جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان باتفاق علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان با فرماندارجدید شهرستان دامغان مهدی بندر آبادی دیدار کردند.
کد خبر: ۹۰۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 22 September 2020

نقش منابع طبیعی استان سمنان به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار

جعفر مرادی حقیقی در این دیدار گفت: از آنجایی که عرصه‌های منابع طبیعی جزو ثروت‌های عمومی محسوب می‌شوند، از این رو حفظ و صیانت از این عرصه‌ها وظیفه‌ای ملی و همگانی به شمار می‌آید که مهم‌ترین اصل در امر حفاظت از عرصه‌های ملی پیشگیری است.
وی افزود: با توجه به نقش منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار و ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی این بخش، حفاظت و پایداری این منابع ارزشمند نیازمند همدلی و مشارکت مردم است.
مرادی حقیقی به تبیین برنامه‌های پیش رو پرداخت و اظهار داشت: طرح «۹ در ۹۹» و طرح‌های محوری به عنوان اقدام عملی و نقشه راه مجموعه منابع طبیعی در سال جاری به شمار می آیند که با اجرای این طرح‌ها شاهد جهش در فعالیت‌های منابع طبیعی در تمامی بخش‌ها خواهیم بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان پایش مراتع را بسیار مهم دانست و عنوان داشت: مراتع به عنوان بزرگترین اکوسیستم طبیعی از پتانسیل و ظرفیت‌های بسیاری برای تولید برخوردارند که به منظور بهره برداری اصولی از این سرمایه‌های ملی و حفظ حقوق ذی نفعان اصلی مراتع، پایش عرصه‌های مرتعی یکی از برنامه‌های در دست اجرای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.
وی حفاظت از عرصه‌های ملی را وظیفه اصلی مجموعه منابع طبیعی دانست و افزود: به منظور افزایش ضریب حفاظتی عرصه‌های منابع طبیعی، ارتقا پوشش حفاظتی با رویکرد پیشگیرانه یکی از فعالیت‌های جهشی در سال جاری است که در سه بخش تصرفات عدوانی، قاچاق چوب و محصولات فرعی و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به آمادگی کامل یگان‌های حفاظت منابع طبیعی استان سمنان برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های ملی عنوان کرد: با توجه به بارش‌های خوب سال جاری، مراتع و پوشش گیاهی استان وضعیت خوبی دارد به همین منظور با توجه به پیش رو بودن فصل گرما احتمال آتش سوزی‌های احتمالی در مراتع پیش بینی می‌شود و اداره کل منابع طبیعی استان با تمام نیروهای خود آماده مقابله با هر گونه حادثه و یا اتفاق در عرصه‌های ملی است.
مرادی حقیقی گفت: حفاظت آبخیزها که به موجب قانون در زمره وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار دارد، به‌عنوان بنیادی‌ترین رسالت ذاتی آبخیزداری و آبخوانداری، ضامن پایداری حوزه آبخیز و حفظ تعادل اکولوژیک عرصه‌های طبیعی است.
وی، موضوع حفاظت آبخیزها را فراتر از انجام اقدامات اجرایی بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی در جهت احیا و تثبیت حوزه‌های آبخیز بحرانی دانست و افزود: تحقق کامل اهداف قانون در حفاظت آبخیزها و اعمال مدیریت جامع، یکپارچه و بهم پیوسته حوزه‌های آبخیز مستلزم حضور و ایفای نقش قانونی این نگرش در کارگروه‌ها و مجامع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مرتبط با بهره برداری از منابع سرزمین و اعمال ضوابط و ملاحظات آن است.
در این دیدار فرماندار شهرستان دامغان ضمن اشاره به مساحت قابل توجه اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان دامغان خواستار توجه ویژه به قابلیت های اراضی ملی در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان شد.
فرماندار شهرستان دامغان به نقش فرهنگ و تأثیر آن در کاهش آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع پرداخت و افزود: فرهنگسازی و آموزش مهم‌ترین عامل در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی است و با توجه به  حفاظت مشارکتی، مردم نقش تأثیر گذار در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی دارد.
بحث و تبادل نظر در خصوص ظرفیت ها و استعدادهای شهرستان  و چگونگی بهره برداری از این ثروت ملی و طبیعی از دیگر مباحث مورد بررسی در این دیدار بود
در ادامه این دیدار مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان به معرفی مراتع شهرستان پرداخت  و  در خصوص مشکلات و مسائل دامداران  و راهکارهای برون رفت از این مسائل ، بحث و تبادل نظر گردید
لازم بذکر است از مساحت    یک میلیون و پانصد چهل و چهار هزار و ششصدو هفتادو سه هکتاری شهرستان دامغان یک میلیون و ۴۸۹هزار هکتار آن را اراضی ملی و عرصه ها ی منابع طبیعی تشکیل می دهد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار