کد خبر: ۸۷۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱ 23 July 2020

 

در روز‌هایی که شفافیت به مطالبه عمومی جامعه تبدیل شده، رییس جدید دیوان محاسبات «شفافیت» و «صداقت» را به عنوان مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی بیان کرده است. موضوعی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و با استمرار آن گام محکمی برای اعتمادسازی در بین افکار عمومی جامعه برداشت.
 
 
در روز‌هایی که شفافیت به مطالبه عمومی جامعه تبدیل شده، رییس جدید دیوان محاسبات «شفافیت» و «صداقت» را به عنوان مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی بیان کرده است. موضوعی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و با استمرار آن گام محکمی برای اعتمادسازی در بین افکار عمومی جامعه برداشت.
 

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته ۱۵۸ نماینده مجلس از بین لطف الله فروزنده و مهرداد بذرپاش، دو کاندیدای ریاست دیوان محاسبات، «بذرپاش» را برای تکیه زدن بر صندلی ریاست این نهاد نظارتی انتخاب کردند و او جانشین عادل آذر شد.۱۷۱ تن از وکلای ملت نیز با دادستانی علی کامیار در دیوان محاسبات موافقت کردند.

البته قبل از تصمیم مجلس، یعنی در زمان اعلام جمع بندی کمیسیون برنامه و بودجه درباره کاندیدا‌های ریاست دیوان محاسبات، برخی افراد انتقاداتی به این تصمیم وارد کردند؛ از جمله آن احمد توکلی، رییس دو دوره مرکز پژوهش‌ها و رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع اعتراض کرد.

به هر حال با وجود تمام انتقادات، بذرپاش رئیس جدید دیوان محاسبات کشور شد وهمین باعث طرح سوالاتی گشت تا جایی که افرادی او را به استفاده از فعالیت‌های تشکیلاتی اش به عنوان سابقه کاری متهم کرده بودند؛ اتهامی که بذرپاش در صفحه توییتر خود به آن پاسخ داد و نوشت: «شفافیت و صداقت، مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی مانند دیوان محاسبات است.

از روزی که با پیشنهاد جمعی از نمایندگان محترم مجلس برای تصدی مسئولیت دیوان محاسبات برنامه‌ام را تدوین کردم، عهد بستم در این سنگر جدید هم تحت هر شرایطی، التزام به شفافیت و صداقت را سرلوحه فعالیت‌هایم قرار دهم. در روز‌های گذشته به دلیل برخی شیطنت‌های رسانه‌ای، برای بعضی برادران و خواهران عزیزم در بسیج دانشجویی ابهاماتی به وجود آمده است. ‏به صراحت می‌گویم قطعا زیباترین دوران زندگی‌ام در بسیج دانشجویی سپری شده که به آن افتخار می‌کنم. به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ‌یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه‌ی کاری به مجلس ارائه نداده‌ام. ‏بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.

من هم مانند دوستان با اخلاصم معتقدم، هرگونه چشمداشت مالی یا سیاسی به فعالیت دانشجویی، آفت بزرگی برای تشکل‌هاست و باید از بروز چنین نگاه‌هایی جلوگیری کرد. روحیه‌ی مطالبه‌گرانه و نگاه ریزبینانه‌ی دوستان عزیزم را می‌ستایم و صمیمانه از آن‌ها درخواست می‌کنم با همین روحیه و نگاه، عملکرد ‫دیوان محاسبات را رصد کرده و با نقد‌های صریح و بدون تعارف خود، برادر کوچکشان را در آواربرداری از معضلات اقتصادی و بودجه‌ای و تقویت ظرفیت‌های آن یاری کنند.»

اینکه رییس جدید دیوان محاسبات، شفافیت و صداقت را مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی بیان می‌کند، روزنه امیدی برای تبدیل شدن دیوان محاسبات به اتاق شیشه‌ای و در گام بعدی به روز بودن آن در رسیدگی به تخلفات و جلوگیری از ایجاد مفسده اقتصادی است؛ انتظاری که نمایندگان مجلس بار‌ها بیان کرده و خواستار پیاده سازی آن در دیوان محاسبات شده اند. شفاف سازی مطالبه این روز‌های جامعه بوده که در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفته است.

اهمیت کار دیوان محاسبات آن قدر زیاد است که وظایف آن در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی قید شده است؛ طبق این اصول، دیوان محاسبات کشور موسسه‌ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است و زیر نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می‌کند.

این دیوان به کلیه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، به ترتیبی که قانون مقرر می‌کند، رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند.

دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است: «دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.»

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار