بعد از ۷ ماه، بخش اعظم یک میلیارد یورو به دست وزارت بهداشت نرسید و وزیر بعد گلایه خود اندک پول گرفته را پس داد و سکوت اختیار کرد.
کد خبر: ۹۰۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ 29 September 2020

به گزارش تابناک سمنان ماجرای پولی که نیامده به جیب وزارت بهداشت، برگشت خورد، یک میلیارد یورویی که در هفتم فروردین ماه حسن روحانی رئیس جمهور به دنبال هزینه‌های بالای کرونا در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب آن را طلب کرد، چرا که هزینه‌های کرونا به شدت بالاست و دولت نمی‌توانست از محل منابع بودجه‌ای کشور از پس این هزینه‌های سنگین کرونا برآید.

درخواست برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به وزارت بهداشت و بیمه بیکاری به دست مقام معظم رهبری رسید و در ۱۸ فروردین ۹۹ پس از درخواست رئیس جمهور رهبر انقلاب با درخواست برداشت پول موافقت کردند و در نهایت اردیبهشت ماه خبر تخصیص یک میلیارد یورو کرونایی اعلام شد و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی از واریز نخستین بخش از معادل ریالی کمک یک میلیارد یورویی از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی بانک مرکزی به حساب خزانه خبر داد.

براین اساس، باید بانک مرکزی این یک میلیارد یورو کرونا را از محل حساب صندوق توسعه ملی با نرخ روز ارز نیمایی به ریال تبدیل می‌کرد و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌داد و اواخر اردیبهشت ماه اولین مرحله پرداخت شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم ۲۹ فروردین ۹۹ در رابطه به تخصیص پول به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری رقمی افزون بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله و کنترل بیماری کرونا اختصاص یافت.

چه میزان از یک میلیارد یورو به دست وزارت بهداشت رسید؟

بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه در مرحله اول مقرر شد تا چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۱۵ برنامه وزارت بهداشت از جمله تامین داروهای مورد نیاز، کیت‌های آزمایشگاهی و همچنین تجهیزات بخش درمان و بهداشت و همچنین حفاظت شخصی کادر درمان اختصاص  پیدا پیدا کند و  هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان هایی که به صورت مستقیم درگیر کرونا هستند، داده شود و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای پاداش بخش کوچکی از خدمات بزرگ کادر درمانی اختصاص پیدا کند.

پس از چند ماه درخواست همچنان تنها حدود ۳۰ درصد از رقم تخصیصی یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت محقق شد، گزارشی که در روزهای اخیر توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شده نشان می‌دهد که همچنان رقم پرداختی از منابع صندوق توسعه ملی حدود ۵.۶ هزار میلیارد تومان بوده که تفاوت چندانی با رقم اردیبهشت نداشته است.

سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره رقم تخصیصی از یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت گفت: از عنایت مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که با اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا موافقت کردند و بعد از آن شرایطی پیش آمد که حدود ۳۵۰ میلیون یورو از این مبلغ با نرخ تسهیل روز و حدود ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و با توجه به نیاز جدی برای لوازم حفاظت فردی برای کادر بهداشت و درمان، تجهیز تخت‌های ویژه، نیاز به ونتیلاتور و کاهش جدی درآمد دانشگاه‌ها که بخش عمومی از حقوق پرسنل غیر رسمی از ان محل پرداخت می‌شود بخشی از نیاز‌ها با این رقم تامین شد.

او ادامه داد: وزیر بهداشت با پیگیری‌های مکرر و علی رغم دستور ریاست جمهور، ما بقی اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت، در هفته‌های گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه سه جلسه کاری با وزیر بهداشت داشتند تا از سایر قابلیت‌های قانون بودجه به ویژه برای پرداخت کارانه دانشگاه‌ها منابع مورد نیاز تامین شود چرا که درآمد بیمارستان‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و امکان پرداخت کارانه همه پرسنل میسر نیست.

یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت

بودجه مورد نیاز و دریافتی وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت برای توسعه مراکز درمانی به منظور تاب آوری در دوران کرونا گفت: باید توجه داشت که در سال جاری روند توسعه اماکن بهداشت یو درمانی را در دستور کار داریم و قول داده ایم که حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت بخش درمان کشور اضافه شود و برای راه اندازی این تخت‌ها به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای عملیات فیزیکی و تجهیز تخت‌ها نیاز داریم. باید توجه داشت ما در دوران کرونا توانستیم تخت‌های ویژه را دو برابر کنیم تا اگر با موج سهمگین کرونا رو به رو شویم، نیاز به مراقب بیماران در بخش‌های ویژه افزایش پیدا کند، آمادگی لازم را داشته باشیم و باید توجه داشت که هزینه راه اندازی تخت بیمارستانی عادی بالای یک میلیارد هزینه دارد و هزینه تخت ویژه بیش از یک میلیارد تومان است.

تقوی نژاد گفت: باید دانست که از اعتبارات وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه که در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده است، به دلیل عدم تحقق اعتبارات دولت تنها ۴۰ میلیارد تومان دریافتی داشتیم و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند تلاش می‌کنند که ۵۰ درصد مابقی این رقم را در ماه جاری تخصیص بدهند، از طرفی ما از ردیف بودجه ای ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده تنها ۲۰ درصد را تاکنون دریافت کرده ایم و نگرانی ما توقف پزشک خانواده بود که  در برخی روستایی و شهری حقوقشان از این محل تامین می شود و بحث یارانه دارو و واکسن، ماندگاری پزشک در مناطق محروم و حفظ بسته های کمک به هزینه های درمان به مردم برای ما بسیار مهم است و  امیدواریم اقدامات خوبی در ماه جاری صورت گیرد تا در نظام سلامت دچار چالش نشویم.

بودجه وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا

پرداخت کارانه مدافعان سلامت با ۱۰ ماه  تاخیر

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مدافعان سلامت ایثارگرانه در جبهه مقابله با کرونا بدون گلایه و شکواییه‌ای برای دریافت مطالبات خود پای سلامت ملت ایران ایستادند و جان‌ها دادند و شمار بسیاری از آن‌ها دو تا سه بار به بیماری کرونا مبتلا شدند، از پرستاری که ۳۳ روز با کرونا جنگید تا مدافع سلامتی که جان خود را برای نجات یک بیمار از دست داد و همه این‌ها نشان ایثار و فداکاری مدافعان سلامت در ایران است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین جزییات پرداختی مطالبات مدافعان سلامت بیان کرد: مطالبات یا کارانه مدافعان سلامت با اقدامات صورت گرفته از میانگین ۲۰ ماه تاخیر به زیر ۱۰ ماه رسیده است و امیدواریم با تامین اعتبار و قول و قرار‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، بتوانیم تاخیر در پرداخت مطالبات مدافعان سلامت را به ۵ ماه برسانیم.

خستگی کادر درمان در مقابله با کرونا

مرثیه خوانی وزیر بهداشت برای روزهای سخت مقابله با کرونا

در نهایت کاسه صبر وزیر بهداشت با آغاز موج جدید و سهمگین کرونا و احتمال همزمانی آن با آنفلوانزا سر ریز شد و او  نهایت  سکوت خود را شکست و در دل نوشته‌ای به سردار سلیمانی مرثیه خوانی کرد و از نگرانی خود برای مبارزه با کرونا و شرمندگی در برابر مدافعان سلامت گلایه کرد و نوشت: حدود ۸ ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوئیم همه گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد بی فایده است هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند. ولی یادت هست گفتی اگر نتوانی پشتیبانی نیروهایت را فراهم کنی می‌مانیم؟

نمکی افزود: در بخش سلامت در این مدت کشور انگلیس بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرده و علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه از سوی پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی این کشور در پایان ماه مطالبه‌ای ندارند.من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پائیز سنگینی فرا می‌رسد.

او اظهار کرد: موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه هاست به جز سهم کوچکی نگرفته ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته اند؟ شب‌های زیادی است با دل نگرانی نخوابیده ام و برای آنکه مردم مشوش نشوند روزه سکوت گرفته ام، ولی تاب آوری من کجا؟ صبوری و اخلاص حاج قاسم کجا؟نگرانم سردار! نه برای خودم که آمده ام تا فنا شوم، برای کشورم که حفظ آبرویش در عرصه جهانی و در مقابل دشمنانش برایم رسالتی مقدس است و برای مردمم که برای سلامتی شان به هر آب و آتشی می‌زنم.

دل ننوشته وزیر بهداشت به سردار سلیمانی

دود نگرانی از افزایش تورم به چشم وزارت بهداشت رفت 

به دنبال دل نوشته و گلایه وزیر بهداشت، همتی رئیس بانک مرکزی در پست اینستاگرامی که پاسخ تلویحی به وزیر بهداشت بود، نوشت: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است. بی‌تردید کنترل نقدینگی و مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است.

در حقیقت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نگران افزایش تورم در پی ایجاد تورم با پرداخت ۶۵۰ میلیون یورو به وزارت بهداشت هستند و به گفته برخی کارشناسان اقتصاد تزریق حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان ( ۱۷ هزار و ۷۳۳ هزار تومان به طور دقیق) با نرخ روز یورو نیمایی می‌تواند بر تورم تاثیر جدی بگذارد، اما در نهایت نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از توافق با وزیر بهداشت در تخصیص یک میلیارد یورو خبر داد.

بانک مرکزی رقم اندکی از یک میلیارد یورو را آزاد کرد

 وزیر بهداشت هم روز یکشنبه از آزاد شدن بخش اندکی از یک میلیارد یورو از سوی بانک مرکزی و بازگرداندن آن خبر داد، چرا که به نظر این اندک پول باری از روی دوش وزارت بهداشت بر نمی دارد.

وزیر بهداشت گفت: من چندی پیش دل نوشته‌ای به سردار سلیمانی نوشتم و کسی از من پرسید، چرا برای رفتگان نوشتی؟ و گفتم «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما» چه کسی می‌گوید این سردار رفته است و نوای «ما ملت امام حسینیم»  همواره در وجود من جاری است. من وزیر سیاسی نیستم و نه خودم را به چنین چیزهایی آلوده کردم، نه رسانه دارم، نه تیم دارم. کسی هستم که وقتی به وزارت بهداشت آمدم، معاونی را تغییر ندادم و با خودم لشکر نبردم.

وزیر بهداشت گفت: من اصلا عوضی وزیر شدم و اشتباه این راه را آمدم. این راه چیزهایی می‌خواست که من ندارم. این کسوت داشته‌های دیگری می‌خواست که من نداشتم. من اهل ویترین آرایی، تضرع و ننه من قریبا بازی نیستم و اهل این نیستم که وقتی کشورم در تنگنای اقتصادی و در روزهای سخت و اوج تحریم‌هاست، هر روز ضجه بزنم و خودم را به زمین بزنم و بگویم پول ندارم، ارز ندارم.

بانک مرکزی رقم اندکی از یک میلیارد یورو را آزاد کرد

پول صندوق توسعه را برگرداندیم تا پایه پولی دچار تغییر نشود

او افزود: دیروز رئیس بانک مرکزی محبتی کردند هر چند که می‌دانم ایشان در چه فشاری هستند اما قسمت اندکی از مبلغی که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود را آزاد کردند. من اگر چند ماه پیش التماس می‌کردم برای آن بود که بتوانیم برای پاییز سخت آماده شویم و باری را از دوش همکارانم بردارم و از خجالت آن‌ها در بیایم، ما صبوری کردیم تا خدایی نکرده این پول باعث تغییر در پایه پولی و دلار دچار نوسان نشود، دیروز به دکتر تقوی‌نژاد گفتم، این مقدار اندک را هم برگردانید.

نمکی گفت: ما گذشتیم تا مبادا درخواست من موجب تزلزل پایه‌های نظام و تغییر نرخ دلار نشود و اعلام کردیم که این رقم را نمی‌خواهیم. به هر حال باید توجه کرد که اگر از کرونا شکست بخوریم، پایه‌های نظام را دچار تزلزل خواهیم کرد که اصلا این اتفاق نخواهد افتاد. من گفتم نکند با این پول پایه پولی و معادلات اقتصادی دچار مشکل شود و برای همین اعلام کردم همین میزان را هم برگردانند. از این به بعد ما لب فرو می‌بندیم. همکاران من اگر حقوق نگیرند هم کار می کنند. ما برای فدا کردن جان آمده ایم.

با این صحبت های وزیر بهداشت یاوه گویان شبکه‌های معاند فرصت را غنیمت شمردند و مطالبی منتشر کردند که واکنش مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت را به دنبال داشت.

علیرضا وهاب زاده مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در حساب توییتری خود  درباره اقدام وزیر بهداشت مبنی بر نپذیرفتن یک میلیون یورو از حساب صندوق ذخیره ارزی نوشت:

«وقتی شبکه سعودی نمیفهمه که رقم انقدر اندک بوده که هیچ مشکلی از کرونا حل نمیکنه.

این صحبت وزیر هم کنایه به بحث‌هایی بوده که «اگر یک میلیارد صندوق رابدهیم پایه پولی کشور بهم میریزد.» عددی که به حساب خزانه (نه وزارت بهداشت) از باقیمانده یک میلیارد ریختند انقدر کمه که دردی دوا نمیکنه.»

توییت وهاب زاده درباره اظهارات وزیر بهداشت در بازگرداندن بخشی از یک میلیارد یورو

لازم است تا دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در رابطه با سرنوشت مجوز یک میلیارد یورویی برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به حوزه سلامت توضیح شفافی ارائه کنند و پاسخگوی کادر درمان باشند و بدانند که کرونا شوخی بردار نیست و نمی توان با دست خالی به جنگ با این ویروس مرگبار با خوی وحشیانه رفت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار