این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی یک کارشناس از آینده بورس، درصدی از سهام نیروگاه‌ها در بورس عرضه خواهد شد، چرا سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند؟، نرخ بیکاری در آرژانتین به بالاترین سطح خود در ۱۶ سال اخیر رسید، کسری بودجه با استقراض از بانک مرکزی پر نشده است؟ و افزایش اندک نرخ سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 25 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی یک کارشناس از آینده بورس، درصدی از سهام نیروگاه‌ها در بورس عرضه خواهد شد، چرا سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند؟، نرخ بیکاری در آرژانتین به بالاترین سطح خود در ۱۶ سال اخیر رسید، کسری بودجه با استقراض از بانک مرکزی پر نشده است؟ و افزایش اندک نرخ سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان را در بر دارد.

قیمت ۷ محصول ایران‌خودرو برای عرضه در پاییز

براساس دعوتنامه‌های ارسال شده از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تسویه حساب محصولات این شرکت با موعد تحویل مهر، قیمت هفت محصول آن برای سه ماهه سوم امسال مشخص شده است. براین اساس پژو ۲۰۷ (پانوراما) با قیمت جدید ۱۵۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، پژو پارس LX با قیمت جدید ۱۰۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۰۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و تیپ ۲ آن با قیمت جدید ۸۸ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، پژو پارس سال به ارزش ۹۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ SLX  با قیمت جدید ۸۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان در سه ماه سوم سال جاری تعیین قیمت شده و عرضه خواهند شد.

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و سرمایه گذاری ایران خودرو و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت، بیمه و بازنشستگی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، خرده فروشی، کاشی و سرامیک، شیمیایی و هتل و رستوران با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲ مهر) به عدد یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۵.۷ درصد افت را تجربه کرد.

پیش بینی یک کارشناس از آینده بورس

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: "بازار از لحاظ قیمتی اصلاح خوبی را انجام داده است اما از لحاظ زمانی هنوز اعتماد لازم به بخشی از سرمایه گذاران باز نگشته است وگرنه دلیلی برای این میزان شتاب جهت فروش وجود ندارد. البته بسیاری در این یکی دو ماهه ضرر و زیان های سنگینی را متحمل شدند و به همین دلیل از بازار می ترسند. یادمان باشد که بازار در همین حالت ترس ممکن است برگردد، چرا که قیمت ها اصلاح خوبی کردند، قیمت دلار رو به افزایش است، قیمت های جهانی نیز در حال رشد می باشند و حمایت های خوبی توسط سازمان بورس، حقوقی ها و صندوق ها از بازار در حال شکل گیری است. به نظر یک همگرایی خوبی وجود دارد که بازار از همین نقطه باز گردد ولی در کوتاه مدت بعید می دانم که بازار به صورت تند و شارپ بالا رود. البته دلیلی هم ندارد که بازار یا صف خرید و یا صف فروش باشد بلکه بازار باید متعادل باشد. پیش بینی من این است که بازار مدتی متعادل خواهد بود و بعد یک نیم نگاهی هم به قیمت دلار و انتخابات آمریکا خواهد داشت. به نظر من فصل آخر سال بازار بهتر خواهد شد. هم اکنون مقداری نوسانات ادامه خواهد داشت به این دلیل که بازار هنوز به آن اعتمادی که بخشی از سهامداران باید به آن برسند نرسیده است."

درصدی از سهام نیروگاه‌ها در بورس عرضه خواهد شد

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ درصدی از سهام نیروگاه‌ها به صورت خرد در بورس عرضه خواهد شد که در تلاشیم حداقل ۵۰ درصد از منابع این بخش نیز برای تکمیل و نوسازی نیروگاه‌ها به صنعت برق بازگردانده شود.

چرا سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند؟

روز پنجشنبه، با افزایش تنش‌ها میان ۲ کره، سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند و در این میان سهام کره‌جنوبی بیش از همه سقوط کرد. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد کره شمالی این هفته یکی از مقامات ناپدید شده این کشور را به قتل رسانده است. این اولین بار پس از جولای ۲۰۰۸ تا کنون است که یکی از شهروندان کره‌جنوبی در کره شمالی کشته می‌شود. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۴۹ درصد سقوط کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۵۷ درصد پایین آمد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۳۷ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۶۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۹۱ درصد پایین آمد و کوسپی کره‌جنوبی بدترین سقوط را در بین شاخص‌های آسیا اقیانوسیه به خود اختصاص داد و ۱.۸۶ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار ارز، دلار در برابر ارزهای مهم آسیا اقیانوسیه تقویت شد؛ در مقابل یوآن چین دلار ۰.۱۲ درصد رشد کرد و به نرخ برابری ۶.۸۱۷ واحد رسید، در حالی که در مقابل ین ژاپن دلار توانست به نرخ ۱۰۵.۴۷ واحد بازگردد.

نرخ بیکاری در آرژانتین به بالاترین سطح خود در ۱۶ سال اخیر رسید

همزمان با زیر و رو شدن کشور آرژانتین متاثر از پاندمی ویروس کرونا، نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با جهش ۱۳.۱ درصدی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۴ تاکنون رسید. آرژانتین در اواسط مارس قرنطینه سختگیرانه‌ای را اعمال کرد و در نتیجه آن اقتصاد شکننده این کشور که از سال ۲۰۱۸ در رکود بود، با ضربه سختی روبرو شد و بسیاری از کسب و کارها را برای ادامه حیات در تقلا رها کرد. آرژانتین هم اکنون بیش از ۶۵۰ هزار مورد ابتلا به کرونا را گزارش کرده است. نرخ بیکاری در آرژانتین در سه ماهه نخست سال جاری ۱۰.۴ درصد بود. مرکز آمار آرژانتین (INDEC) در گزارشی نوشت: ارقام مرتبط با بیکاری به طور گسترده انعکاس دهنده تاثیر پاندمی کووید-۱۹ و محدودیت‌های اعمال شده روی برخی از فعالیت‌ها و تحرکات خاص، بر پویایی بازار کار است. این مرکز اعلام کرد که پاندمی کرونا بیشترین آسیب را به بخش‌های ساخت و ساز، هتل‌ها و رستوران‌ها و خدمات داخلی وارد کرده است. آرژانتین که تولیدکننده غلات آمریکای جنوبی محسوب می‌شود و به تازگی از ناکامی در بازپرداخت بدهی خارجی خود رهایی یافته است، به منظور احیای اقتصاد خود و بازگرداندن شهروندان به کار به منظور تعدیل نرخ فزآینده فقر و پر کردن بودجه تحلیل رفته دولت، به شدت محتاج کمک و حمایت بین‌المللی است.

بخشنامه مهم بانک مرکزی به شرکت‌های صرافی

به گزارش بانک مرکزی، در این بخشنامه آمده است: در اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی درخصوص مدیریت بازار ارز به اطلاع می‌رساند، خرید و فروش ارز (اسکناس و حواله) صرفاً در چارچوب مقررات اعلامی بانک مرکزی مجاز است و هرگونه اعلام قیمت‌های نامتعارف و خارج از رویه ابلاغی، ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز، جرم محسوب می‌شود. بنابراین علاوه بر برخورد انتظامی با شرکت‌های صرافی متخلف، مدیران و مسئولان این دسته از صرافی‌ها به اتهام «اخلالگر اقتصادی» به مراجع امنیتی و قضایی معرفی می‌شوند.‏

تغییرات قیمت دلار در شش روز فعالیت بازار

در هفته ای که گذشت شاهد رشد نرخ دلار در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور بودیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 27800 تومان در معاملات روز گذشته رسید که نسبت به اولین روز هفته یعنی شنبه بیست و نهم شهریورماه، 1350 تومان گران تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، در هفته ای که گذشت با افزایش 1200 تومان به رقم 32400 تومان رسید.

کسری بودجه با استقراض از بانک مرکزی پر نشده است؟

حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در نیمه نخست امسال، کسری بودجه به شکلی که منجر به استقراض از بانک مرکزی شود، نداشتیم. در نیمه نخست امسال، با اینکه قرار بود طبق قانون، دولت تنخواهی را دریافت کند، اما نصف این مبلغ را دریافت کردیم و اگر هم نیاز به منابع بوده است از طریق انتشار اوراق مالی سعی کردیم این منابع را تأمین کنیم. در این مدت هیچ باری از سوی بودجه دولت به پول پرقدرت و نقدینگی بر بانک مرکزی وارد نشده است.

افزایش اندک نرخ سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان

در معاملات دیروز بازار طلا و سکه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه با افزایش قیمت ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه، با بهای ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ارزش ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته ‌شد. همچنین نیم سکه به بهای هفت میلیون تومان، ربع سکه به قیمت چهار میلیون و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز دیروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۲۴۴ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۳۹۲ هزار تومان را ثبت کرد که نشان دهنده افزایش قیمت حدود ۲۰ هزار تومانی است.

قیمت جهانی طلا تا پایین‌ترین سطح ۲ ماهه افت کرد

سی‌ان‌بی‌سی: روز پنج‌شنبه، تقویت شاخص دلار باعث شد تا قیمت جهانی طلا به افت خود ادامه دهد و به پایین‌ترین سطح در ۲ ماه اخیر برسد. سرمایه‌گذاران همچنین منتظر اعلام گزارش هفتگی بیکاری آمریکا بودند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن ۱۱.۹۴ دلار یا ۰.۶۴ درصد افت کرد و به ۱,۸۵۱.۶۱ دلار رسید. این پایین‌ترین قیمت طلا از ۲۲ جولای تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه ۶.۲۰ دلار یا ۰.۳۳ درصد افت کرد و به ۱۸۶۲.۲۰ دلار رسید. قیمت دلار در معاملات دیروز تقویت شد و به حدود بالاترین سطح در ۸ هفته اخیر رسید. شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان در ۹۴.۴۰ واحد قرار گرفت. تقویت دلار باعث می‌شود قیمت طلا برای دارندگان ارزهای دیگر گران تمام شده و تقاضای جهانی آن کاهش یابد.

انتقاد یک نماینده مجلس از رفتار دولت در طرح جهش تولید مسکن

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ضمن بیان انتقاد از نحوه برخورد دولت با طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن، گفت: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی حوزه مسکن در کشور است، مشخص نیست، چرا دولت وزارت اقتصاد و دارایی را نماینده خود به منظور بررسی این طرح در صحن مجلس معرفی می‌کند. عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم، در تشریح دلایل دولت به منظور مخالفت با طرح جهش تولید و تامین مسکن، گفت: به نظر می‌رسد کاهش اختیارات وزارت اقتصاد و دارایی و قرار گرفتن وزارت راه و شهرسازی در راس مسئله جهش تولید مسکن ، یکی از دلایل اصلی مخالفت دولت با طرح 2 فوریتی مجلس است.

مقام مسئول: نگرانی بابت افزایش قیمت گوشت نداریم

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور از انباشت دام در دامداری‌ها خبر داد و گفت: هم اکنون دامداران به سبب انباشت دام و نبود بازار مناسب به ویژه در بخش سبک و همچنین با توجه به گرانی و کمبود نهاده‌های دامی با مشکلات متعددی در حوزه تولید رو به رو هستند. او با اشاره به اینکه در حوزه تولید در سطح بسیار مناسبی قرار داریم، افزود: با توجه به طرح خرید تضمینی در بخش گوساله تا حدودی از فشار بر دامداران کاسته شده است، اما متاسفانه این طرح در تمامی استان‌ها فراگیر نیست. با توجه به آغاز زایش‌ها در فصل پاییز، از لحاظ تولید در شرایط مناسبی قرار داریم که با وجود فراوانی دام و گوشت جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر التهاب قیمت در بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام سبک درب دامداری را ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان و هر کیلو دام سنگین را ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد. رئیس شورای تامین کنندگان دام، صادرات را راهکاری مناسب برای رفع انباشت دام اعلام کرد و گفت: با گسترش موج بیماری کرونا و کاهش ۵۰ درصدی مصرف، مقدار زیادی دام در سطح بازار وجود دارد که انتظار می‌رود در حد تعادل دام صادر شود. او در پایان با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامداران ندارد، تصریح کرد: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری، نگرانی بابت افزایش قیمت گوشت در بازار نداریم و تنها به سبب حلقه‌های متعدد واسطه، قیمت دام و گوشت در میادین بالاست که این موضوع هیچ ارتباطی به دامداران ندارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار