استاندار مازندران با ابراز نگرانی از عادی‌سازی رفتاری نسبت به ویروس کرونا و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه کاهش استفاده از ماسک ، گفت : عادی‌سازی رفتاری مهم‌ترین تهدید برای سلامت شهروندان در شرایط کنونی بویژه با فرارسیدن فصل پاییز و ورود آنفلوانزا محسوب می‌شود و خطر شیوع موج سوم کرونا را در مازندران افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 29 September 2020

استاندار مازندران با ابراز نگرانی از عادی‌سازی رفتاری نسبت به ویروس کرونا و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه کاهش استفاده از ماسک ، گفت : عادی‌سازی رفتاری مهم‌ترین تهدید برای سلامت شهروندان در شرایط کنونی بویژه با فرارسیدن فصل پاییز و ورود آنفلوانزا محسوب می‌شود و خطر شیوع موج سوم کرونا را در مازندران افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد حسین زادگان روز شنبه در ستاد مقابله با کرونای استان در ساری افزود : عادی سازی رفتاری نسبت به پروتکل های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک در استان طی هفته های اخیر ناشی از کم شدن هشدارها و حساس سازی جامعه نسبت به خطر ویروس کرونا است که باید در این رویه رفتاری مسئولان مرتبط تجدید نظر اساسی صورت گیرد.
وی گفت : اگرچه آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در مازندران طی چند هفته اخیر کاهشی بود که سبب شد تا بخش سلامت استان برای بازسازی و افزایش سطح توانمندسازی تجهیزات و نیروی انسانی فرصت بیابد ، ولی ادامه عادی سازی رفتاری بار دیگر مازندران را به موج سوم انتقال ویروس کرونا می کشاند که چه بسا از دو موج دیگر نیز آمار ابتلا و مرگ و میر بیشتر شود.

حسین زادگان از بی توجهی به اجرای مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا از سوی برخی دستگاه های اجرایی هم انتقاد کرد و اظهار داشت : تمامی مدیران دستگاه های دولتی و غیر دولتی در استان موظف به رعایت دقیق مصوبات ابلاغی از سوی ستاد استانی و ملی مقابله با کرونا هستند و نادیده گرفتن این مصوبات می تواند سطح درگیری استان با ویروس کرونا را افزایش دهد.
رییس ستاد مقابله با کرونای مازندران گفت : مدیران دستگاه های اجرایی که نسبت به اجرای مصوبات ستاد استانی و ملی مقابله با ویروس کرونا بی توجهی کنند ، قطعا با آنها برخورد می شود و بر عملکرد دستگاه های اجرایی در انجام مصوبات کرونا نظارت خواهد شد.
حسین زادگان افزود : انتظار می رود تا فرمانداران در شهرستان ها به عنوان نماینده عالی دولت محور اصلی فعالیت خود را اجرای مصوبات مقابله با کرونا قرار دهند و هر گونه کمی و کاستی در این حوزه را به ستاد استانی برای رفع مشکلات احتمالی گزارش دهند.
وی ادامه داد : روند کاهشی آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در استان نه تنها باعث کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی سازی رفتاری در جامعه شده ، بلکه در افکار مدیران ما نیز رخنه کرده است و این رویه ما را به موج سوم شیوع ویروس کرونا نزدیک تر می کند و خسارت ها را بیش از گذشته افزایش می دهد.
حضور موثر رسانه ها
نماینده عالی دولت در استان مازندران گفت : رسانه ها نقش موثری در کمک به حوزه درمان در کاهش میزان خسارت های ناشی از ویروس کرونا در این استان در دو موج گذشته داشتند و به نظر می رسد که این نقش موثر رسانه ها با روند کاهشی آمار ابتلا به ویروس کرونا در موج دوم روند نزولی یافت و سطح مطالبه گری آنها نیر زوند کاهشی به خود گرفته است.
حسین زادگان اظهار داشت : اگرچه مطالبه گری در تمام حوزه ها از جمله ویروس کرونا حق طبیعی رسانه ها محسوب می شود ، ولی انتظار می رود که رسانه ها به نقش اساسی اطلاع رسانی مناسب نیز بیش از گذشته عمل کنند و از هر اطلاعات نادرستی که می تواند عادی سازی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک تلقی شود، پرهیز نمایند.

وی افزود : با وجود روند کاهشی آمار بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در استان مازندران از هفته های گذشته تاکنون، همچنان روزانه ۵۰ تا ۷۰ بیمار مشکوک در بیمارستان های استان بستری می شوند و این روند آماری نشان می دهد که همچنان درگیری استانی با ویروس بالاست.
استاندار مازندران گفت : بخش زیادی از درآمدهای استان از محل گردشگری تامین می شود و راه نجات اقتصاد ملی و استانی در دوران همه گیری ویروس کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و پرهیز از ازدحام جمعیتی حتی با رعایت پروتکل های بهداشتی است ، چون با برقراری محدودیت های طولانی مدت اقتصاد استان بخصوص در دوران تحریم ظالمانه دچار مشکلات بیشتری می شود.

وی افزود : تجربه ما در دوران همه گیری ویروس کرونا بویژه پس از برداشتن محدودیت ها از جمله سفر ، نشان داد که در صورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی با وجود انجام سفر، همچنان می توانیم جلوی همه گیری ویروس کرونا را تا حد زیادی بگیریم.

حسین زادگان تاکید کرد : افزایش سطح هشدار و حساس سازی جامعه بر عهده رسانه هاست و مازندران با داشتن جایگاه مناسب در حوزه رسانه می تواند به کمک بخش درمان و سلامت بیاید.
انتقاد از وضعیت فعالیت اصناف
رییس ستاد مقابله با کرونای مازندران از کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی نیز انتقاد کرد و گفت : در شرایط فعلی میانگین آمار رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی در مازندران حتی از میانگین کشوری هم پایین تر است.
حسین زادگان وضعیت کنونی فعالیت اصناف را غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود : متاسفانه ثابت بشده است که نانوایی های ما آسیب پذیرترین واحدهای صنفی در همه گیری ویروس کرونا بوده اند چون بررسی های میدانی نشان می دهد که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها نسبت به سایر واحدهای صنفی از سطح پایین تری برخوردار است و آمار ابتلا به کرونا در این واحدها نیز بیش از سایر واحدهای صنفی - خدماتی بوده است.
نماینده عالی دولت در مازندران اداره کل صنعت ، معدن و تجارت و اتحادیه های مرتبط را موظف به تشدید نظارت و برخورد با واحدهای صنفی متخلف کرد و گفت : نظارت بر نانوایی ها ، حمل و نقل عمومی ، بازار و سایر اماکنی که محل مراجعه عمومی مردم هستند باید تشدید شود و انتظار است که اماکن نیروی انتظامی نیز برای برخورد با متخلفان این بخش وارد عمل شود.

حسین زادگان افزود : اگر روند عادی انگاری رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی ادامه یابد، قطعا دستگاه قضایی نیز در راستای مطالبه گری عمومی برای برخورد با این واحدها پای کار می آید و با این متخلفان برخورد قضایی صورت می گیرد.
وی از سازمان صنعت ، معدن و تجارت خواست تا نظارتش را بر واحدهای صنفی در رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش دهد و تاکید کرد : انتظار است سازمان صنعت اتحادیه های صنفی را در این حوزه به خط کند و مدیران اتحادیه های کم کار را پس از تذکر در صورت عدم همراهی برکنار نماید.

براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی استان حدود ۵۵ درصد است که این آمار در نانوایی های استان که حدود پنج هزار واحد از ۱۵۰ هزار واحد صنفی را تشکیل می دهند به حدود ۵۰ درصد می رسد.
تعیین ضرالاجل برای تامین تجهیزات هوشمند دانش‌آموزی
نماینده عالی دولت در مازندران همچنین از عدم تامین تبلیت و گوشی هوشمند تلفن همراه برای دانش آموزان بی بضاعت استان گله کرد و خواستار تامین این تجهیزات از محل اعتبارات استانی و کمک خیرین شد.
حسین زادگان گفت : در حالی بخشی از دانش آموزان بی بضاعت ما با گذشت نزدیک به یک ماه از سال تحصیلی جدید از داشتن ابزارهای هوشمد آموزشی محروم هستند که این تبعیض می تواند در عملکرد تحصیلی آنها نیز تاثیر بگذارد.

وی از دفتر امور سیاسی و اجتماعی استانداری ، سازمان صنعت ، آموزش و پرورش و سپاه کربلا مازندران خواست تا با همکاری هم با بسیج خیرین ، شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی و تشکل های مردمی تا پایان هفته جاری گام عملی برای تامین این بخش از نیاز استانی بردارند.
استاندار مازندران از فرمانداران شهرستان های استان نیز خواست تلاش اساسی را برای تامین تبلت و گوشی تلفن همراه مورد نیاز دانش آموزان بی بضاعت به کار گیرند تا تمام دانش آموزان به این تجهیزات الکترونیکی که نیاز اساسی تحصیل محسوب می شوند، دسترسی یابند.

بر اساس آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش که پیش از سال تحصیلی ارائه شد ، حدود ۴۰ هزار دانش آموز مازندرانی فاقد ابزارهای هوشمند آموزشی بودند که گفته می شود برای حدود نیمی از آنها تاکنون این لوازم تامین شده است.

این دانش آموزان کسانی هستند که نه تنها خودشان گوشی هوشمند یا تبلت ندارند ، بلکه تمامی اعضای خانواده اشان هم فاقد چنین ابزاری هستند.

همچنین طبق گزارش دو دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و بابل با وجود روند کاهشی آمار ابتلا به کرونا در این استان ، همچنان حدود ۵۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های این دو دانشگاه تحت درمان قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار