مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: همان گونه که ویروس کرونا از صندلی، خودکار و ... منتقل می‌شود، احتمال دارد هرگونه حیوانی در نقش شی فیزیکی عامل انتقال ویروس باشد، اما به طور مستقیم حیوانات ویروس را منتقل نخواهند کرد.
کد خبر: ۸۸۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 01 August 2020

                                                   کرونا از حیوان به انسان منتقل می‌شود؟

به گزارش تابناک سمنان: شهرام موحدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره برخی نگرانی ها از انتقال ویروس کرونا از حیوانات، پرندگان و آبزیان به انسان ها، اظهار کرد: هیچ بحث علمی ثابت شده ای مبنی بر انتقال ویروس کرونا از دام به انسان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر دام را همانند یک شی در نظر بگیریم، شاید به صورت مکانیکی ویروس کرونا به انسان منتقل شود، توضیح داد: اگر گربه یا سگ خانگی داشته باشیم و در پارک و محیط بیرون که ویروس کرونا بر سطحی قرار گرفته، احتمال دارد ویروس کرونا به پوست، مو و یا بدن حیوان منتقل شود و از این طریق در تماس انسان با حیوان، شخص به کرونا مبتلا شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) تاکنون بحث انتقال مستقیم کرونا از حیوانات به انسان را مطرح نکرده و انتقال ویروس تنها به صورت مکانیکی انجام می شود.

وی در خصوص برخی شایعات مبنی بر اینکه با توجه به آمار بالای ابتلا افراد به کرونا در استان های شمالی و احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق آبزیان، گفت: این موضوع صحت ندارد و با توجه به گستردگی اخبار در فضای مجازی این گونه مطالب بدون هیچ پشتوانه علمی منتشر می شود.

موحدی تاکید کرد: همان گونه که ویروس کرونا از صندلی، خودکار و ... منتقل می شود، احتمال دارد هرگونه حیوانی در نقش شی فیزیکی عامل انتقال ویروس باشد، اما به طور مستقیم حیوانات ویروس را منتقل نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه به ویروس های خانواده کرونا و یا کرونا ویریده ها، دسته بندی متفاوتی دارند، گفت: خانواده کرونا ویریده در حوزه دامپزشکی موضوع ناشناخته ای نیست و از سال ۱۹۳۵ (حدود ۸۵ سال پیش)، حوزه دام با این خانواده به طور کامل آشنا است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: به عنوان مثال برخی از ویروس های این خانواده در بین طیور بیماری تنفسی (برونشیت طیور) ایجاد می کند که اکنون نیز حوزه دامپزشکی با آن دست و پنجه نرم می کند.

وی با تاکید بر اینکه ویروس ها به عنوان موجوداتی مرموز و بسیار هوشمند، ساختار آنها همواره در حال تغییر است، تصریح کرد: در ارتباط با ویروس ها باید به صورت محتاط حرف بزنیم و برای مقابله با آن، ساختار ویروس را بررسی کنیم.

موحدی گفت: در سال ۱۳۹۵ نیز کشور درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شد که تقریبا شرایط کنونی در آن زمان در حوزه دامپزشکی ایجاد شد و خوشبختانه طی این سال ها موفق به کنترل این بیماری در حوزه طیور شده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه آمادگی پذیرش ویروس را دارد، گفت: این در حالیست که کشور در سال ۹۵ آمادگی پذیرش این موضوع را نداشت.

 
 ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار