با اعلام رسمی خبر درگذشت شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی جانشین او می‌شود، شدت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸ 29 September 2020

به گزارش  تابناک سمنان کویت در مقایسه با سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از نظام سیاسی متفاوتی برخوردار است؛ به این معنا که در این کشور هم یک خاندان سلطنتی وجود دارد و هم یک نهاد پارلمانی.

بر خلاف سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، پارلمان از قدرت سیاسی قابل توجهی در کویت برخوردار است تا جایی که علاوه بر استیضاح وزرا، با دو سوم آرا می‌تواند حکم امیر را نیز ملغی کند. با این حال، امیر این اختیار را دارد که پارلمان یا همان مجلس شورای ملی را منحل کند.

در حال حاضر امیر شدن در کویت در خاندان آل‌صباح موروثی است اما با این حال، سلامت جسمانی و حمایت خاندان سلطنتی نیز برای رسیدن به این مقام ضروری است و در صورت بروز اختلاف بر سر این دو شرط، این پارلمان است که باید اختلاف را حل کند.

بر همین اساس، با وجود آنکه شیخ «نواف الاحمد»، ولیعهد ۸۴ ساله و برادر امیر متوفی کویت طبق سنت رایج، امیر بعدی این کشور خواهد بود اما به دلیل کهولت سن و وضعیت جسمانی نامناسبش، به قدرت رسیدن او کاملاً قطعی نیست و این احتمال وجود دارد که سایر اعضای خاندان سلطنتی انتخاب او را به چالش بکشند.

حتی اگر کهولت سن نیز مانع از به قدرت رسیدن «نواف الاحمد» نشود، انتخاب ولیعهد بعدی این کشور ممکن است به چالشی میان خاندان سلطنتی و پارلمان تبدیل شود چرا که ولیعهد جدید باید رای اکثریت پارلمان را به دست آورد.

علاوه بر ولیعهد فعلی کویت، شیخ «ناصر الصباح الاحمد» پسر بزرگ امیر فقید کویت نیز یکی دیگر از گزینه‌های جانشینی او به شمار می‌رود اما زنده بودن دو برادر امیر کویت یعنی نواف و مشعل، شانس او را برای رسیدن به قدرت با اما و اگر مواجه می‌کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار