بر خلاف باور عموم مردم، اینترنت نسل پنجم همراه تاثیرات مثبت بسیاری بر سیستم خدمات درمانی دارد.
کد خبر: ۸۹۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 23 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: افراد معمولا در زمان بیماری چاره‌ای جز مراجعه به دکتر و بیمارستان ندارند. اشخاصی که در حومه شهر زندگی می‌کنند و چندین کیلومتر با دکترها و بیمارستان‌های مجهز فاصله دارند در زمان بیماری با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

اما با گسترش فناوری و توسعه فرهنگ درمان از راه دور انسان‌ها می‌توانند از راه دور توسط پزشکان ویزیت شوند. دکترها اکنون می‌توانند با برقراری تماس تصویری شرایط بیمار را بسنجند و برای او نسخه مورد نظر را تنظیم کنند. با این وجود استفاده از سرویس نظارت از راه دور، با توجه به حجم بالای تصاویر لازم برای ارسال کمی سخت است و کاربران برای برقراری تماس با سرعت اینترنت عادی به مشکل می‌خورند.

کندی در سرعت اینترنت و محدودیت اتصال دستگاه‌های زیاد به اپراتورها می‌تواند مانع بزرگی برای بهتر شدن سیستم درمان از راه دور باشند. دیرکرد در برقراری ارتباط جدا از آن که آزار دهنده است، می‌تواند برای سلامتی بیماران خطرناک باشد. در این زمان به نظر می‌آید که فناوری سرانجام به مرحله‌ای رسیده است که دنیا بتواند روی سیستم درمان از راه دور تکیه کند.

تاثیرات 5G در سیستم خدمات درمانی

اینترنت نسل پنجم یک پتانسیل قدرتمند است که در مدت زمان کم وجود خود در دنیا توانسته تغییرات قابل توجه‌ای را شکل دهد. فناوری 5G توانسته مشکلاتی از قبیل تاخیر در اتصال به بیماران را برطرف سازد و همچنین قابلیت‌ها و امکانات جدیدی را در اختیار دکترها و درمان‌گرها قرار دهد. در ادامه به تاثیرات مهم فناوری اینترنت نسل پنجم بر روی سیستم خدمات بهداشت و درمان پرداخته شده تا نکات مثبت آن برای سلامت انسان نیز مشخص شود.

 

انتقال سریع تصاویر مهم بخش درمانی

همان‌طور که مشخص است پوشه‌های حاوی تصاویر MRI از حجم و اهمیت بالایی برخوردار هستند و نیاز است با سرعت بالا انتقال پیدا کنند تا دکتر در اسرع وقت نظر خود را بر روی شرایط بیماران بیان کند. در این شرایط اگر پهنای باند عمومی از حجم بالایی برخوردار نباشد بیماران و دکترها در ارسال و دریافت فایل‌ها به مشکل می‌خورند.

مشکل دیگری که در صورت کم بودن سرعت اینترنت به وجود می‌آید آن است که دکتر و متخصص مورد نظر نمی‌تواند بیماران بسیاری را مورد بررسی قرار دهد و از این جهت روند درمان افراد طولانی می‌شود. اکنون با فراهم شدن فناوری 5G به معماری سیستم خدمات درمانی می‌توان شاهد ارسال و دریافت سریع پوشه‌ها بود که باعث ارتقای سطح درمانی می‌شود. گفتنی است؛ در بسیاری از مراکز درمانی اسکن‌های صورت گرفته حدود یک گیگابایت حجم دارند که برای ارسال آن‌ها اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا لازم است.

انتقال سریع تصاویر مهم بخش درمانی

مدیر اجرایی بخش فناوری بیمارستان مرکز سرطان Austin اظهار در مصاحبه اخیر خود اظهار داشت: "ما پیش از عرضه فناوری 5G پوشه‌های موجود را طی ساعت‌های طولانی ارسال می‌کردیم و این امری آزار دهنده بود. اکنون فایل دریافتی بلافاصله پس از اتمام اسکن ارسال می‌شود و این مسئله یک نکته بسیار مفید برای متخصصان است چرا که سرعت عمل آن‌ها را افزایش می‌دهد".


 

توسعه فناوری درمان از راه دور

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط گروه تحقیقاتی Market Reaserch Future فرآیند دور درمانی از سال ۲۰۱۷ تا به امروز بیش از ده درصد رشد داشته و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ این میزان به ۱۶.۵ درصد تغییر پیدا کند. طبق این تحقیقات علت رشد درخواست‌های درمان از راه دور دشواری شهروندان حاشیه شهر برای دسترسی به دکتر‌ها و متخصصان است.

توسعه فناوری درمان از راه دور

درمان از راه دور نیازمند اینترنت پر سرعت با قابلیت پشتیبانی از بارگذاری ویدئو‌های با کیفیت و بدون قطعی اتصال است. با فناوری اینترنت نسل پنجم این قابلیت و ویژگی‌ها به گوشی‌ها راه پیدا می‌کنند و در نتیجه کیفیت سیستم درمان از راه دور افزایش پیدا می‌کند. با توسعه این قابلیت بیمار‌ها سریع‌تر به جواب‌های لازم دسترسی پیدا می‌کنند و همچنین ارتباط دکتر‌ها با کادر درمانی سریع‌تر می‌شود.

 

گسترش استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

با وجود آن که فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در حال حاضر توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این فرآیند بسیار حدود و کم کاربرد است. با در دسترس قرار گرفتن اینترنت نسل پنج همراه مراکز خدمات درمانی می‌توانند مرز‌ها را رد کرده و شرایط متفاوتی را در اختیار بیماران قرار دهند.

گسترش استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

این فناوری روند درمانی را خلاقانه‌تر می‌کند و محدودیت‌ها موجود برای برقراری تماس‌های غیرضروری را از میان برمی‌دارد. دو فناوری مذکور می‌توانند در شبیه‌سازی سناریو‌های درمانی کمک بسیاری کنند و روند درمانی جدیدی را در اختیار اشخاص قرار دهند. دکترها، درمان‌گر‌ها و متخصصان با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌تواند از همیشه بیشتر به جزئیات بیماری‌ها دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

 

سیستم قابل اطمینان نظارت روی بیماران

همان گونه که مشخص است، ارائه فناوری 5G تاثیر بسیار مفیدی بر گسترش اینترنت اشیاء دارد. با استفاده از IoT سازمان‌های خدمات درمانی می‌توانند به راحتی بیماران خود را بررسی کرده و آن‌ها را تحت نظر داشته باشند. این دستگاه‌ها می‌توانند برای هر شخص به نحوی متفاوت برنامه‌ریزی شده و روند درمانی شخصی‌سازی شده را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

سیستم قابل اطمینان نظارت روی بیماران

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته ۸۶ درصد از پزشکان مدعی شده‌اند گجت‌های پوشیدنی باعث می‌شود ارتباط بیماران با آن‌ها کاربردی‌تر شود و اطلاعات بهتری را تبادل کنند. گفتنی است؛ استفاده از این گجت‌ها می‌تواند در کادر درمانی و روند بهبود افراد تاثیر بگذارد، در نتیجه انتظار می‌رود این فناوری‌ها هزینه بیمارستان‌ها را تا ۱۶ درصد کاهش دهند.

 

تاثیر اینترنت نسل پنجم بر هوش مصنوعی در بخش خدمات درمانی

بسیاری از سازمان‌های درمانی مدتی است که برای تشخیص بیماری‌های مختلف و عوارض احتمالی داروها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. فناوری هوش مصنوعی به پیش بینی بیماری افراد کمک می‌کند و می‌تواند راه‌هایی را برای جلوگیری از آن ارائه دهد.

تاثیر اینترنت نسل پنجم بر هوش مصنوعی در بخش خدمات درمانی

گزارش‌های ارسال شده توسط دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی از داده‌های پر حجمی برخوردار است و برای دسترسی به آن‌ها نیاز به سرعت بالای اینترنت است. با وجود فناوری 5G این عمل دیگر مشکلی برای دکترها به وجود نخواهد آورد و بسیار آسان خواهد بود.

گفتنی است؛ مسائل مطرح شده تنها چند جنبه محدود از تمامی قابلیت‌هایی است که توسط اینترنت نسل پنجم فراهم خواهد شد. فناوری 5G تاثیرات بسیاری دارد و پزشکان می‌توانند با استفاده از آن عمل‌های جراحی را از راه دور انجام دهند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع : yjc

گزارش از امین وصالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار