شد!

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، هم در این باره گفت که از تحریم‌های ظالمانه‌ای که در قالب موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ بر جمهوری اسلامی و ملت ایران تحمیل شد، موضوع تحریم تسلیحاتی بود؛ نظام سلطه با این اقدام می‌خواست که جمهوری اسلامی نتواند از ملت خود به حد کافی دفاع کند، اما امروز دفاع مشروع در دنیا به عنوان حق مسلم هر یک از ملت‌ها شمرده می‌شود. به نظر می‌رسد که نظام سلطه با اعمال تحریم‌ها به دنبال این موضوع بود که تجاوزات نظامی را در حوزه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، اما کشور ما با بازدارندگی مشروع و بومی خود، توانست این تحریم ناجوانمردانه و غیر منطقی را پشت سر بگذارد.

صدرالحسینی گفت که در طول ۵ سال گذشته توانمندی‌های دفاعی کشورمان به نقطه‌ای رسید که امروز قاطعانه می‌توانیم بگوییم؛ هیچ کشوری توان ناامن کردن و خدشه وارد کردن بر منافع و امنیت ملی ملت ایران را ندارد، چراکه مجموعه صنایع دفاعی کشور با استفاده از علوم روزی که در اختیار دانشگاه‌ها بود، همچنین نهاد‌های علمی کشور و به ویژه دانشگاه‌ها توانستند شرایطی را برای کشور ایجاد کنند که امروز بی نیاز از هریک از سلاح‌های موجود هستیم.

کارشناس روابط بین‌الملل همچنین می‌گوید که به گفته کارشناسان دفاعی در دنیا، جمهوری اسلامی ایران توانمندی ساخت همه اجزاء دفاعی مورد نیاز خود را دارد، در واقع کشورمان به یک خودکفایی کامل رسیده است، تنها نقصانی که در این رابطه وجود دارد نقصان پرندگان نظامی یعنی هواپیما‌های نظامی است که ایران آن را توسط قدرت پدافندی و دفاع موشکی خود جبران کرده است، رفع تحریم‌های تسلیحاتی در تاریخ ۲۷ مهر ماه بر کشورمان تاثیر به سزایی دارد، نه به این خاطر که ما می‌توانیم سلاح خریداری کنیم، بلکه به این دلیل که ایران می‌تواند سلاح خود را بفروشد و همه اصرار آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای جلوگیری از فروش تسلیحات کشورمان بود.

کنار رفتن سایه ۱۰ ساله تحریم خرید و فروش سلاح در ایران چه تاثیری دارد؟

صدرالحسینی همچنین گفت که ایران امروز به عنوان کشوری که توانسته با عرض و طول جغرافیایی بسیار گسترده، با دشمنان فرامنطقه‌ای بسیار خشن از تمامیت ارضی و حاکمیت خود دفاع کند، آمادگی صدور تسلیحات دفاعی برای هریک از کشور‌های متقاضی را دارد، بنابراین این یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران و یک شکست برای نظام سلطه و در راس آن آمریکاست. ایران پس از توقف تحریم‌های تسلیحاتی می‌تواند به عنوان کشوری که به باشگاه‌های مختلف ورود کرده است، در حوزه موشکی و فضایی نمایشگاه‌های نظامی در کشور ایجاد کند و توانمندی‌های نظامی خود را در معرض دید همه علاقمندانی که در این حوزه کار می‌کنند، قرار دهد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، هم در این باره نیز اعلام کرد که همه تلاش‌های آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورده است و در آینده نیز، بی‌نتیجه خواهد ماند.

آمریکا بعد از پیروزی انقلاب، تاکنون تحریم‌های متعددی علیه ایران وضع کرده که حاکی از ممنوعیت فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ایران بود. این تحریم‌ها در دوران جنگ ایران و عراق نیز ادامه داشت و سایر کشور‌های جهان هم از شرق و غرب، از فروش سلاح به ایران خودداری می‌کردند، این تحریم‌های در دوره‌های مختلف تاکنون فراز و فرود بسیاری داشته است وهمانطور که گفته شد آمریکا تلاش زیادی را برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران کرد که هیچکدام راه گشا نبود و در نهایت تیر آن ها به سنگ خورد، لذا ایران امروز می‌تواند آزادانه سلاح خریداری کند و سلاح بفروشد؛ این موضوع بیشتر از هر چیزی موجبات انزوای آمریکا را فراهم می‌کند که بار دیگر در نظام بین الملل با شکست روبه رو شده است!

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار