شبکه شاد به عنوان تنها شبکه رسمی تعلیم و تربیتی بومی مکملی برای آموزش دانش آموزان محسوب می‌شود که چگونگی استفاده از آن را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 19 September 2020

صفر تا صد شبکه شاد؛ از نحوه عضویت تا چگونگی استفاده از آن

به گزارش تابناک سمنان کرونا سال گذشته مدارس را تعطیل کرد و اموزش دانش آموزان مجازی شد، این روند امسال هم کم و بیش ادامه دارد هر چند برخی دانش آوزان اختیاری به مدرسه می روند و سر کلاس درس حاضر می شوند و به طور کلی، آموزش و پرورشیها می‌گویند شبکه شاد به عنوان مجرایی برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شد.

شبکه ای که ابتدای راه آموزش مجازی در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و شیوع کرونا به عنوان یک کاتالیزور سرعت پیشرفت آن را تسریع کرد هرچند که فاصله میان فناوری های جدید و سیستم آموزشی وجود دارد و این شبکه همچنان در حد و اندازه پاسخگویی به همه نیازهای جامعه هدف ظاهر نشده است و آنطور که باید و شاید کارایی مناسبی ندارد.

محسن حاجی‌ميرزايی وزیر آموزش و پرورش هم معتقد است کرونا باعث شد تا مسیری که سال ها پیش در حوزه آموزش مجازی باید طی می‌شد،  اخیرا در پیش گرفته شود و شبکه شاد اکنون به عنوان یک شبکه بومی با بیش از ۱۲ میلیون کاربر فعال است.

او گفتگروهی را تعیین کرده ام تا مشکلات شبکه آموزش دانش آموزی را روزانه رصد کنند و اصلاحات لازم را انجام می دهند تا روزبه روز دسترسی به قابلیت های این شبکه بیشتر شود.

چرا شاد جامعه هدف را راضی نکرد؟

آنطور که حسین الحسینی مسئول پروژه شاد گفته بود استفاده از شبکه شاد برای معلم‌ها و دانش‌آموزان رایگان است و ۱۰ میلیون و ۳۱۲ هزار دانش‌آموز و ۵۵۰ هزار معلم احراز هویت شده‌اند؛ با وجود این اطلاعات باز هم ورود به شبکه شاد و احراز هویت در این پلتفرم آموزشی برای جامعه هدف راضی کننده نیست.

جدا از این مسائل سرعت اینترنت و به تبع آن تاثیر گذاری بر سرعت عملکرد شاد هم موضوع دیگری است که موجب نارضایتی کاربران از این شبکه آموزشی شده است البته در این میان نباید جدید بودن این روش آموزش و فرهنگ نوپای بهره‌مندی از آن را هم از نظردور نگه داشت.

به هر ترتیب آنطور که چارچوب قوانین آموزش و پرورش ایجاب می‌کند در شاد خدمات آموزش رسمی کشور برای همه افراد ارائه می‌شود و در شرایط کنونی هم تمام محتوای پایه اول تا دوازدهم تولید و روی این شبکه در حال بارگذاری است.

شبکه شاد

فقدان زیرساخت‌هایی که شاد را همراهی نمی‌کند

آنطور که کاربران شاد از این شبکه می گویند برخی مشکلات و چالش‌ها وجه مشترک بخش عمده مخاطبان است که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

یک کاربر معلم در این باره نوشت«سرعت ارسال و دریافت پایین است و ارسال داده بعضی اوقات تا یک ساعت هم زمان می‌برد ضمن اینکه برای آنلاین بودن نیاز به اینترنت مناسب است  که مدارس به هیچ وجه برای این منظور تجهیز نشده اند، در هر مدرسه یک خط وای فای وجود دارد که فقط برای کارهای دفتری مناسب است

کاربر دیگر اذعان داشت«شاد تحت وب امکانات محدودی دارد، اپلیکیشن هم سرعت گوشی را کند می کند و به گوشی آسیب می زند لطفا شاد تحت وب را درست کنید».

کاربری دیگر معتقد است: «شاد خوب است  و امکانات خوبی دارد ولی هیچ معلمی از ارتباط تصویری و صوتی استفاده نمی کند و این باعث می شود که درس را خوب یاد نگیریم»

مخاطب بعدی این شبکه‌ نوشت«این برنامه عملاً به درد نمی خورد و به کار دانش آموزان نمی آید به جای اینکه به سرعت و کارایی برنامه اضافه کنند فقط تغییرات ظاهری می دهند

آن گونه که از نظرات کاربران بر می‌آید مشکلات شاد صرفا به دلیل ناکارآمدی و مشکلات نرم افزاری این شبکه نیست اما نباید فراموش کرد که  بخشی از مشکلات نشات گرفته از آموزش ناکافی برای کار با این شبکه و برخی مشکلات زیرساختی جدا از ساختار نرم افزاری است.

چگونه از شاد استفاده کنیم؟

در این گزارش سعی کردیم ضمن انعکاس بخشی از مشکلاتی که کاربران شبکه شاد با آن رو به رو هستند، تا حد امکان بخشی از آموزش‌های لازم در زمینه ورود به این شبکه، چگونگی احراز هویت و کارایی بخش های مختلف که اغلب هم جدیدا به این شاد اضافه شده‌اند،  مرور کنیم.

برای کنترل ترافیک، مسئول پروژه شبکه شاد به تشریح زمان های در نظر گرفته‌ شده برای برگزاری کلاس ها و توزیع ترافیکی برنامه آموزشی مدارس اشاره داشت و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده  برگزاری کلاس ها در ساعات ۸:۳۰ تا ۱۰:۱۵، ۱۰:۳۰-۱۲:۴۵، ۱۳:۰۰-۱۵:۱۵ و ۱۵:۳۰-۱۷:۴۵ در نظر گرفته شده اند و با این زمان بندی سعی شده است تا کمترین مشکل را در دانلود و فعالیت شبکه شاد داشته باشیم همچنین بار ترافیکی این شبکه را کنترل کنیم.

با وجود این شرایط،  آنطور که کاربران این شبکه اذعان دارند نسخه وب شاد که برای رایانه یا IOS به کار گرفته می‌شوند نسبت به اپلیکیشن آن که ویژه سیستم عامل آندروید است، محدودیت‌هایی دارد و برخی قابلیت‌ها امکان پیاده سازی در نسخه وب را ندارد و هنوز هم گویی تمهیدی برای رفع این خلاء در نظر گرفته نشده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار