باشگاه افسران یکی از نماد‌های مقاومت و ایستادگی پیشمرگان مسلمان کُرد در استان کردستان است.
کد خبر: ۹۰۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 26 September 2020

به گزارش تابناک سمنان استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک در چهار شهرستان مریوان، بانه، سقز و سروآباد با کشور عراق دارد و در طول جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر جنگ بود و مردم این خطه از سرزمین اسلامی برای حفظ انقلاب اسلامی شهدای زیادی تقدیم نظام کردند.

سنندج، مرکز استان کردستان و به لحاظ موقعیت جغرافیایی از شمال با دیواندره، از شرق با قروه، از جنوب با کامیاران و از غرب با شهرستان سروآباد و مریوان همسایه است؛ در شرایطی که کردستان آماج فتنه، جنایت و دسیسه گروهک‌های ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار بود، در این بخش از میهن اسلامی در سال‌های ۵۸، ۵۹ و حتی ماه‌ها قبل از آغاز جنگ تحمیلی، شیرمردان و شیرزنان غیور کردستانی برای دفاع از انقلاب اسلامی وارد میدان دفاع و مبارزه با دشمنان شدند.

در اردیبهشت‌ماه سال ۵۹، بخشی از شهر سنندج، به تصرف ضدانقلاب درآمد تا به زعم و باور غلطشان، یک دولت دیگر راه‌اندازی کنند؛ تعدادی از نیرو‌های پاسدار، ارتش و پیشمرگان مسلمان کُرد با دیدن این اتفاق، در محل «باشگاه افسران» به دلیل اشرافیت به منطقه مستقر شدند و دفاع‌شان از این نقطه شروع شد.

نیرو‌های ضد انقلاب وقتی متوجه شدند که نقطه حساس و تعیین‌کننده‌ای را از دست دادند، همه توان و تلاش‌شان را در اطراف این مقر متمرکز کردند، براساس شنیده‌ها نزدیک به ۲ هزار نیروی ضدانقلاب از گروهک‌های کومله، دموکرات، چریک‌های فدایی خلق، اقلیت، اکثریت، پیکار، رنجبران، و ده‌ها گروه مزدور دیگر که در آن زمان در شهر سنندج مقر داشتند، همه کنار هم قرار گرفتند تا «باشگاه افسران» را از دست برادران رزمنده بگیرند.

کمتر از ۵۰ نفر نیروی با اعتقاد و با ایمان، در مقابل ۲ هزار نفر ضدانقلاب بودند. از صبح تا شب ضدانقلاب به باشگاه افسران آتش می‌ریخت. شب هم شروع به تبلیغات روانی و جنگ روانی می‌کرد که «بیایید تسلیم شوید امشب شب پایانی شما است؛ امشب می‌آییم شما را سر می‌بُریم»، اما برادرانمان در این مکان و در محاصره‌ای ۲۲ روزه مقاومت کردند و وقتی ضدانقلاب ناامید شد و فهمید نمی‌تواند این نقطه را بگیرند، دست به محاصره نیرو‌ها زد.

راه امداد‌رسانی بسته شد، آب و برق را به روی رزمنده‌ها قطع کردند، آذوقه و حتی دارویی برای مجروحان وجود نداشت. پیکر‌های شهدا در این پایگاه مانده بود و امکانات داشت به حداقل می‌رسید.

از طرفی هم ضدانقلاب همه توانش را گذاشته که باشگاه افسران را بگیرد و می‌خواستند غائله پاوه را بار دیگر در سنندج و محل باشگاه افسران تکرار کند؛ فاصله رزمنده‌ها با یگان پشتیبانی‌کننده حدود ۲ هزار متر بود؛ یعنی دشمن چنان، مسیر را اشغال کرده بود که نیرو‌های لشکر ۲۸ هم نمی‌توانستند با طی کردن مسیر به مدافعان اسلام امداد‌رسانی کنند یا آن‌ها را از محاصره دربیاورند.

بعد از ۲۲ روز مقاومت در چنین شرایطی، نیرو‌هایی از کرمانشاه به فرماندهی شهیدان «محمد بروجردی» و «علی صیاد شیرازی» به سختی از فرودگاه وارد شهر سنندج شدند؛ بعد از طراحی عملیات، در نخستین روز‌های اردیبهشت ۵۹ با هدف رهایی نیرو‌های حاضر در باشگاه افسران از محاصره و پاکسازی مناطق مختلف شهر از وجود ضد‌انقلاب، عملیات از چند محور آغاز شد.

محور‌های عملیاتی به فرماندهی شهید صیاد، شهید محمد بروجردی و رحیم صفوی و محور دیگر از گردنه صلوات‌آباد، وارد عمل شدند. عملیات گسترده‌ای انجام شد و رزمندگان با جنگ حدود ۲۰ روزه موفق شدند ضدانقلاب تا دندان مسلح را که نیروی چندهزار نفری در سنندج داشت، با تلفات و زخمی‌های زیاد از سنندج بیرون کنند و باشگاه افسران که در محاصره ضدانقلاب بود از محاصره خارج و رزمندگان وارد مقر‌های محل شدند.

مزار مطهر پنج شهید گمنام که در مناطق عملیاتی شلمچه (عملیات کربلای ۵)، طلائیه (عملیات خیبر) و فکه (والفجر مقدماتی) در برابر دشمنان نظام جنگیدند، به همراه پیکر پاک و مطهر شهیدان «عدنان مردوخی» از پیشمرگان مسلمان کُرد و «محمدرشید احمید» از درجه‌داران ارتش جمهوری اسلامی ایران که هشتم اردیبهشت ۱۳۵۹ براثر مقاومت دلیرانه در مقابل ضد انقلاب به شهادت رسیدند، در این مکان مقدس قرار دارد.

باشگاه افسران یکی از نقاط حماسی و یادمان دوران دفاع مقدس و یکی از نماد‌های مقاومت و ایستادگی پیشمرگان مسلمان کُرد در استان کردستان است کمااینکه در دوران دفاع مقدس حماسه باشگاه افسران و صد‌ها مورد مانند آن، بار‌ها در این خطه از سرزمین اسلامی اتفاق افتاده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع : تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار