رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: احتمال وتوی قطعنامه آمریکا توسط چین و روسیه / هشدار آشنا به سیاست‌زدگان تازه‌کار و سیاست‌پیشگان کهنه‌کار / داریوش قنبری: اصلاح‌طلبان نگران مشارکت مردم در انتخابات هستند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴ 14 August 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
شکایتِ تندِ نویسنده «پایتخت» از جشن حافظ

آرش عباسی، نویسنده فصل ششم «پایتخت»، با یادآوری حواشی پیش آمده برای او در چند ماه گذشته به خاطر این سریال، اعلام کرد سکوت خود را به دلیلِ حذف نامش از فهرست نامزد‌های جشن حافظ، می‌شکند و شکایت می‌کند. در فهرستِ بخش بهترین فیلمنامه تلویزیونی در جشن حافظِ امسال، نام آرش عباسی در بین نامزد‌ها به چشم نمی‌خورد و تنها نامِ محسن تنابنده در مقام سرپرست نویسندگان و طراح داستان ذکر شده است.

مورد عجیب بازار خودرو، حواله خریدار دارد، خودرو نه

این روز‌ها رونق ادامه دار خرید و فروش حواله در بازار خودرو، بازار داغی است که در حاشیه بازار سرد و سوت و کور خودرو سر برآورده است. ️خودروسازان بار‌ها نسبت با عواقب این خرید و فروش هشدار داده و آن را غیر قانونی اعلام کرده‌اند، اما این اقدام از طریق اعطای وکالت بلاعزل، تحویل چک و... در محضر صورت می‌گیرد. قیمت‌ها در بازار این روز‌ها تحت تاثیر کاهش قیمت ارز به صورت نسبی و عقب‌نشینی قیمت سکه با کاهش مواجه شده است، اما محدوده این کاهش قیمت ۵ میلیون تومان است.

عدم کیفیت ۴۰ درصد ساختمان‌های نوسازی شده در پایتخت

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: متاسفانه ۴۰ درصد بافت‌های نوسازی شده در بافت فرسوده از نظر کیفیت ساخت، مطلوب نیستند. این ساختمان‌ها به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های ساخت و ساز و به کارگیری مصالح غیر استاندارد، جزو ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شوند. ۱۰ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم که ویژگی اصلی آن عدم استحکام است. متأسفانه بافت ناپایدار جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شود. تهران در معرض تهدید‌های طبیعی قرار دارد و قطعا وجود بافت ناپایدار می‌تواند مشکلات آن را دوچندان کنند. /ایسنا

جزییات طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار

«امیرآبادی فراهانی»، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بر اساس این طرح ماهانه به هر فرد ۳۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای پرداخت خواهد شد که به کارت سرپرست خانوار واریز می‌شود و سرپرست فرصت دارد تا پایان ماه آن را مصرف کند. اگر مقداری از سهمیه بماند، زمانی که دولت می‌خواهد کارت سرپرست را مجدد شارژ کند، موظف است کل باقی مانده آن را براساس قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج فارس خریداری و به حساب سرپرست واریز کند. اگر نفت گران شود و قیمت فوب افزایش پیدا کند، کسی که مصرف بنزین کمتری دارد، پول بیشتری دریافت خواهد کرد. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر کاهش مصرف خواهیم داشت.

جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نحوه و جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸ را مشخص کرد. طبق قانون مالیات‌های مستقیم، به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آن دسته از اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل هستند. این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند و مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهار نامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند، بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد. / ایسنا

دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت

محمود واعظی گفت: حضور مقامات ارشد در جلسات عمومی و اماکن اینچنینی تابع نظرات ستاد ملی مبارزه با کروناست و این کمیته بهداشتی این ستاد است که در این زمینه تصمیم می‌گیرد و همه تابع مصوبات و تصمیمات هستیم. تصمیم کمیته بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا کتبا توسط اینجانب به اطلاع رئیس محترم مجلس رسیده و انتظار این بود که ایشان نمایندگان مجلس را از این مساله آگاه و جلسه را مدیریت کنند، متاسفانه این اطلاع رسانی به نمایندگان محترم انجام نشد و صرفا پس از دریافت یادداشت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و آن هم پس از رای گیری اطلاع داده شد. نمونه همین مساله در اواخر مجلس پیشین هم اتفاق افتاد، در جلسه رای اعتماد به آقای دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، آقای دکتر روحانی به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه شرکت نکرد و معاون اول رئیس‌جمهور در آن جلسه به نمایندگی از رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی دفاع کرد. با این حال، دیروز با استناد به آیین نامه داخلی از سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور ممانعت شد. /پاد
 
سلامتی: اصلاح طلبان هنوز زمان کافی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ دارند

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب: اصلاح طلبان هنوز زمان کافی برای ورود به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ دارند.شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با دعوت از تمامی احزاب و شخصیت‌های این جریان، باید سازوکار انتخاباتی مشخصی را برای فعالیت‌های پیش رو تعیین کند.گروه‌های مختلف جبهه اصلاحات احترام خاصی برای مجمع روحانیون مبارز قائل هستند، این مجمع نیز هر زمان که لازم باشد، در جایگاه ریش سفیدی به تصمیمات مهم، ورود پیدا خواهد کرد.آقای خاتمی، شخصیت محوری جریان اصلاحات است نه یک لیدر یا رهبر. باید از ظرفیت ایشان در مسیر انتخابات ۱۴۰۰ بهره گرفت.شورای عالی سیاست‌گذاری به پایان خط رسیده است و امروز این شورا دیگر در عمل وجود ندارد./خبر آنلاین
 
پیام ظریف از لبنان به سید حسن نصرالله

وزیر خارجه کشورمان در پیام هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی و نیز دبیرکل حزب الله لبنان پیروزی غرورآفرین مقاومت در جنگ ۳۳ روزه را تبریک گفت.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیام هایی جداگانه خطاب به همتای لبنانی و نیز دبیرکل حزب الله لبنان چهاردهمین سالروز پیروزی غرورآفرین مقاومت در جنگ ۳۳ روزه علیه متجاوزان صهیونیست را به دولت و ملت لبنان تبریک گفت.ظریف امروز ۱۴ اوت همزمان با سالگرد این پیروزی بزرگ در لبنان حضور دارد.
 
فعال اصولگرا: خیز فتاح برای انتخابات ۱۴۰۰ با شیب تند و سرعت غیرمجاز بود

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: مطالبی که از زبان فتاح شنیده شد، اگر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نبود ارزش بیشتری داشت که به دلیل مطرح شدن آن‌ها در فاصله نزدیک به انتخابات، در میان اذهان فعالان سیاسی به عنوان رفتار انتخاباتی تعبیر شد.وهاب عزیزی فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی، در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص بازتاب‌ اظهارات اخیر رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی، گفت: مطالبی که از زبان آقای فتاح شنیده شد، اگر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نبود، ارزش بیشتری داشت که به دلیل مطرح شدن آن‌ها در فاصله نزدیک به انتخابات، در میان اذهان فعالان سیاسی به عنوان رفتار انتخاباتی تعبیر شد که برای من هم چنین ذهنیتی ایجاد شد. در واقع با این حرف‌ها به نظر رسید که خیز فتاح برای انتخابات ۱۴۰۰ با شیب تند و سرعت غیرمجاز بوده است. وی ادامه داد: اگر فتاح به مواردی همچون اینکه چه کسانی در بنیاد مستضعفین و با چه ساز و کاری املاک را واگذار کرده‌اند، سهم مقصران بنیاد چقدر است، آیا گزارش دقیقی از عملکرد بنیاد از بدو تاسیس آن تاکنون دارد، گزارشی از اموال، درآمدها و محل هزینه دارد، چقدر از درآمدها و اموال بنیاد مستضعفان برای مستضعفین هزینه شده است، اشاره می‌کرد، شاید از تندی مصاحبه و شائبه انتخاباتی آن کم می‌شد.
 
پیشنهاد یک نماینده: کشور در ایام برگزاری کنکور تعطیل شود

نماینده شازند در مجلس پیشنهاد داد که کشور در ایام برگزاری کنکور تعطیل باشد.محمود احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لغو تعویق کنکور و برگزاری کنکور در موعد مقرر از چهارشنبه هفته آینده گفت: هفته آینده رقابت سالم بین بیش از ۱.۵ میلیون شرکت کننده در کنکور برگزار می‌شود. وی با اشاره به برگزاری کنکور از روز چهارشنبه ۲۹ مرداد تا شنبه اول شهریور در سراسر کشور، افزود: پیشنهاد می‌شود روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و همچنین شنبه اول شهریور که کنکور برگزار می‌شود در کشور تعطیل رسمی اعلام شود تا هم خانواده‌ها برای تردد در سطح شهرها دچار مشکل نشوند و هم بتوانند در کنار فرزندان خود در مراکز امتحان حضور یابند و یک احساس آرامشی داشته باشند.نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث پیرامون تعویق کنکور و لغو آن موجب استرس بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان شد که می‌توانیم با تعطیلی کشور و همراهی خانواده‌ها با فرزندان‌شان تا حدودی این استرس را کاهش دهیم.
 
شکایت نمایندگان مجلس از آخوندی و زنگنه

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شکایت‌نامه از آقایان زنگنه و آخوندی را امضا و آماده کرده و هفته آینده تقدیم قوه قضائیه خواهیم کرد.ابوالفضل ابوترابی امروز در گفت‌وگو با فارس درخصوص توئیت اخیر خود مبنی بر شکایت از بیژن زنگنه و عباس آخوندی، اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شکایت‌نامه را امضا و آماده کرده و هفته آینده تقدیم قوه قضائیه خواهیم کرد.نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون افزود: امروز ما با پدیده‌ای به نام ترک فعل مواجه هستیم‌ که افراد طی آن اجازه نمی‌دهند کارهای بزرگ در مملکت انجام شود و این کارهای بزرگ در آینده مانند بهمنی بر سر مردم خراب می‌شوند و آن‌ها را نسبت به نظام و کشور بدبین خواهند کرد.وی ادامه داد: یکی از این اقدامات، توقف ۶ ساله ساخت مسکن و بی‌تدبیری وزیر وقت یعنی آقای آخوندی در خصوص عدم توسعه ساخت مسکن بود که امروز مستأجران را ناراضی و نسبت به نظام هم بدبین کرده است.ابوترابی تصریح کرد: وزیر نفت نیز تمام اقدامات بزرگ نفتی ما که باعث می‌شد از وابستگی به نفت خام جدا شویم و به سمت فراورده آن حرکت کنیم را متوقف کرده است.
 
ادعایی درباره تحرکات انتخاباتی سعید جلیلی برای ۱۴۰۰

یک نماینده سابق مجلس معتقد است که برخی افراد از هم اکنون نشست‌هایی را در موضوع انتخابات ۱۴۰۰ برگزار می‌کنند.سید حسین نقوی حسینی در گفت‌گو با ایسنا، در واکنش به شایعه نقل شده از وی در ارتباط با تشکیل ستاد انتخاباتی سعید جلیلی گفت: من نگفتم ستاد آقای جلیلی یا شخص دیگری تشکیل شده است. این نقل قول از طرف خودم را تکذیب می‌کنم. من عرض کردم افرادی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری فعال هستند و نشست‌های خصوصی برگزار می‌کنند که کسانی مثل آقای جلیلی هستند.وی در ارتباط با حضور چهره‌های سیاسی در انتخابات پیش روی گفت: اصولگرایان راه بسیار سختی در پیش دارند؛ برعکس اینکه بعضی‌ها می‌گویند دولت بعدی دولت اصولگرایان است، من می‌گویم اصلا این طور نیست که به این راحتی درباره‌اش حرف می‌زنند و آن‌ها راه سختی در پیش دارند. این فعال سیاسی تصریح کرد: مهم‌ترین سوال برای مردم این است که فرق این همه کاندیدا با هم چیست؟ مثلا روحانی با عارف و جلیلی و فتاح و قالیباف و آیت الله رئیسی و زاکانی چه فرقی دارد؟ کدام یکی از آن‌ها رویکرد متفاوتی خواهند داشت. همه می‌گویند باید با فساد مبارزه کنیم. همه می‌گویند بورس باید فعال شود. همه می‌گویند خصوصی سازی راه نجات کشور است. احمدی نژاد هم همین را می‌گوید؛ او هم معتقد به خصوصی سازی و جذب سرمایه و توزیع عادلانه است.
 
داریوش قنبری: اصلاح‌طلبان نگران مشارکت مردم در انتخابات هستند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مسائلی که در شورای عالی سیاستگذاری رخ داده به زودی حل می‌شود.داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، درباره برگزاری جلسات حزبی از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب و اینکه آیا این جلسات تداوم خواهد داشت، گفت: یقینا اصلاح‌طلبان هم مانند سایر جریانات سیاسی در کشور، برای انتخابات سال آینده برنامه دارند و مشارکت خواهند داشت اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، بحث نبود یک تشکّل وحدت بخش در این جریان است. به ویژه با مسائلی که در شورای عالی سیاستگذاری رخ داده که البته این مشکل به زودی حل می شود.

او افزود: در مجموع در ارتباط با وحدت تشکیلاتی، تصور نمی‌کنم که اصلاح‌طلبان با مشکل مواجه شوند. یقینا سازوکاری را برای وحدت احزاب اصلاح‌طلب ایجاد خواهند کرد و جبهه اصلاحات، سازوکاری را برای وحدت بخشی ِ درون خود پدید خواهد آورد. در شرایط فعلی، یکی از نگرانی‌هایی که اصلاح‌طلبان دارند به نظر من نگرانیِ سایر جریانات سیاسی نیز هم هست، بحث مشارکت ِ مردم در انتخابات است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: با توجه به انتخابات مجلس ۹۸ که ما کمترین میزان مشارکت را در دوران پس از انقلاب داشتیم، به نوعی جریانات سیاسی تحت تاثیر این میزان کمِ مشارکت قرار گرفتند و دنبال این هستند که تحلیلی واقع بینانه از علل این مشارکت پایین داشته باشند و به نوعی بر میزان فعالیت آنها هم این وضعیت مشارکت، تاثیرگذار بوده است.قنبری تصریح کرد: به هر حال توجه جریان اصلاح‌طلب به عنوان یک جریان مردمی یقینا به عقبه اجتماعی خود خواهد بود و به دنبال این است که ببیند، مردم و عقبه اجتماعی چه انتظاری از اصلاح‌طلبان دارند و آیا آنها قادر خواهند بود که این انتظارات را به نوعی برآورده کنند یا خیر؟ به نظر بنده این موضوع در نحوه مشارکت و حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده، تعیین کننده خواهد بود.
 
هشدار آشنا به سیاست‌زدگان تازه‌کار و سیاست‌پیشگان کهنه‌کار
 
مشاور رییس جمهوری تلاش‌های بی‌وقفه برخی سیاست‌زدگان تازه‌کار و سیاست‌پیشگان کهنه‌کار برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سیاستگذاری کشور را بیش از آن‌که ثمرات جناحی داشته باشد، دارای خطرات ملی دانست.حسام الدین آشنا روز جمعه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: هشدار، تلاش‌های بی‌وقفه برخی سیاست‌زدگان تازه‌کار و سیاست‌پیشگان کهنه‌کار برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سیاستگذاری کشور بیش از آن‌که ثمرات جناحی داشته باشد دارای خطرات ملی است.مشاور رییس جمهوری افزود: این دولت می‌رود، شما می‌مانید و نظام و مردم. بذر آرامش بپاشید؛ آن که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند.اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز پیش از این اعلام کرده بود که عده‌ای نمی‌خواهند واقعیت‌های جنگ اقتصادی و مسائل مرتبط با کرونا را بپذیرند و عملکرد دولت را زیر سوال می‌برند.
 
قالیباف از میرسلیم شکایت کرد

رئیس مجلس به واسطه اتهامات و افترایی که نماینده تهران متوجه وی کرده است، از میرسلیم شکایت کرد.کانال تلگرامی فردا نوشت: به تازگی اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرده که بر خلاف گمانه زنی ها ارتباطی بین نماینده دستگیر شده مجلس و موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری وجود ندارد و به نوعی اتهام میرسلیم را رد کرده است. با این حال میرسلیم اتهام بزرگ خود علیه قالیباف را تکرار کرده و از رد و بدل شدن ۶۵ میلیارد تومان برای انجام نشدن تحقیق و تفحص سخن می گوید. او تا کنون جز تکرار این تهمت هیچ سند و شاهدی ارائه نکرده است. از دستگاه قضایی انتظار می رود با توجه به شکایت قالیباف به این موضوع رسیدگی کند و در صورت محکومیت میرسلیم با او برخورد شود تا اتهام زنی و تخریب بدون هزینه نماند.
 
واکنش زیباکلام به توصیه انتخاباتیِ کدخدایی

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در هفته جاری بی حاشیه نبود، مهمترین حاشیه هم به یک سوال برمی گشت که جوابش گرچه کلی بود اما به خیلی از چهره های سیاسی کشور برمی گشت. عباسعلی کدخدایی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آغاز کرده اید، گفت: «شورای نگهبان هنوز ورود و اقدام در این زمینه نکرده است. البته توصیه می شود کسانی که در دوران قبل صلاحیت آنها تایید نشده است، در این دوره انتخابات شرکت نکنند» .صادق زیباکلام درباره صحبت های اخیر عباسعلی کدخدایی به نامه نیوز گفت: منظور سخنگوی شورای نگهبان چه محمود احمدی نژاد، چه شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و چه اصولگرا باشد اساس و فلسفه این سخن مغایر با مولفه های انتخابات آزاد است.

وی افزود: شورای نگهبان درباره انتخابات خودش تصمیم می گیرد و خودش هم عمل می کند. این توصیه، حرف، منطق و استدلال که «افراد ردصلاحیت شده در ادوار گذشته در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نکنند» معلوم نیست آقای کدخدایی آن را بر اساس کدام قانون و ضابطه بیان کرد و از کجا آمده است.این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: عکس همین توصیه هم قابل بیان .است، آقای کدخدایی می توانست بگوید «کسی که یک بار ردصلاحیت شده معنایش آن نیست که همیشه ردصلاحیت خواهد شد». چون امکان دارد فردی بر اثر وجود مسئله و مشکلی در یک زمانی ردصلاحیت شده باشد اما بعد مدتی آن مشکل رفع شود و امروز صلاحیت پیدا کند یا برعکس کسی چند سال پیش صلاحیت داشت و حالا ممکن است صلاحیت نداشته باشد.
 
روایت علی مطهری از توقف ساخت سریال «شهید مطهری»
 
شامگاه چهارشنبه ۲۲ مرداد، خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سی‌امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی را که با ارسال آخرین نامه صدام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و پذیرش مجدد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر همراه است، جشن گرفت.علی مطهری هم در این مراسم، با انتقاد از رویکرد صداوسیما در مواجهه با واقعیات تاریخی گفت: متأسفانه صداوسیما با آقای هاشمی برخورد بدی دارد. ایشان یک واقعیت است و شما نمی‌توانید در سالگرد جنگ، سالگرد پیروزی‌ها و همینطور در ایام رحلت ایشان، نامی از او نبرید.

فرزند شهید مطهری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: دیکتاتور‌ها روحیات خاصی دارند و عموما در زندگی شخصی دچار عقده‌های زیادی هستند. اگر زندگی صدام را بخوانید خواهید دید که آقای هاشمی در برخورد با او چگونه متوجه این عقده‌ها بوده و او را درک کرده است. ایشان در روابط با عربستان نیز همین درک را داشت و همین باعث شد روابط ما با عربستان در دوران آقای هاشمی، متفاوت باشد.وی با اشاره به تعبیر شهید محلاتی درباره شهید مطهری که او را قوه عاقله انقلاب خوانده بود، افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز قوه عاقله نظام در کنار مقام رهبری بود.

مطهری با انتقاد از رویکرد رسانه ملی در کتمان واقعیات تاریخی کشور گفت: زمانی قرار بود سریالی درباره شهید مطهری بسازند که یکباره متوقف شد. علت را جویا شدیم گفتند در روند زندگی ایشان به آقای منتظری و بازرگان و شریعتی که رسیدیم، به مشکل خوردیم. بهرحال شهید مطهری، ۱۱ سال با آقای منتظر هم‌مباحثه بود. سال‌هاست نقش آیت‌الله منتظری را در انقلاب اسلامی سانسور می‌کنند، در حالی که این برخورد با واقعیات تاریخی واقعا غلط است.
 
احتمال وتوی قطعنامه آمریکا توسط چین و روسیه

شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به رای گذاشت و به احتمال زیاد با مخالفت چین و روسیه وتو خواهد شد. رویترز به نقل از دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرد، این قطعنامه توسط روسیه و چین وتو شود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که ایالات متحده هر کاری را که بتواند انجام می‌دهد تا تحریم تسلیحاتی بین‌المللی در مورد ایران را در سازمان ملل متحد گسترش دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار