تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس تاکنون ۷ بار در شهریور ماه دربی بزرگ پایتخت را برگزار کرده‌اند.
کد خبر: ۸۸۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 12 August 2020

تاریخچه دربی‌های شهریورماه/ از ۶ تایی‌های معروف تا تساوی‌های کِسل‌ کننده

به گزارش تابناک سمنان: قرعه‌کشی روز سه‌شنبه رقابت‌های مرحله نیمه نهایی جام‌حذفی با یک شگفتی به پایان رسید و هواداران تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس تهران برای سومین بار در این فصل شاهد برگزاری دربی پایتخت خواهند بود. این بار تنها یک تیم باید به عنوان برنده از زمین بازی خارج شود و تیم دیگر با جام حذفی خداحافظی می‌کند.  

دیگر بازی این مرحله از بازی‌ها بین تیم‌های تراکتور تبریز و نفت مسجد‌سلیمان برگزار خواهد شد و طبق اعلام مسئولان برگزاری رقابت‌های جام حذفی، ۲ بازی این مرحله از مسابقات در تاریخ چهارم و پنجم انجام می‌شود. به همین بهانه در این گزارش به دربی‌های شهریور در طول تاریخ پرداخته ایم.  

دربی دوازدهم: ۱۶ شهریور ۱۳۵۲؛   جام تخت جمشید و ۶ تایی‌های معروف

جالب‌ترین دربی برگزار شده برای هواداران پرسپولیس در ماه شهریور، قطعا بازی سال ۵۲ است. دربی که برای سالیان زیاد بهانه‌ای برای کری‌خواندن سرخ‌ها برای هواداران تیم مقابل بوده و این فخر فروشی در سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت. در این بازی همایون بهزادی ۳ بار، ایرج سلیمانی و  حسین کلانی گلزنان پرسپولیس بودند. هدایت سرخپوشان در این بازی به یادماندنی برعهده آلن راجرز انگلیسی بود و رایکوف از یوگوسلاوی هم در آن مقطع هدایت استقلال را برعهده داشت.

//تاریخچه دربی‌های شهریوری/ از ۶ تایی‌های معروف تا تساوی‌های کسل‌کننده

در ترکیب ۲ تیم بازیکنانی همچون ناصر حجازی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، علی جباری، حسن روشن، جواد قراب و غلامحسین مظلومی برای استقلال و ابراهیم آشتیانی، رضا وطنخواه، جعفر کاشانی، علی پروین، حسین کلانی و همایون بهزادی برای پرسپولیس بازی کردند.  

دربی بیستم و نهم: ۱۸ شهریور ۱۳۶۷؛ تقسیم امتیازات 

دومین دربی تاریخ تهران در شهریور، با تساوی یک بر یک به پایان رسید. فرشاد پیوس مهاجم نامدار سال‌های دور پرسپولیس دقیقه ۴۶ تیم خود را پیش انداخت، اما جعفر مختاری‌فر با گل دقیقه ۶۶ خود مانع از دومین شکست استقلال در دومین دربی شهریوری شد.  

//تاریخچه دربی‌های شهریوری/ از ۶ تایی‌های معروف تا تساوی‌های کسل‌کننده

 

دربی هفتاد و یکم: ۲۵ شهریور ۱۳۹۰؛ تنها برد استقلال

برتری ۲ بر صفر استقلالِ پرویز مظلومی مقابل پرسپولیسِ حمید استیلی تنها برتری آبی‌ها در دربی‌های شهریور ماه محسوب می‌شود. آبی‌پوشان با گل‌های فرهاد مجیدی و مجتبی جباری رقیب سنتی خود را با ۲ گل مغلوب کردند. محمد نوری هم از پرسپولیس یک پنالتی را از دست داد تا شب ناکامی پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه آزادی تکمیل شود. محسن ترکی قضاوت دربی شماره هفتاد و یک را برعهده داشت.

//تاریخچه دربی‌های شهریوری/ از ۶ تایی‌های معروف تا تساوی‌های کسل‌کننده

دربی‌های شماره ۷۵، ۷۷ و ۸۳؛ صفر - صفر‌های کسل کننده

تقویم رقابت‌های لیگ ایران به گونه‌ای است که تعداد دربی‌های تهران نسبت به ماه‌های دیگر کمتر بوده است. اما از همین ۷ بازی برگزار شده در شهریور، ۳ دربی با تساوی بدون گل به پایان رسیده است. دربی شماره ۷۵، روز سوم شهریور سال ۹۱ باز هم با قضاوت محسن ترکی برگزار شد و مانوئل ژوزه و امیر قلعه‌نویی هم روی نیمکت پرسپولیس و استقلال نشستند. اما در طول ۹۰ دقیقه توپی از خط دروازه ۲ تیم رد نشد.

دربی شماره ۷۷، یک سال و ۱۲ روز پس از دربی ۷۵، این بار در تاریخ پانزدهم شهریور سال ۹۲ برگزار شد. امیر قلعه‌نویی همچنان هدایت استقلال را برعهده داشت، اما این بار علی دایی به‌عنوان سرمربی، پرسپولیس را هدایت می‌کرد. با این حال یک تساوی بدون گل دیگر حاصل کار ۲ تیم در پایان بازی بود.

//تاریخچه دربی‌های شهریوری/ از ۶ تایی‌های معروف تا تساوی‌های کسل‌کننده

هشتاد و سومین دربی پایتخت هم روز بیست و ششم شهریور سال ۹۵ انجام شد. برانکو ایوانکوویچ و علیرضا منصوریان به ترتیب سرمربیان پرسپولیس و استقلال بودند. علیرضا فغانی هم داور این بازی بود، اما در انتهای یک بازی کِسل کنند دیگر، ۲ تیم به نتیجه بدون گل رضایت دادند.

آخرین دربی شهریوری؛ شهرآورد شماره ۹۱ به سود سرخ‌ها

روز سی و یکم شهریور سال پیش پرسپولیس با گل به خودی حسین حسینی استقلال را مغلوب کرد. در این بازی علی کریمی  یک ضربه پنالتی را برای استقلال از دست داد و حالا حدود یک سال پس از این بازی، هشتمین دربی شهریوری تهران در جام حذفی برگزار می‌شود. آندره‌آ استراماچونی و گابریل کالدرون حالا جای خود را به فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی داده‌اند.

//تاریخچه دربی‌های شهریوری/ از ۶ تایی‌های معروف تا تساوی‌های کسل‌کننده

دوئل اول فرهاد و یحیی برنده نداشت، اما با توجه به ماهیت جام حذفی در پایان دربی بعدی، یک تیم از دور بازی‌ها کنار می‌رود. در مجموع از ۷ بازی برگزار شده در شهریور، تاکنون ۲ برد برای پرسپولیس، یک برد برای استقلال و ۴ مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده است. پرسپولیس در این بازی‌ها ۸ بار گلزنی کرده و استقلال هم ۳ بار دروازه حریف را باز کرده است. باید دید دربی شماره ۹۳ که اتفاقا بدون حضور هواداران برگزار می‌شود با خوشحالی کدام طرف تمام خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار