روحانی در جلسه هیئت دولت:
رئیس‌جمهور گفت: از یکشنبه آینده یعنی ۲۷ مهرماه میتوانیم اسلحه از هر کسی خواستیم بخریم یا بفروشیم.
کد خبر: ۹۰۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 14 October 2020

به گزارش تابناک سمنان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: در هفته پایانی ماه صفر و ایام رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص)، شهادت امام مجتبی (ع) و همچنین شهادت مولای ما حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع)، هستیم لازم می‌دانم از همه مردم متدین و فهیم و عاشق خاندان رسالت تشکر کنم که در دوران عزاداری اربعین همه استاندارد‌ها را مراعات کردند و علیرغم اشتیاقی که به زیارت ابی عبدالله‌الحسین داشتند، راهپیمایی و مجالس عزا، راهپیمایی به عراق انجام نشد و عزاداری‌ها هم در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی انجام گرفت.

وی تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم که در ایام پایانی ماه صفر و ایام مصیبت و عزایی که در پایان ماه داریم همچنان همه دستورات بهداشتی را مراعات کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیامبر (ص) همه سنن نادرست را زدود و از بین برد، تبختر‌های نابجا، غرور‌های نابجا و آنچه که متاسفانه در آن جامعه نسبت به زنان و جوانان روا می‌شد و می‌دیدید که حتی به خود اجازه می‌دادند دختران را زنده به گور کنند، پیامبر عظمتی همسان مردان به زنان داد و این کار، کارِ‌کوچکی نیست. جامعه‌ای که دختر را ننگ می‌دانست تبدیل شد به آنکه تولد دختر را رحمت می‌نامید و می‌دانست این دختر رحمت را در این خانه آورده، احترام پسران و دختران مساوی شد و عبادت هر دو یکسان شد و حقوق آن‌ها حقوق عادلانه شد.

وی اضافه کرد: پیامبر بهداشت و نظافت را به عنوان یک الگوی مهم برای مردم تثبیت کرد، الگویی که جامعه اروپا بعد از قرن‌ها به حمام نرفتن افتخار می‌کرد. لویی چهاردهم می‌گفت یک سال تمام است که بدن من آب ندیده و حمام نرفته ام و بعد از قرن‌ها به این‌ها افتخار می‌کردند. پیامبر آن روز نظافت و پاکیزگی و شستن حداقل پنج نوبت دست و صورت را برای نماز‌های پنجگانه و در شرایطی غسل را برای مردم واجب کرد و در همه حال نظافت را به عنوان یک اصل برای مردم تبیین کرد، آزادی را، مشورت با مردم را مورد تاکید قرار داد و هیچ کار مهمی را بدون مشورت با مردم انجام نداد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این ایام تلاش زیادی کردیم برای اینکه اقتصاد ما مسیر دیجیتالی را بپیماید و در یک بخش از این اقتصاد دیجیتال و زندگی دیجیتال در شرایط امروز کرونایی، تا آنجا که می‌توانیم باید تماس‌های حضوری را به حضور در فضای مجازی تبدیل کنیم، بحمدالله این هفته سامانه‌ای را افتتاح کردیم که همه مدارک تحصیلی دانشگاهی تحصیل‌کنندگان در این سامانه ثبت و ضبط شده است.

وی افزود: البته اطلاعات این سامانه از سال ۹۲ به بعد آماده است، ولی به تدریج تکمیل می‌شود و می‌رود برای سال‌های قبل، دیگر نیاز نیست شخص این همه کپی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس را در کیف کند و هر جا می‌رود ۴ تا کپی تحویل دهد و تازه آن شک کند و بگوید اصل‌اش را بیاور و تازه با دانشگاه مکاتبه کند، هیچ چیز دیگری نیاز نیست، این سامانه، در اختیار همه است و هرکه می‌خواهد با کدی که در اختیار جایی که نیاز است، می‌تواند همه تحصیلات او را کامل در این سامانه ببیند، این قدم مهمی بود که چندی بود دنبالش بودیم و دیروز بحمدالله این سامانه افتتاح شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: سامانه دیگری که در ۹ آذر سال ۱۳۹۹ افتتاح خواهد شد، سامانه جامع تجارت خواهد بود و این سامانه‌ای است که من سال‌ها و ماه‌هاست دنبال آن هستم تا از روزی که کسی ثبت سفارش می‌کند تا آن مغازه‌ای که آن جنس را به فروش می‌رساند بتوانیم در آن سامانه ببینیم؛ گمرک، بخش‌های دیگر، انبارداری‌های دیگر، بحث احتکار، بحث اینکه این جنس کجا رفته و تمام انبار‌های کشور، باید زیر سلطه این سامانه قرار بگیرد.

وی افزود: تمام اقدامات بانک مرکزی باید در چارچوب سامانه جامع تجارت قرار بگیرد، همه دستگاه‌هایی که بنا بوده در طول این مدت تلاش کنند را دیروز مرور کردیم و امروز برای آن دوستانی که خوب کار و تلاش کردند، تقدیرنامه ارسال می‌شود و از آن‌هایی هم که عقب هستند، سوال می‌شود چرا عقب هستند، بعضی از دستگاه‌های ما از برنامه عقب هستند؛ کسی فکر نکند این مسئله اختیاری است، دولت الکترونیک یک وظیفه بزرگ برای همه ماست. آموزش و پرورش ما در داخل سامانه‌های مجازی امروز فعالیت می‌کند، بهداشت و درمان و سلامت در این سامانه فعالیت می‌کند. کسب و کار و رفاه مردم و آنچه خدمات برای مردم است باید داخل این سامانه بیاید. البته آب و برق و گاز که جداگانه است، همه این‌ها در یک سامانه جامع جمع می‌شود، همه آنچه از طرف مردم باید پرداخت شود، الکترونیکی می‌شود. کار بزرگی بود که برای شفافیت، مبارزه با فساد، آرامش و راحتی مردم انجام گرفت.

روحانی با بیان اینکه در روز دوشنبه این هفته هم افتتاح مهمی داشتیم که متفاوت با سایر افتتاح‌ها بود اظهار کرد: این افتتاح مربوط به همه کاری بود که در این ۱.۵ سال برای سیل فروردین ۹۸ انجام شده بود. این یکی از افتخارات بزرگ دولت است که در خسارت سیل بی‌نظیر سال ۹۸ که ۲۵ استان ما را گرفتار سیل کرد و ۳، ۴ استان با مشکلات بسیار بزرگ عظیم مثل خوزستان، لرستان، گلستان که مشکلات بسیار زیادی را پیدا کردند، کار‌های لازم انجام شد؛ تمام خانه‌ها و مراکز تجاری و جاده‌ها، ابنیه و مراکز تخریب شده ساخته شده است. فقط خانه‌ها و ابنیه مردم ۱۵۷ هزار واحد بوده، که ۶۶ هزار واحد از نو ساخته شده و حدود ۹۹ هزار واحد دیگر هم ترمیم شده و همه ساختمان‌ها به مردم تحویل داده شده است. ۱۵ هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و روستایی در این مدت تکمیل شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم به خانه بهتر، مستحکم‌تر و به خانه ای که به دلیل سیل به جای امن‌تر تغییر کرده برگشتند. دیدیم در زلزله کرمان آنجا‌هایی که چند سال پیش بنیاد مسکن ساخته بود. وقتی زلزله آمد آن ساختمان‌ها هیچ دست نخورد. ولی ساختمان‌های دیگر تخریب شد، نه اینکه خانه ساخته شده بلکه خانه بهتر ساخته شده است. البته می‌دانم مردم ما زحمت فراوان و زجر فراوان کشیدند.

روحانی گفت: به ملت عزیز ایران این خبر خوش و تبریک را عرض می‌کنیم که ۱۰ سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی یکشنبه هفته آینده رفع خواهد شد و ۲۷ مهرماه دیگر تحریم تسلیحاتی نداریم، شما مردم می‌دانید که ۴ سال سر این با آمریکا جنگیدیم. ۴ سال آمریکا به این در و آن در می‌زد برای اینکه روز ۲۷ مهرماه اتفاق نیفتد، اما چند روز دیگر این روز اتفاق خواهد افتاد که این بخاطر ایستادگی مردم و تلاش همه مسئولین و دیپلمات‌های ماست که آمریکا موفق نشد. آن‌هایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده این یکی از کار‌های برجام است که تحریم تسلیحاتی را برداشت. از یکشنبه می‌توانیم اسلحه‌مان را به هر که خواستیم بفروشیم و از هر که خواستیم اسلحه بخریم. این یکی از آن اقدامات مهمی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.

رئیس جمهور بیان کرد: شما الان ببینید در افغانستان چه خبر است، ببینید غرب و شرق افغانستان دست کیست و شرایط بسیار خطرناکی که امروز در افغانستان با آن مواجه هستیم.این‌هایی که ادعا می‌کردند ما آمدیم داعش را در منطقه از بین ببریم، دیدیم چه کار کردند. آن مردم فداکار عراق و سوریه و عزیزان رزمنده ما بود که در کنار آن‌ها جنگیدند و داعش را برکنار کردند.

وی گفت: آمریکا بگوید در سیاست خارجی در ۴ سال گذشته یک موفقیت به دست آورده است همین یک موفقیت را بگوید کجاست، در تمام موارد شکست خورده است. در برابر ملت فلسطین، ملت عراق، ملت سوریه شکست خورده است، همه جا شکست خورده است و یک موفقیت ندارد جز با زور.

روحانی افزود: آن شرایطی که می‌بینید با لحن بی‌ادبانه که حتی مدیر یک جمع کوچک نیز از آن لحن و از آن کلمات استفاده نمی‌کند، نسبت به ملت بزرگ و شریف ایران سخن می‌گوید، معلوم است که ملت ایران این‌ها را عصبانی کرده و به زانو در آورده است.

 رئیس جمهور تاکید کرد: مردم ما امروز در فشار اقتصادی هستند اما دولت همه توان خودش را برای تأمین ارز کالای مورد نیاز جامعه به کار برده و به کار خواهد برد و لحظه‌ای از درد و مشکل و مصائب مردم، غافل نیست. هر چه در توان داشتیم عمل کردیم. در برابر کرونا، هر چه توان داشتیم عمل کردیم، کادر درمانی، پزشکان و پرستاران، نیرو‌های مسلح، مدیران و بخش‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان ما هر چه توانستیم انجام دادیم و هر چه بتوانیم انجام می‌دهیم و به نوکری و خدمت برای مردم افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: از همه وزرا و مسئولین و از همه آن‌هایی که بار سنگین مسئولیت بر دوش دارند خواهش می‌کنم، با قدرت و با همه توانمندی و با استمداد از روح پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص)، امام مجتبی (ع)، مولای ما علی بن موسی الرضا (ع)، این بار را به مقصد برسانیم و مشکل مردم را کاهش دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت فقط شعار نمی‌دهد اظهار کرد: امسال گندمی که از کشاورز خریدیم نسبت به پارسال ۷ درصد افزایش دارد. پس شرایط کشاورزی ما امروز بهتر است و حتی در تولید گندم ما نسبت به پارسال یک قدم جلو هستیم و خرید گندم ما ۷ درصد افزایش پیدا کرده است. در زمینه تولید و فروش و بسیاری از زمینه‌ها. مخصوصاً در زمینه صنعت رشد داریم و در این یک ماهی که گذشته نسبت به ماه مشابه پارسال در تولید ۱۱ درصد و در فروش ۱۴ درصد رشد داریم. در ۶ ماهه اول امسال در بخش صنعت، ۶.۴ رشد و در فروش رشد ۸ درصدی داریم. در بخش‌های مختلف فولاد از ۳ تا ۹ درصد در این ۶ ماهه نسبت به سال گذشته تولید اضافه داشتیم پس فقط نمی‌گوییم و در مقام عمل هم همه کارگران و کارگاه‌ها، کشاورزان، مدیران ما تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: صادرات غیرنفتی ما در این یک ماه اخیر یعنی ماه شهریور نسبت به ماه مرداد ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. روند صعودی افزایش صادرات غیرنفتی شروع شده است. در ۶ ماهه دوم ان‌شاء الله شرایط ما بهتر خواهد شد و از لحاظ اقتصادی تلاش‌ها مستمرانه به نتیجه خواهد رسید.

رئیس جمهور تاکید کرد: آن‌هایی که می‌گویند مردم خسته شده اند و می‌خواهند کشور را رها کنند و بروند و حرف‌های ناروایی می‌زنند، بدانند که تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور ما در ۶ ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه پارسال ۳۷ درصد رشد دارد و پروانه بهره‌برداری نسبت به پارسال ۸ درصد رشد دارد؛ درست است که مردم مشکلات دارند و احساس فشار و سختی می‌کنند، اما به این آمار و ارقام هم توجه کنند که دولت با همه توان در سال جهش تولید تلاش می‌کند و به این تلاش ادامه می‌دهد.

روحانی ادامه داد: در تولید، صادرات غیرنفتی، مبارزه با کرونا و همه جا وقتی ما موفق می‌شویم که همه دست به دست هم دهیم و همدیگر را یاری و کمک کنیم، اگر در بحث کرونا مقرراتی می‌گذرانیم که این مقررات محدودیت‌ها را اضافه می‌کند، مردم ما بدانند فقط به دلیل سلامت خودشان و عزیزانشان است و فقط می‌خواهیم مردم در سلامت بمانند، نمی‌خواهیم کسی اذیت بشود. این محدودیت‌ها جزء لوازمی است که برای سلامت لازم می‌دانیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار