سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اخبار مطرح شده مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا در عمان گفت:‌ نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد، اینها مصرف داخلی دارد و شاید به درد ترامپ بخورد.
کد خبر: ۹۰۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ 28 September 2020

                                                   نه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا هست و نه خواهد بود

به گزارش تابناک سمنان سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری عنوان کرد: امروز آخرین روز هفته دفاع مقدس است و برای این هفته با جلسه سخنگویی به پیشواز رفتیم و بازدیدی از موزه دفاع مقدس داشتم و امروز هم در پایان این هفته وزیر امور خارجه میزبان مدیران ارشد وزارت خارجه برای بزرگداشت شهدای وزارت خارجه خواهد بود.

خطیب‌زاده با اشاره به بروز درگیری بین آذربایجان و ارمنستان اضافه کرد: وزیر امور خارجه ایران بلافاصله در چارچوب دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی با همتایان خود صحبت مفصلی داشت و آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت برای پایان دادن به این درگیری اعلام کردیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان به سفر فؤاد حسین اشاره و بیان کرد: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سوم مهر در یک سفر کاری کوتاه عازم مسکو شد و گفت‌وگوهایی با همتایان خود داشت و ظریف در نشست مجازی وزرای خارجه سیکا سخنرانی کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات نخست وزیر کویت که از ایران دعوت کرده برای اتخاذ تدابیر گفت‌وگویی و کاهش تنش در خلیج فارس گفت:‌ پاسخ ایران قبلا داده شده است. ایران از ابتدا و در چند سال اخیر مکررا ابتکاراتی را برای سازوکار گفت‌وگوهای منطقه‌ای مطرح کرده که مهمترین آن طرح صلح هرمز است که رئیس جمهور به اطلاع سران کشورهای منطقه رسانده است.

خطیب‌زاده گفت: طبیعی است ضمن استقبال از اظهارات مطرح شده فکر می کنیم بتوانیم هر چه زودتر گفت‌وگوهای فراگیر را در منطقه خلیج فارس بین کشورهای منطقه برای ثبات و صلح این منطقه داشته باشیم. اصول و مبانی چنین گفت‌وگوهایی در طرح‌های ارائه شده بیان شده و تنها می‌ماند و امیدواریم دولت کویت دیگر کشورهایی که تمایل به این گفت‌وگوها را ندارد همراه با طرح خود کند. ما همراه بودیم، هستیم و خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برخورد دو راکت در پی درگیری آذربایجان و ارمنستان به منطقه خدآفرین در ایران عنوان کرد:‌اتفاق اصلا خوبی نیفتاده است.وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد. ما بلافاصله به دوستان در این دو کشور گفتیم که هر چه زودتر این غائله ختم یابد. آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه تنها راه‌حل قطعی این موضوع است.راه‌حل نظامی راه‌‌حل پایدار برای این اختلاف چند دهه‌ای نیست.

وی گفت: ایران از همه توان خود برای حل این موضوع استفاده می‌کند و با حساسیت در حال پیگیری این موضوع هستیم و به طور مداوم با طرف‌های درگیر در حال گفت‌وگو هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: چند وقت پیش این سوال را فرد دیگری پرسید که من نصفه روزه بعد از انتخابات به ایران می‌رسم باید ذهنش را جمع و جور کند که نصفه روزه به نتیجه با ایران خواهد رسید .

وی گفت:‌ ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین الملل و روابط آمریکا و ایران ندارد. مشاورین ایشان قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتده است. نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد اینها مصرف داخلی دارد شاید به درد ترامپ بخورد. راه روشن است. ترامپ باید خطای خود را بپذیرد و این جنگ غیربشری و همه جانبه و تحریم‌های ظالمانه را متوقف کند و تمام خسارت‌هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ وارد کرده، جبران کند. شاید وقتی اینها را انجام داد در گوشه‌ای از اتاق برجام جایی برای خود پیدا کند.

خطیب‌زاده عنوان کرد: موضع ما روشن است و جواب ما همان است که بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فؤاد حسین هم گفت: ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک مردود می‌داند و اماکن ایران چند ماه گذشته با دخالت و تحریک برخی دول خارجی مورد تعرض قرار گرفته است. سردار سلیمانی بزدلانه در دل شب مورد حمله تروریستی آمریکا قرار گرفته از دولت عراق به عنوان میزبان درخواست کردیم مساعی جمیله خود را به کار بگیرد که از این تعرضات جلوگیری و اقدام عملی صورت دهد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی افزود: جمهوری اسلامی ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت حافظ صلح و ثبات و امنیت و آرامش در عراق بوده است. آیت الله سیستانی نقش بی بدیلی در عراق دارد و آنچه را که گفته‌ایم و می‌گوییم خواست تمامی ارکان نظام است که جز احترام برای این رکن رکین نکته‌ دیگری را نداریم و تحمل نخواهیم کرد کسی به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: سیاست ایران توقف این تخاصم بین آذریجان و ارمنستان است. موضع ما کاملا روشن بوده است. متاسفانه غیرنظامیان در هر دو سو قربانیان اصلی هستند و باید تلاش شود این ماجرا همین جا خاتمه یابد. البته حل و فصل جامع این موضوع نیازمند تعامل کنشگران این موضوع است. ایران از نزدیک پیگیر تحولات است.ما نمی‌توانیم تحمل کنیم در مرزهایمان درگیری‌های نظامی ادامه یابد و سعی می‌کنیم با تمام توان به نقطه آرامش در منطقه برسیم.

* موضوع لبنان داخلی است و باید در فضای داخلی لبنان حل و فصل شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تحولات اخیر در لبنان و کناره‌گیری ادیب و اظهارات ماکرون که گفته فرانسه با ایران درباره اوضاع لبنان همکاری می‌کند، گفت: موضوع لبنان داخلی است و باید در فضای داخلی لبنان حل و فصل شود. نخست‌وزیر معرفی شده را شخصا می‌شناسم ولی آنچه اتفاق افتاده باید در چارچوب خواست مردم لبنان و معادلات داخلی لبنان پیگیری شود. هر کنشگر و کشوری بتواند به این روند کمک کند خوب است ولی دست آخر مردم لبنان هستند که این را حل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: طرف‌های مختلف لبنانی گفتیم چه امکاناتی برای حل و فصل است. بین ایران و فرانسه صحبت‌هایی بوده است و ما از هیچ دولت خارجی دعوت نمی‌کنیم که در امور لبنان دخالت مستقیم کند چون هیچ دخالتی به حل و فصل کمک نمی‌کند بلکه مناقشه را بزرگ‌تر می‌کند هر دولتی از جمله فرانسه که با حسن نیت این کار را جلو ببرد مورد استقبال ماست ولی مرز قائل می‌شویم برای دخالت در امور داخلی لبنان با گروه‌های لبنانی در

وی بیان کرد: موضوع لبنان موضوع تروریسم است، موضوع لبنان موضوع تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا در میانه راه مذاکرات سیاسی برای حل و فصل لبنان است. موضوع لبنان دخالت برخی کشورهای منطقه‌ای با دستوکار مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: موضوع افغانستان موضوع دائمی همسایگی ایران بوده است. بر خلاف کشورهایی که مردم بیگناه را بمباران و به بهانه‌های واهی افغانستان را اشغال و امروز برای فرار گفت‌وگوهایی را برگزار می‌کنند. ما از گفت‌وگوهای بین الافغانی حمایت می‌کنیم. قانون اساسی افغانستان به عنوان دستاورد مردم افغانستان مهم است. حقوق اقلیت‌ها در افغانستان با هیچ معامله پشت پرده‌ای نمی‌تواند از بین برود.

وی افزود: دعوت از ظریف برای گفت‌وگوهای دوحه به عمل آمد ولی چون میزبان کس دیگری بود شرکت نکردیم. ما ضمن استقبال از گفت‌وگوهای بین الافغانی راهی وجود ندارد که به مشارکت در قدرت و جمهوری اسلامی افغانستان احترام گذاشته شود.

خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه توسط نماینده ویژه آمریکا گفته شده گزاره‌های سفارشی است که برخی مواضع خجالت آور خود را بپوشانند. ما آرامش و ثبات افغانستان و توسعه این کشور را می‌خواهیم و افغانستانی را می‌خواهیم که آزاد، آباد و مستقل بین همسایگان خود زندگی کند و ایران در این مدت همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: ما طی چند دهه سعی کردیم موضوع در فضای دوجانبه بین ارمنستان و آذربایجان فیصله یابد. ایران با هر دو پایتخت رابطه خوبی دارد. موضع ما همواره حفظ شده و هر دو کشور را در مسیر عملی حل اختلاف کمک خواهیم کرد. آنچه امروز شاهدیم یک درگیری بی جا و تنش زا بین دو کشور است و هر دو را به توقف فوری خصومت‌ها دعوت می‌کنیم. عملی‌تر از این در شرایط فعلی وجود ندارد.

وی عنوان کرد:‌ ایران از مسیر قوانین بین‌الملل که به حل و فصل این ماجرا کمک خواهد کرد چیز قدیمی است و با حساسیت خاصی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و از هر دو کشور می‌خواهیم اجازه دهند تنفسی اتفاق بیفتد.

* فعلا هیچ دستورکار فوری برای سفر ظریف به چین وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به چین عنوان کرد: سفرهای وزیر خارجه بعد از نهایی شدن به یک اتفاقی در جریان است. برخی گمانه‌زنی‌های زودتر از موعد باعث برداشت می شود. مسیر سفرهای کاری و دیپلماتیک مسیر خاص خود را دارد. در مروادات با کشورهایی که به صورت گسترده در تماس هستیم منوط به سفر نیست و از طریق کانال‌های مختلف پیگیری می کنیم. سفر مقامات دو کشور به پایتخت‌ها همواره در دستورکار بوده است و به محض اینکه از نظر امکانات پروتکلی فراهم شود سفر را برنامه‌ریزی می‌کنیم. فعلا هیچ دستورکار فوری برای سفر ظریف وجود ندارد و به محض اینکه برنامه‌ریزی شود خدمت شما عرض خواهیم کرد.

خطیب‌زاده درباره ترور سردار سلیمانی گفت: آنچه رخ داد نه تنها علیه ایران بلکه بر علیه حاکمیت ملی عراق بود. رفتار آمریکا با عراق همانند کشور اشغال شده است و با عزت ملی مردم عراق در تضاد است و مصوبه پارلمان عراق موید همین نگاه بود. بین ایران و عراق از روز اول این موضوع به صورت مشترک پیگیری شده است. امیدواریم دولت عراق به تعهداتش عمل کند. از ابعاد حقوقی و بین‌المللی در مجامع مختلف پیگیری کرده‌ایم و به اینجا ختم نخواهد شد. ما اهل تهدید نیستیم و اهل اقدام هستیم و آنچه در آن شب اتفاق افتاد نه فراموش شده و نه هیچ وقت بخشیده خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار