با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات عدیده اقتصادی به خصوص کوچک شدن سفره مردم، به نظر می‌رسد، طرح تامین کالا‌های اساسی بتواند حداقل برای مدتی وضعیت مردم را بهبود بخشد. فراموش نکنیم که به تازگی بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران اعلام کرد که خط فقر در جامعه برای خانوار ۴ نفره ۱۰میلیون تومان است.
کد خبر: ۹۰۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 28 September 2020

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی طرحی برای تامین کالا‌های اساسی تهیه کرده که در صورت تصویب آن، کالابرگ الکترونیکی به ۶۰ میلیون ایرانی داده می‌شود و این موضوع ارتباطی به دریافت یارانه نیز ندارد.

به گزارش تابناک سمنان اواخر تیر ماه نمایندگان مجلس با بررسی طرح تامین کالا‌های اساسی با قید یک فوریت موافقت کردند. همان زمان، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی این طور توضیح داد که مدیریت بی‌ضابطه توزیع کالا‌های اساسی و تخصیص بدون اولویت‌بندی ارز ترجیحی، یکی از گلوگاه‌های بی‌عدالتی در کشور است؛ بنابراین، مجلس، فوریت «طرح نحوۀ توزیع کالا‌های اساسی» برای تحقق عدالت و تضمین دسترسی دهک‌های پایین جامعه به کالا‌های اساسی و دارو را تصویب کرد.

پس از گذشت بیش از یک ماه از تصویب یک فوریت طرح تامین کالا‌های اساسی در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون برنامه و بودجه گزارش بررسی‌ها و مصوبات خود درباره این طرح را به هیات رییسه فرستاد و نمایندگان مجلس هم روز گذشته موافقت کردند که با اولویت به آن رسیدگی کنند؛ بنابراین، مجلس فردا درباره طرح اختصاص کالابرگ به کالا‌های اساسی تصمیم گیری می‌کند.

جزئیات طرح تامین کالا‌های اساسی چیست؟

در صورت تصویب کلیات و جزئیات این طرح در مجلس دولت مکلف می‌شود، برای تامین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به‌ ویژه خانوار‌های کم‌برخوردار، در شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ و ماهیانه نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام کند. این اعتبار، صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و در موارد دیگر کاربردی ندارد.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده امکان تخفیف در خرید این کالا‌ها را برای مشمولان فراهم کند؛ خانوار‌هایی که سطح درآمدشان، کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است نیز از دو برابر یارانه سایر خانوار‌های مشمول بهره‌مند می‌شوند و شناسایی این خانوار‌ها به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره طرح تامین کالا‌های اساسی این طور توضیح داد: «در این طرح پیش بینی شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تامین کالا‌های اساسی در اختیار مردم قرار گیرد. بدین شکل که به ۶۰ میلیون نفر کارت طرح معیشت داده شود که ۲۰ میلیون نفر از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. همچنین ماهانه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان یعنی برای یک خانوار پنج نفره ۶۰۰ هزار تومان در این کارت شارژ شده که این مبلغ برای ۲۰ میلیون نفر بدون هزینه خواهد بود و ۴۰ میلیون نفر باقی مانده باید ۵۰ درصد پول را پرداخت کنند. محل تامین اعتبار برای اجرای این طرح از محل فروش اموال دولتی است.»

توضیح دیگر را محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه داد و گفت: طبق این طرح اعتباری به حساب کارت بانکی افراد در قالب یارانه غیر نقدی یا سبد غذایی در فواصل زمانی مشخص واریز خواهد شد که این اعتبار صرفا برای خرید کالا‌های اساسی مورد نیاز خانوار‌ها بوده و امکان نقد شدن هم ندارد. مردم می‌توانند با این کارت از مراکز توزیع مواد غذایی دارای کد اقتصادی و کارتخوان خرید کنند.

عبدالرضا مصری، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه این ابهام را رفع کرد که اجرای این طرح ارتباطی به یارانه نداشته و شامل ۶۰ میلیون نفر می‌شود؛ یعنی به ازاری هر نفر ۶۰ هزار تومان اعتبار خرید کالای اساسی یا همان کالابرگ الکترونیکی داده می‌شود و این میزان برای خانواده‌ها با کمتر از حداقل دستمزد درآمد، دو برابر است.

در این بین، برخی کارشناسان و نمایندگان معتقدند که نتیجه این طرح افزایش تورم خواهد بود و نمی‌تواند به صورت اساسی مشکلی را حل کند. در همین زمینه، رحمت الله فیروزی، نماینده نطنز گفته است: «مردم امروز شرایط سختی دارند و طرح دادن کالابرگ تنها یک مُسکن است و در کل به این طرح در صورت تصویب نمی‌توان امید بست. مجلس به جای تعیین مبلغی برای ۶۰ میلیون نفر دولت را ملزم به شناسایی قشر ضعیف جامعه کرده تا تنها به نیازمندان واقعی کالابرگ اختصاص یابد.»

با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات عدیده اقتصادی به خصوص کوچک شدن سفره مردم، به نظر می‌رسد طرح تامین کالا‌های اساسی، بتواند حداقل برای مدتی وضعیت مردم را بهبود بخشد و فراموش نکنیم که اخیرا بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران اعلام کرد که خط فقر در جامعه برای خانوار ۴ نفره ۱۰میلیون تومان است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار