کد خبر: ۹۰۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱ 18 September 2020

 

استانها- ایرنا- امامان جمعه سراسر کشور ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی گفتند: ایثار و فداکاری رزمندگان و مردم در دوران دفاع مقدس بعنوان ارزش بسیار والا باید در بین نسل جوان ترویج شود.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استان‌ها، خطیبان جمعه امروز ۲۸ شهریورماه در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه افزودند: چهل سال از آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد جنگی که هشت سال طول کشید و ملت ایران اجازه نداد حتی یک وجب از خاک این مرز و بوم تصرف شود.

آنان با بیان اینکه دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ اسلام است، تصریح کردند: در این دوره باورهای اصیل اسلامی بازخوانی شد و مردم ایران با دینداری، مقاومت و پایداری بی نظیر زبانزد دنیا شدند.

خطیبان جمعه در ادامه بیان کردند: سند ۲۰۳۰ در عمل روش زندگی غربی را در کودکان ما نهادینه می‌کند و این به معنای تربیت سرباز برای بیگانگان است که خودبه خود نسل آینده را مقلد غرب می‌کند.

آنان افزودند: سند آموزش کشور نباید در خارج از مرزها تعیین شود بلکه باید نهادهای مربوط در داخل کشور و در چارچوب اسلام و آرمان‌های انقلاب این سندها را تنظیم و تدوین کنند.

امامان جمعه در ادامه شرایط کنونی کشور را بسیار حساس و غیرعادی بیان کردند و گفتند که دولت به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان در فروش نفت، برای تامین منابع مالی و واردات کالاهای اساسی مشکلات بسیاری را پیش رو دارد و از طرفی هم کشورهایی که از ما نفت خریداری کرده‌اند، بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند.

آنان ادامه دادند: دستگاه‌های نظارتی در توزیع و قیمت‌گذاری کالاهای اساسی مردم فعال تر عمل کرده و با محتکران و گران‌فروشان بر اساس قانون برخورد کنند.  

از نیمه اردیبهشت ماه امسال موضوع برگزاری نماز جمعه در شهرهایی با وضعیت سفید در ستاد ملی کرونا مورد تایید قرار گرفت و به این ترتیب نخستین نماز جمعه پس از شیوع ویروس کرونا نوزدهم اردیبهشت ماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت در برخی شهرها برگزار شد.

چکیده خطبه‌های نمازجمعه برخی از مراکز استان‌ها در پی می‌آید:

فریمان/خواف / سبزوار/گناباد

امامان جمعه خراسان رضوی در خطبه‌های خود با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آمریکا اعلام کردند هر دو حزب آمریکا مثل هم هستند و گرگ همیشه گرگ است و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، آمریکا هیچ کاری در برابر ایران نمی‌تواند انجام دهد.

 امام جمعه فریمان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به انتخابات آینده آمریکا گفت: ترامپ برای این که در انتخابات آبان ماه برنده شود تلاش می‌کند یک کار مهم و چشمگیر انجام دهد و در این هفت هفته یک پیروزی بین المللی برای خود رقم بزند و یکی همین مساله عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای اسلامی بود که پوست خربزه  زیر پای دو کشور بحرین و امارات انداخت و نتیجه آن اعتراض شدید همه کشورهای اسلامی حتی ترکیه بود.

حجت الاسلام سید مهدی معلمی افزود: ترامپ می‌خواهد بر روی ایران فشار بیاورد که پای میز مذاکره بنشیندو به همین خاطر تا حالا هر چه در چنته داشته رو کرده است و هیچ چیزی باقی نمانده که آمریکا تحریم نکرده باشد و در عین حال مردم ما با ایمان و وحدت کلمه و اتکال به خدای متعال تاکنون مشکلات را تحمل کردند و حتی در جهت خودکفایی و استقلال شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی در کشور هستیم.

 امام جمعه خواف هم  با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: بعضی می‌خواهند انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و ایران را با هم گره بزنند و می‌گویند راه حل مشکلات اقتصادی ایران بستگی به نتیجه انتخابات آمریکا دارد در حالی که باید بدانند گرگ همیشه گرگ است و آمریکا همیشه دشمن جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

حجت الاسلام ذبیح الله شمسیان با اشاره به شروع سال تحصیلی و موضوع سند ۲۰۳۰ هم گفت: این سند با ۱۷ آرمان و ویژگی در صدد حاکمیت جدیدی از سوی غرب است که با شیبی آرام و برنامه ‌های مدون همه ابعاد زندگی فرهنگی و اجتماعی انسانها را در هم می‌نوردد.

امام جمعه سبزوار هم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: مقاومت، پیروی ملت از ولایت فقیه و انسجام ملی رمز پیروزی در دوران دفاع مقدس بود.

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه در خطبه‌های نماز جمعه سبزوار افزود: هدف دشمن از تهاجم نظامی به جمهوری اسلامی پس از ناکامی در طرح کودتاهای مختلف، فروپاشی نهال نوپای انقلاب اسلامی بود.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی هشت سال جنگ را آبرومندانه اداره کرد و اجازه نداد وجبی از خاک کشور به دست دشمنی  که از شرق و غرب حمایت و پشتیبانی اطلاعاتی می شد بیفتد و امروز نیز دشمن در پی توطئه‌های خطرناک است و اذناب داخلی آنها در پی شکاف بین مردم و ولایت فقیه هستند و این ایادی، رفاه آسایش و ارزانی را در گرو بله به آمریکا می دانند.

امام جمعه گناباد هم عزت و استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور را از دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس یاد کرد.

حجت الاسلام  حسن صادقی نسب در خطبه های نماز جمعه امروز گناباد با گرامی داشت هفته دفاع مقدس افزود: حماسه آفرینی رزمندگان اسلام و ایثارگران در جبهه های نبرد حق علیه  باطل و عوامل پیروزی ملت ایران در برابر دشمن متجاوز بعثی باید برای مردم و از جمله نسل نوجوان و جوان که آن دوران  را درک نکردند، تبیین  شود.

بندرعباس/قشم

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: رزمندگان جنگ تحمیلی فضای آن دوران را برای نوجوانان و جوانان امروز بازگو کنند زیرا دفاع مقدس پیوندی بین نسل‌هاست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر بندرعباس ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی افزود: این دوران طلایی برای ملت ایران با وجود همه تحریم‌های ظالمانه و خاطرات خرابی‌های جنگ و خون ریختن‌ها ولی برکاتی برای کشور داشته است.

وی بیان داشت: در دفاع مقدس تفاوت بین ظالم و مظلوم برای ملت ایران مشخص شد و باعث شد دوست و دشمن را بشناسیم و درک کنیم که باید در همه زمینه‌ها روی پای خود بایستیم.

حجت الاسلام محمد درویشی امام جمعه موقت قشم نیز در خطبه‌های این هفته افزود:سند ۲۰۳۰ در عمل روش زندگی غربی را در کودکان ما نهادینه می‌کند و این به معنای تربیت سرباز برای بیگانگان است که خودبه خود نسل آینده را مقلد غرب می‌کند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که باید به شعار مهم انقلاب که همان شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است، پایبند باشیم.

امام جمعه موقت قشم تصریح کرد:سند آموزش کشور نباید در خارج از مرزها تعیین شود بلکه باید نهادهای مربوط در داخل کشور و در چارچوب اسلام و آرمان‌های انقلاب این سندها را تنظیم و تدوین کنند.

زاهدان/ ایرانشهر

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: دوران پر افتخار و سراسر موفقیت هشت سال دفاع مقدس نشات گرفته از قیام عاشورا حسینی(ع) است.

 حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زاهدان با بیان اینکه عاشورا پیروزی اراده حق بر باطل بود، اظهارداشت: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و شکوه ایستادگی یک ملت در مقابل زورگویان است.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه تقابل جبهه حق علیه باطل از زمان حضرت آدم بوده و همچنان تداوم دارد، گفت: دشمن زمانی دست از کینه توزی برخواهد داشت که تسلیم خواسته‌های او شویم که این جز غارت کشور و ذلت مردم نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

 امام جمعه ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان‌های فلسطین و جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی اظهارداشت: برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی و عادی سازی آن، پشت کردن به آرمان فلسطین، خیانت به امت اسلامی، تایید ظلم علیه ملت مظلوم فلسطین و مایه تشویق دشمنان قسم خورده اسلام است.

وی همچنین به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: چهل سال از آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد جنگی که هشت سال طول کشید و ملت ایران اجازه نداد حتی یک وجب از خاک این مرز و بوم تصرف شود.  

شاهرود

امام جمعه شاهرود گفت: مسوولان زمینه گرانی های بی منطق را هرچه زودتر از کشور برچیده و با عوامل آن ها برخورد کنند.

حجت الاسلام عباس امینی در خطبه‌های نماز جمعه شاهرود  در مسجد و حسینیه قلعه این شهر با بیان اینکه تحریم های ظالمانه دشمنان معیشت مردم را هدف گرفته است، اظهار داشت: برخی از گرانی ها معمول است و مردم همواره در این سال ها تحمل کردند اما بخش دیگری از گرانی ها بی منطق است و مردم را اذیت می کند.

وی تأکید کرد: مسوولان قوای سه گانه موظف به حل مشکلات و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی هستند اما از سوی دیگر ما مردم هم باید اهل انصاف و ترحم به یکدیگر باشیم.

اهواز

امام جمعه اهواز در خطبه های این هفته نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر گفت: مردم و عزاداران امام حسین (ع) برای اربعین به هیچ عنوان به سمت مرزها حرکت نکنند زیرا کشور عراق هیچ زایر خارجی را برای اربعین امسال راه نخواهد داد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نبی موسوی فرد بیان کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و با استناد به بیانات مراجع شیعه تکلیف است که تابع دستورات ستاد مدیریت بیماری کرونا باشیم و از حضور در تجمع‌ها خودداری کنیم.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم که به سمت مرزهای خروجی استان به سمت کشور عراق حرکت نکنند افزود:در این شرایط کرونا، تکلیف این است که به فکر سلامت مردم و مبارزه با این بیماری باشیم.

بجنورد

 نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز گفت: مردم در دفاع مقدس انقلابی دوباره آفریدند و معنایی تازه از دینداری به جهان ارائه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین، ابوالقاسم یعقوبی اظهار داشت: ۱۹ ماه بعد از پیروی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان اسلام برای خاموشی موتور انقلاب از هر حربه ای چون تهاجم های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ترور شخصیت های انقلابی سود جستند، ولی برخلاف آرزوهای شوم استکبار، انقلاب نهادهای حاکمیتی خود را بزودی مستحکم کرد.

وی افزود: در واقع امام و سایر یاران او در جنگ تحمیلی ثابت کردند که مدیریت اسلامی بی نظیر در اداره کشور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین با بیان اینکه دفاع مقدس نقطه عطفی در تاریخ اسلام است، تصریح کرد: در این دوره باورهای اصیل اسلامی بازخوانی شد و مردم ایران با دینداری، مقاومت و پایداری بی نظیر زبانزد دنیا شدند.

اراک

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: ایران به معنای واقعی کلمه در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و عبور از این شرایط منوط به همکاری همه جانبه مردم و مسئولان است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه اراک در مصلی بیت‌المقدس این شهر افزود: دولت به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان در فروش نفت، برای تامین منابع مالی و واردات کالاهای اساسی مشکلات بسیاری را پیش رو دارد و از طرفی هم کشورهایی که از ما نفت خریداری کرده‌اند، بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت :شرایط کنونی کشور بسیار حساس و غیرعادی است و باید با افرادی که قصد سوء استفاده و رسیدن به منافع شخصی خود را دارند،  برخورد شود.  

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی در توزیع و قیمت‌گذاری کالاهای اساسی مردم فعال تر عمل کرده و با محتکران و گران‌فروشان بر اساس قانون برخورد کنند.  

قم

امام جمعه قم، با اشاره به اینکه امروز این میراث گرانبهای حماسه کربلا به رسم امانت به ما رسیده است، گفت: امام امت، شهدا و ملت ولایتمدار ما از این مکتب، درسی سازنده گرفتند و نظام مقدس جمهوری اسلامی برپا و رژیم ستمگر ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی سرنگون شد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در سخنان آدینه‌ای خود که به صورت مجازی  انتشار یافت، تاکید کرد: امروز وظیفه همه ماست با استحکام بخشی پایه های اعتقادی خود بر اساس درس‌آموزی از معارف دین از جمله صحیفه سجادیه، و پیروی از رهبر معظم انقلاب به وظیفه دینی و شرعی خود عمل کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان ویژگی ها و زندگی گهربار امام سجاد(ع) گفت: ایشان کارهایی که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) انجام دادند، همه آنان در راستای کسب رضای پروردگار به عنوان عبادت خداوند متعال و نیز ناامیدسازی دشمن بود.

گرگان

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان با اشاره به وجود مشکلاتی از قبیل تورم و گرانی گفت که برخورد قاطع با عوامل این مشکلات سبب اعتماد و اطمینان بیشتر مردم به نظام، انقلاب و کشور خواهد شد.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه‌های نماز جمعه امروز گرگان اظهار داشت: مردم تحمل این همه گرانی و سختی‌ها را ندارند و مسوولان باید فکر اساسی و جدی برای حل این مشکلات کنند.

وی ادمه داد: در کنار همه این سختی ها، ایران در سال های اخیر به موفقیت های فراوانی در ابعاد بین المللی و جهانی دست یافته که کسب این افتخارات نتیجه رهبری داهیانه امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و مقاومت، ایثار و گذشت مردم است.

شهرکرد

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور گفت: دولت باید یک مجموعه قدرتمند عملیاتی باشد و مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری، کارها را پیش برند و مشکلات مردم را حل کند.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام در خطبه‌های نماز جمعه در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد اظهارداشت: به دلیل نبود هماهنگی‌های لازم،  اشکالات و نابسامانی‌های در اقتصاد وجود دارد که  این اشکالات باید رفع شود و باید نابسامانی‌ها  در  قیمت‌های دلار،  ارز و فشارهای اقتصادی حاکم بر مردم و سختی معیشتی،  اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم آنچه را که از سوی دشمن علیه کشور است، درک می‌کنند و آن را به حساب درون نمی‌گذارند و پای حساب دشمن می‌نویسند، افزود: مردم از منتخبان خود انتظار دارند درست، محکم و با هماهنگی، تدبیر و توان داخلی و بدون اتکاء به دشمن مشکلات داخل کشور را حل و فصل کنند.

رشت

امام جمعه رشت با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی دشمن بعثی علیه ایران گفت: هشت سال دفاع مقدس به ملت ایران و مسلمانان عزت و در مقابل به دشمن ذلت بخشید و این مهم از جمله دستاوردهای جنگ است.

 آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های این هفته نماز جمعه رشت در جمع نمازگزاران در مصلی این کلانشهر با بیان سایر دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: مقاومت در دنیای اسلام در سایه مقاومت ملت ما جان تازه ای گرفت و همه اصحاب ادیان آسمانی احساس غرور و سرور کردند چرا  که جنگ ما جنگ کفر و توحید بود.

وی با بیان اینکه  پیروی از ولایت در جنگ هشت ساله به اوج خود رسید، افزود: جوانان و مردم در لبیک به امام عظیم الشان می رفتند تا جایی که در هشت سال دفاع مقدس ملت ما ولایت پذیری را نشان دادند.

سنندج

امام جمعه موقت سنندج گفت: همکاری‌ها حاکمان دو کشور عربی با صهیونیست‌ها ننگی است که تاریخ هرگز آن را فراموش نمی‌کند.  

 ماموستا سید احسن حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سنندج اظهار داشت: امروز که مردم مظلوم فلسطین در نهایت ظلم و ستم قرار دارند حاکمان برخی کشورها به نام مسلمانان دست در دست صهیونیست‌ها می‌گذارند در حالیکه حتی مردم کشورشان نیز از این کار رضایت ندارند.  
وی با بیان اینکه حساب مردم آنها از حکومت جداست و این جنایات حاکمان آنها است، افزود: آنها وعده همکاری و ایجاد پایگاه به رژیم غاصب اسرائیل می‌دهند تا مسلمانان فلسطین را از بین ببرند.  
ماموستا حسینی در بخش دیگری از خطبه نماز جمعه اضافه کرد : تقوای الهی یکی از موارد مهمی است که انسان را به راه سعادت می‌برد چون وقتی به تقوا مسلح شوید در مسیر عاقبت به خیری قرار می‌گیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار