وقت کشی به سبک آمریکایی؛
دولت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را اصلاح کرده تا شاید بتواند نظر مثبت اعضای شورای امنیت را جلب کند.
کد خبر: ۸۸۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 13 August 2020

تحریم تسلیحاتی ایران؛ آمریکا خودش را مسخره کرد؟

به گزارش تابناک سمنان: فاطمه زهرا نصراللهی، دولت آمریکا روز سه شنبه ۲۱ مرداد در نشستی که در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اصلاح کرد، این قطعنامه قرار بود شامگاه سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مورد گفت‌وگو قرار گیرد، اما به دلیل اینکه اجماع لازم بر سر آن نبود و آمریکا دلایل منطقی برای اعمال آن مطرح نکرد، مورد استقبال کشورهای عضو قرار نگرفت.

شورای امنیت ملل متحد  یکی از ارکان سازمان ملل متحد بوده که موظف است از امنیت و صلح بین‌المللی پاسداری کند. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطه قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیرو‌های پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشور‌های متخاصم است.

تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود. شورای امنیت ۵ عضو دائم و ۱۰ عضو انتخابی دارد. ۵ عضو دائم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند، لذا بر اساس قانون برای اینکه یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود دست کم باید ۴ عضو غیر دائم و ۵ عضو دائم به آن رای دهند.

حکایت قطعنامه‌ای که آمریکا را ضایع کرد!

داستان از آنجا شروع شد که ۱۳ سال پیش شورای امنیت سازمان ملل در چندین قطعنامه، تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌‌یابد.

اما آمریکا در این میان سعی کرد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پیشنهاد دهد تا شاید بتواند نظر مثبت اعضای شورای امنیت برای تمدید این تحریم را جلب کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت که آمریکایی‌ها از تمام توانشان در دوران کرونا در بالاترین سطوح وزارت امور خارجه استفاده کردند و وزیر خارجه شان سفر‌هایی به کشور‌های مختلف داشت، اما به این نتیجه رسیدند که این قطعنامه در نهایت کمتر از ۵ رأی می‌آورد و در برخی پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد که این قطعنامه یک یا دو رای می‌آورد. این کار باعث می‌شد که انزوای آمریکا در دنیا کاملا به صورت واضح نشان داده شود.

او همچنین گفت که آمریکایی‌ها این سند را پخش و اعلام کردند که روز دوشنبه به صورت رسمی پخش و روز سه شنبه رای گیری می‌کنند، اما سه شنبه بعد از ظهر شنیدیم که رای گیری را به عقب انداختند و یک قطعنامه کوتاه در چند بند و با همان هدف تنظیم کردند و به صورت موزیانه تلاش کردند همان هدف را در چند بند به نتیجه برسانند، زیرا برای شعور اعضای شورای امنیت احترام قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر یک مطلب را از ۵ صفحه به ۵ خط تبدیل کنند اعضای شورای امنیت فکر می‌کنند این مطلب تغییر محتوایی کرده است.

تحریم تسلیحاتی ایران و شورای امنیتی که بازیچه دست ترامپ شد!

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید می‌کند که این قطعنامه غیرقانونی است، آمریکایی‌ها می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابودی شورای امنیت استفاده کنند و من یقین دارم که این قطعنامه رأی نخواهد آورد و تعداد آراء آن بسیار کم خواهد بود و به احتمال زیاد ما با قطعنامه جدید روبه‌رو نخواهیم بود.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به اعضای شورای امنیت متضمن ۳۵ پارگراف برای ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، آمریکا از ۶ ماه گذشته به این طرف تمام نفوذ سیاسی خود را به کار گرفت تا بتواند قطعنامه ۲۲۳۱ را بار دیگر تمدید کند، حتی به کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس هم فشار وارد آورد تا نامه‌ای به شورای امنیت ارسال کنند که در آن درخواستی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته و بعد از توافق نامه برجام به تمام تعهدات خود در رابطه با فعالیت هسته‌ای عمل کرد و آمریکا با خروج از برجام ثابت کرد که به هیچ یک از قوانین و مقررات و توافقنامه‌های بین المللی پایبند نیست، لذا این بزرگترین شکست سیاسی ایالات متحده در طول چند دهه گذشته است که علی رغم نفوذ‌ها و فشار‌ها و لابی‌هایی که صورت گرفت، نتوانسته در نشست شب گذشته اعضای شورای امنیت متن این قطعنامه را مصوب کند و به تصویب اعضای شورا برساند و حتی اغلب پارگراف‌ها را حذف کرد که آن هم با مخالفت اعضای شورای امنیت مواجه شد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت که امتیاز وتو را دارند آن را وتو نکنند، کشور‌های گوناگونی هستند که این قطعنامه مخالف هستند، بنابراین آمریکا در خود شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند در بین اعضای غیر دائم بیش از ۵ نفر را با خود همراه کند.

مفاد قطعنامه پیشنهادی آمریکا چه بود؟

خبرگزاری رویترز می‌گوید٬ متن این قطعنامه پیشنهادی واشنگتن را رویت کرده و این قطعنامه چهار پاراگراف است، همچنین براساس آن تحریم تسلیحاتی ایران تا «اینکه شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد» تمدید خواهد شد.

در متن این پیش نویس تصریح شده است که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ضروری است.»

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید، به رغم این که پیش نویس تازه ممکن است حمایت بیشتری را جلب کند، اما مشخص نیست که بتواند آرا لازم را کسب کند.

همچنین عابدینی کارشناس مسائل بین الملل هم در این باره می‌گوید که نمایندگان روسیه و چین به صراحت اعلام کردند که این قطعنامه را وتو می‌کنند در نتیجه آمریکا برای اینکه زمینه برای توافق چین، روسیه و سایر اعضای غیر دائم را فراهم کند این قطعنامه را بسیار بسیار کوچک و در ۴ پاراگراف مطرح کرد در صورتی که این قطعنامه چندین صفحه بود.

کارشناسان معتقدند که این قطعنامه بیش از پیش نشان داد که آمریکا تصمیم های خالی از تفکر میگیرد و با این قطعنامه ای که به کم ترین حالت ممکن تبدیل شد، بیشتر خود را نزد افکار عمومی تیره و تار کردند و به اصطلاح ضایع شدند.

تحریم تسلیحاتی ایران و شورای امنیتی که بازیچه دست ترامپ شد!

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل  هم می‌گوید که  آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا ظرف یک هفته آینده بار دیگر نشستی برگزار کنند که آن هم با شکست مواجه می شود، به نظر می‌رسد که آمریکا اعتبار جهانی خود را از دست داده است، حتی در شورای امنیت که آمریکا بالاترین نفوذ را دارد، اعضای شورا با ایالات متحده هماهنگ نیستند، بنابراین واشنگتن منزوی شده است.

او ادامه داد که این شکست سیاسی اخیر یعنی شکست در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشان داد که آمریکا به شدت منزوی شده است و حتی در میان هم پیمانان خود هم جایگاهی ندارد و این پیروزی بزرگی برای ملت ایران تلقی می‌شود که علی رغم تحریم‌ها فشار‌ها و جریان سازی و اتهام زنی‌ها توانست اعتماد جامعه جهانی را جلب کند که به جز آمریکا از میان ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت حداقل ۱۲ عضو با آمریکا مخالف هستند؛ به نظر می‌رسد که آمریکا در طرح خود برای تمدید تسلیحاتی شکست خورده است.

عابدینی در این باره می گوید که در قطعنامه‌ای که آمریکا ارائه داد بود، حتی تحریم بر ضد برخی از مقام‌های بلند پایه ایرانی را هم پیشنهاد شده بود که طبعا با مخالفت مواجه شده می‌شد. به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواست در این قطعنامه موضوع تحریم تسلیحاتی را به صورت دائم مطرح کند که اروپایی‌ها آن را زمان دار پیشنهاد می‌کردند. همچنین حتی اگر ۲ کشور اروپایی عضو شورای امنیت یعنی انگلیس و فرانسه هم با آمریکا همراهی کنند به دلیل اینکه چین و روسیه این پیش نویس قطعنامه را وتو خواهند طبعا این قطعنامه مورد تصویب قرار نخواهد گرفت و از همین الان موضوع کاملا روشن است.

عابدینی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح‌های متعارف دفاعی به یک خودکفایی رسیده است وگرنه نیازی به خرید این گونه سلاح‌ها ندارد، آمریکا بیشتر این دغدغه این را دارد که مبادا کشور‌های دیگر در زمینه موشک‌ها، پهپاد و سایر تجهیزات نظامی از ایران سلاح بخرند، لذا این مسئله تاثیر چندانی در بنیه دفاعی جمهوری اسلامی نخواهد گذاشت، حتی اگر تصویب شود، چراکه جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال گذشته هم در میانه تحریم تسلیحاتی توانسته به یک مصونیت بازدارندگی و خودکفایی تجهیزات دفاعی برسد.

وقت کشی به سبک آمریکایی

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تعویق افتادن گفت که هفته آینده در شورای امنیت نشست دیگری برگزار می شود و در آن  باز هم آمریکا شکست خواهد خورد، ممکن است که آمریکا دوباره درخواست جلسه‌ای دیگری کند و باز هم شکست می‌خورد، این شکست‌ها ادامه می‌یابد.

او معتقد است که نشانه‌هایی از مخالفت‌های شورای امنیت با زیاده خواهی آمریکا دیده می شود، لذا به نظر می‌رسد که هفته آینده هم نشستی در این خصوص برگزار شود و  واشنگتن نمی‌تواند قطعنامه ۲۲۳۱ را فعال کند.

تحریم تسلیحاتی ایران و شورای امنیتی که بازیچه دست ترامپ شد!

عابدینی کارشناس مسائل بین الملل به تعویق افتادن تصمیم گیری در مورد قطعنامه آمریکا به هفته دیگر را یک وقت کشی از سوی واشنگتن خواند و گفت که این کشور دائما می‌خواهد در حوزه سیاست خارجی یک موضوعی را مد نظر قرار دهد و به گونه‌ای بگوید که ما در حوزه بین الملل فعال هستیم وگرنه امکان تصویب چنین قطعنامه‌ای اکنون بسیار بسیار ضعیف است.

او همچنین گفت که چین و روسیه با این موضوع مخالفند که وقتی آمریکا دو سال پیش از برجام خارج شده است، اکنون نمی‌تواند در مورد برجام تصمیم گیری کند، بنابراین مشخص است که اقدام واشنگتن غیر قانونی و غیر منطبق با برجام و غیر منطبق بر رویه‌های حقوق بین الملل است بنابراین عملا بیشتر تلاش می‌کند تا یک جنبه تبلیغاتی، سیاسی و رسانه‌ای به این موضوع دهد وگرنه در نهایت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار