کد خبر: ۸۸۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 15 August 2020

 

کرونا در فضای مجازی هم قربانی می گیردبا شیوع ویروس کرونا در زمستان ۱۳۹۸ و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی سبک زندگی تمامی افراد جهان دچار تغییرات اساسی شد.
 

                                                   کرونا در فضای مجازی هم قربانی می گیرد


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام مای پادویش، دورکاری ها، افزایش تعداد سفارشات آنلاین، وقت گذرانی بیشتر در فضای مجازی، پیگیری اخبار کرونا، نگرانی از علائم بیماری و مواردی از این دست، باعث شد تا استفاده از بستر اینترنت شکلی گسترده تر و حجم بیشتری را در زندگی ما به خود اختصاص دهد.

همین موضوع، بهانه ای در دست بدافزار نویسان و خرابکاران اینترنتی شد تا با استفاده از این شرایط، قربانیان بیشتری را در دام خود گرفتار کنند.

یکی از اهداف بسیار مورد توجه خرابکاران گوشی های موبایل اندرویدی است. در ادامه به بررسی یک روش مطرح خرابکاری در دوران شیوع ویروس کرونا می پردازیم و در ادامه راهکارهای مقابله با بدافزارهای اندرویدی را بررسی می نماییم.

نگرانی از بیماری همه گیر یا انتشار بدافزار همه گیر؟

نگرانی از این ویروس ناشناخته با علائمی گسترده و متفاوت، باعث شد تا بسیاری از مردم به دنبال نرم­ افزاری برای تست کرونا و اطلاع از علائم بیماری، خواندن اطلاعات و اخبار جدید و ... باشند. در این میان خرابکاران اینترنتی هم بیکار نبوده و بدافزارهای بسیاری با عناوین متفاوت و به ظاهر مفید برای قربانیان خود آماده کرده اند.

یکی از خانواده­ های بدافزاری که به تازگی و در زمان همه­گیری بیماری کووید-۱۹ منتشر شد، جاسوس­افزار InfoStealer است. کاربران اندروید با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره علائم ویروس کرونا، این نوع اپلیکیشن ­ها را نصب می­ کنند و از این راه به هکرها اجازه دسترسی به اطلاعات حساس خود را می­ دهند.

با راه­ اندازی این برنامه، تمامی اطلاعات کاربر مانند نوع سیم کارت و مدل گوشی و یا حتی متن پیام­‌های کوتاه و لیست مخاطبین جمع ­آوری می­‌شوند.

در شرایطی که بمباران خبری با محوریت ویروس کرونا و اضطراب ناشی از آن تمامی مردم را احاطه کرده است، افراد تمایل بیشتری به نصب چنین برنامه‌هایی دارند و احتمال اینکه این گروه از برنامه‌ها را از منابع یا مارکت های غیر معتبر دانلود کنند بسیار زیاد است.

خانواده InfoStealer تنها یک نمونه از مجموعه برنامه‌های خرابکاری و جاسوسی با مضمون کووید-۱۹ است.

در این میان بسیاری از خرابکاران نرم افزارهای مخرب خود را مشابه برنامه‌های مطرح مانند نرم‌افزار وزارت بهداشت و یا برنامه‌های مجاز دیگر تولید و منتشر می‌کنند.

در برابر این تهدیدات چه باید کرد؟

با کمی مطالعه و افزایش دانش عمومی در دنیای تکنولوژی بسیاری از این موارد قابل شناسایی هستند. به عنوان مثال وقتی تلفن همراه ما حسگر حرارتی ندارد، هیچ نرم افزاری امکان تشخیص تب توسط گوشی همراه را نخواهد داشت.

پس اگر با چنین ادعاهایی مواجه شدیم، باید با کمی شک درباره آن نرم افزار تصمیم گیری کنیم. هر چند که همیشه شناخت بدافزارها و برنامه های مخرب به همین راحتی نمی باشد. پس بهتر است موارد زیر را همواره به یاد داشته باشیم:

. نرم افزار خود را از مارکت های معتبر تهیه کنید. هرچند گاهی بدافزار نویسان آن قدر پیچیده عمل می کنند که نرم افزار مخرب آنها می تواند به برخی از مارکت های معتبر نیز راه پیدا کند اما همچنان خطر نصب برنامه از یک سایت ناشناس و غیر معتبر بسیار بالاتر است.

. همیشه هنگام نصب یک برنامه بر روی گوشی خود به مجوزها و دسترسی های مورد نیاز آن توجه کنید. به عنوان یک مثال ساده به این مورد فکر کنید: چرا نرم افزاری که قرار است اطلاعاتی در مورد ویروس کرونا به من بدهد، نیاز به دسترسی به پیام ها و یا گالری عکس من را دارد؟ به یاد داشته باشید که کمی شکاک بودن در این موارد به سود شماست.

. از متخصصین کمک بگیرید. آنتی ویروس های به روز و قدرتمند می توانند سپر مناسبی در برابر انواع بدافزارها باشند. از آنتی ویروسی استفاده کنید که در دوره های کوتاه زمانی به روز رسانی شود و امکان مقابله با خطرات جدید را داشته باشد.

آنتی ویروس پادویش اندروید با بهره­گیری از دانش فنی بالا و بررسی و تحلیل بدافزارهای شایع در ایران امکان استفاده امن و به دور از دغدغه ­های مطرح شده را برای شما فراهم می کند. متخصصان پادویش همواره در تلاشند تا امنیت کاربران در فضای مجازی را تضمین کنند.

برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره پادویش موبایل به سایت www.mypadvish.ir مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار