در مورخه 5 مهرماه 1399 طی اطلاعیه ای اعلام شد که تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t +0 به t+1 تغییر می یابد. بر اساس این تصمیم انجام معامله روز مجاز نیست و بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان پذیر نخواهد بود. از نظر کارشناسان آیا حذف نوسانگیری روزانه تصمیم درستی بود؟
کد خبر: ۹۰۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 29 September 2020

بازار سرمایه این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد و بیشتر روزها شاخص کل با اُفت شدید مواجه است و دیگر به مانند 4 ماه نخست امسال از رشدهای افسانه ای شاخص کل خبری نیست.

به گزارش تابناک سمنان با طولانی شدن روند اصلاح و ضررهای سنگین سهامداران، مسئولین سازمان بورس تصمیماتی را برای بازگشت تعادل به بازار سرمایه در این مدت اتخاذ کردند. به عنوان نمونه در ابتدا جلساتی را با حقوقی ها جهت حمایت از برخی سهام های خاص برگزار کردند و سپس در چند روز اخیر تصمیمات دیگری از جمله ممنوعیت معادلات الگوریتمی تا اطلاع ثانوی و همچنین تصمیم در رابطه با ممنوعیت نوسانگیری روزانه اتخاذ کردند. تصمیماتی که واکنش های مختلفی را به همراه داشته است. به خصوص تصمیم اخیر که مربوط به حذف نوسانگیری روزانه بوده است.

در مورخه 5 مهرماه 1399 طی اطلاعیه ای اعلام شد که  تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t +0 به  t+1تغییر می یابد. بر اساس این تصمیم انجام معامله روز مجاز نیست و بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان پذیر نخواهد بود.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه این تصمیم را باعث کاهش نقد شوندگی عنوان کردند اما مسئولین سازمان از این تصمیم اتخاذ شده، دفاع نمودند. به عنوان نمونه علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درباره تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز، گفت: این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست. وی همچنین در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شنبه شب (مورخه 5 مهر 99) شبکه یک سیما گفت: کسانی که در یک روز سهام را می‌خریدند و همان روز می‌فروختند بقیه سهامداران را که نگاه طولانی مدت به بازار سرمایه داشتند، متأثر می‌کردند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: بر این اساس و نظرسنجی فعالان بازار سرمایه، به اجرای ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه تصمیم گرفتیم. صحرایی با اشاره به اینکه تصمیمات درباره بازار سرمایه، همیشه موافقان و مخالفانی دارد افزود: با نظرسنجی از فعالان منصف بازار سرمایه، این تصمیم درست را گرفتیم و بر اساس نظرسنجی، حدود ۸۰ درصد فعالان مجازی بازار سرمایه، موافق این تصمیم هستند.

مرتضی صفاری کارشناس بازار سرمایه:

حذف نوسانگیری روزانه و ممنوعیت معاملات الگوریتمی تصمیم درستی بود/ درصد شناوری سهام به خصوص عرضه اولیه ها باید افزایش یابد

حذف نوسانگیری روزانه تصمیم درستی بود؟

درباره تصمیمات اخیر مصطفی صفاری در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: مطمئناً حذف نوسانگیری روزانه، تصمیم درستی بود. وی افزود: دلیل این درست بودن تصمیم هم این است که در واقع ابزارهایی که در بازارهای با عمق زیاد به کار گرفته می شدند را در بازاری که سهام شناوری پایینی دارد اجرایی کرده ایم.

صفاری در مورد ممنوعیت معاملات الگوریتمی نیز گفت: این معاملات موجب می شوند که یا شاهد صف های خرید و یا شاهد صف های فروش در بازار سرمایه باشیم. بخش عظیمی از مردم که سهامداران حقیقی هستند قادر نخواهند بود که در بازارهای الگوریتمی سهام خود را به فروش برسانند و این باعث ایجاد مشکلاتی می شود. خوشبختانه سازمان بورس این مسئله را درک کرد و ممنوعیت این نوع معاملات را تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

وی با انتقاد از پایین بودن سهام شناور نمادهای حاضر در بازار سرمایه گفت: اگر ما شناوری را به 50 درصد بتوانیم برسانیم ابزارهایی که به کار گرفته شدند می توانند ابزارهای خوبی باشند اما اگر با سیستمی کار شود که سهام شناور پایینی دارد این ابزارها می توانند اشتباه باشند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: باید برای افزایش درصد سهام شناوری به خصوص در عرضه های اولیه تدابیری اتخاذ شود. وی افزود: باید شرکتی وارد بازار سرمایه شود که قصد دارد سهامی عام شود و نه اینکه تنها با هدف اینکه قیمتش افزایش یابد به این بازار وارد شود. به عنوان نمونه هنگامی که دولت نماد شستا را وارد بازار سرمایه کرد چرا سهم خود از شستا را کاهش نداد؟ همان ده درصد سهم خود را نگه داشته است. این باعث می شود که سهامدارانی که وارد این سهام می شوند با افق دید یک روزه وارد شوند و این در حالی است که بازار بورس افق بلندمدت یک سال به بالا را جهت سرمایه گذاری نیاز دارد. این مسائل باعث شد تا سهامداران افق دید سرمایه گذاری در بورس را کوتاه مدت در نظر بگیرند و به بازار سرمایه به چشم یک بازار یک روزه با سود بالا نگاه کنند.

صفاری در انتها با تاکید دوباره بر این که دو تصمیم اخیر سازمان بورس تصمیم درستی بود، افزود: اثرات این تصمیمات درست با گذشت زمان بیشتر حس خواهند شد. 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار