جلسه دیدار اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران و مدیران خانه‌های سینما و تئاتر با معاون اول رییس جمهور عصر سه شنبه برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ 14 October 2020

                                                   جهانگیری: اصحاب فرهنگ و هنر در ایران مظلوم هستند

به گزارش تابناک سمنان اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر سرمایه‌هایی بزرگ برای کشور هستند و می‌توانند عامل همبستگی، انسجام و امید به آینده باشند گفت: درگذشت استاد شجریان و حضور پرشمار مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری این استاد بزرگ نشان داد که هنرمندان بزرگ، سرمایه‌هایی نمادین برای کشور هستند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر در ایران مظلوم هستند، بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به این قشر فرهیخته تأکید کرد و گفت: دولت در حد توان دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصحاب فرهنگ و هنر را مرتفع خواهد کرد.

جهانگیری ادامه داد: فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در کشور مجموعه‌ای چند ده هزار نفری هستند که در استان‌های مختلف در حال خدمت هستند و به جز تعدادی اندک از این عزیزان که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، اکثریت این قشر فرهیخته بویژه در ایام شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شده اند و با حداقل امکانات زندگی می‌کنند.

جهانگیری با یادآوری اینکه بخش خدمات در دوره کرونا بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده است افزود: متاسفانه در حوزه گردشگری و فرهنگ و هنر شاهد مشکلات بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها بوده ایم و شاهد ریزش تعداد قابل توجهی از نیروی کار در این بخش‌ها هستیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط سخت و خطیر پیش روی دولت تصریح کرد: دولت با محدودیت‌های فراوانی در بخش بودجه روبرو است؛ اما تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا اجازه ندهد که یأس و ناامیدی بر جامعه مستولی شود.

جهانگیری همچنین با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخاطر پیگیری مصوبات جلسه گذشته و اجرایی شدن برنامه‌های حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در برابر آسیب‌های کرونا، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود محدودیت ها، اقدامات خوبی در راستای تدوین و اجرای بسته حمایتی شامل پرداخت ۳ ماه حق بیمه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به آن‌ها انجام داده است.

در این جلسه عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزارشی از وضعیت اجرایی شدن «تصمیمات جلسه اردیبهشت ماه معاون اول رییس جمهور که با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در برابر آسیب‌های کرونا برگزار شده بود» ارائه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اجرایی شدن و پرداخت سه ماه حق بیمه سهم اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه توسط دولت به میزان ۳۵ میلیارد تومان خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات کمک معیشتی ایام کرونا به میزان ۱۲۰ میلیارد تومان برای اصحاب فرهنگ و هنر عضو صندوق اعتباری هنر (۷۵ هزار عضو) نهایتاً تا هفته آتی اجرایی خواهد شد.

بر اساس گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأمین ۲۲۰ میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اشتغال به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از طریق صندوق کارآفرینی امید از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است ضمن آنکه پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت رونق تولید با عاملیت صندوق کارآفرینی امید نیز در آستانه اجرا قرار دارد.

عباس صالحی گزارشی نیز از اقدامات و برنامه‌های جدید حمایتی ارائه کرد و گفت: تدارک و ارائه بسته دوم حمایتی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه جهت حمایت از آسیب‌های ناشی از کرونا با رویکرد رونق تولید در دستور کار قرار دارد که از طریق سامانه «کارا» به انجام خواهد رسید.

در این جلسه که شهردار تهران و نمایندگان انجمن‌های صنفی هنر نیز حضور داشتند، مشکلات و دغدغه‌های جامعه فرهنگ و هنر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد مشکلات و مسایل جاری انجمن‌های صنفی هنر و خانه هنرمندان ایران با تخصیص منابع از سوی شهرداری تهران و با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتفع شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار