ماهیت کارایی فناوری ۵G برای عموم مردم یک سوال است که سعی شده در این گزارش به آن پاسخ داده شود.
کد خبر: ۸۷۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹ 23 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: همان‌طور که در قسمت اول گزارش آشنایی با فناوری 5G توضیح داده شد، کسب اطلاعات کافی از اینترنت نسل پنجم به کاربران کمک می‌کند تا آن‌ها آشنایی بیشتری با مباحث روز دنیای فناوری داشته باشند. تا به امروز به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی و همچنین سوءاستفاده برخی افراد برای بازی با ذهن کاربران باعث شده شایعات زیادی در رابطه با فناوری 5G مطرح شود.

متأسفانه کاربرانی در سراسر دنیا وجود دارند که حتی از مسائل ساده‌ای همانند کارایی این فناوری خبر ندارند و این امر باعث می‌شود آتش شایعات حول محور این فناوری گسترش پیدا کند. به دنبال این مسائل و برای توسعه دانش جمعی کاربران تصمیم گرفته شد سری گزارشاتی در رابطه با فناوری نسل پنجم اینترنت تهیه شود تا کاربران بدانند با چه نوعی از فناوری در ارتباط هستند و باید چه انتظاراتی را از توسعه نسل اینترنت‌ها داشت.

اینترنت نسل پنجم 5G

اینترنت 5G می‌تواند از تمامی قابلیت‌های موجود در سرویس‌های شبکه اینترنت محلی مانند LAN و همچنین شبکه اینترنت خارجی مثل WAN پشتیبانی کند. چنین امکاناتی به دلیل وجود پشتیبانی از قابلیت سرویس‌های مختلف از جمله WiFi، Z Wave، Lora، 3G و 4G فراهم شده است. همچنین باید اظهار داشت که فناوری نسل پنجم اینترنت‌های همراه هوشمندتر است.

این فناوری به طریقی تنظیم شده تا اینترنت را بین برنامه‌ها بر اساس نیاز اصلی آن‌ها تقسیم کند و مصرف انرژی را کاهش دهد. چنین هوشمندسازی به اپراتورها اجازه می‌دهد با مصرف کمتر انرژی کنترل بیشتری بر روی شبکه هوشمندسازی شهری داشته باشند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به کارایی‌های این فناوری انداخته خواهد شد و تأثیر آن بر بازار گوشی‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کاربرد اصلی فناوری 5G چیست؟

هر نسل جدیدی از شبکه اینترنت‌های بی‌سیم به همراه مقدار زیادی قابلیت‌ها و کاربردها عرضه می‌شوند. فناوری 5G از این قاعده مستثنا نیست و تمرکز بسیاری را بر روی اینترنت اشیاء و توسعه هوش‌های مصنوعی قرار داده است. اگر بخواهیم برخی از پیشرفت‌های این فناوری را نام ببریم باید آن‌ها را به این گونه توصیف کنیم:

  • بهبود و توسعه پهنای باند از سال ۲۰۲۰
  • قدرت اتصال فوق‌العاده و ستودنی به سیستم اینترنت اشیاء
  • نرخ تأخیر بسیار پایین در اتصال به دستگاه‌ها و ارسال داده‌های مختلف

از آن‌ جایی که برخی دستورات اجرایی بر روی خودروهای هوشمند و خودران نیازمند سرعت بسیار بالا برای انجام صحیح عملیات هستند، می‌توان گفت از برترین کاربردهای نسل پنجم اینترنت هدایت این نوع اتومبیل‌ها است.

فناوری نسل پنجم اینترنت


پیدایش فناوری 5G از چه زمان آغاز شد؟

نام فناوری 5G به گوش بسیاری از افراد تازه می‌نشیند و خیلی از کاربران گمان دارند این پیشرفت در توسعه اینترنت به تازگی صورت گرفته است. اما نکاتی است که هر کاربری نیاز دارد بداند:

  • شرکت ITU R از سال ۲۰۱۲ پروژه‌ای را برای توسعه 5G با عنوان IMT for 2020 and Beyond آغاز کرد.
  • کشورهای ژاپن و کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه این فناوری بوده‌اند.
  • شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و اریکسن از سال ۲۰۱۳ مدل‌های اولیه خود برای توسعه اینترنت نسل پنج را آغاز کردند.
  • شرکت‌های اریکسن و تلیاسونرا از سال ۲۰۱۸ این فناوری را به استکهلم و تالین رساندند.
  • نسل پنجم اینترنت از اوایل ۲۰۱۹ در برخی مناطق آمریکای شمالی فراهم بود.
  • شرکت مخابراتی Deutsche Telekom نیز از سال ۲۰۱۹ فناوری 5G را در برلین، دارشتاد، مونیخ و بون عرضه کرد.

در مجموع باید اظهار داشت که زمان عرضه نهایی و کامل فناوری 5G سال ۲۰۱۹ بود با این حال این اولین باری نبود که نام این سرویس به گوش مردم می‌رسید و نسل پنجم اینترنت‌ها از سال‌ها پیش در حال آماده‌سازی بود.


وضعیت گوشی‌های هوشمند پس از 5G

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ گوشی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از فناوری نسل پنجم اینترنت به بازار می‌آیند که عموم آن‌ها ابتدا در آمریکای شمالی عرضه خواهند شد.

قیمت گوشی‌های 5G

در مقابل شرکت‌های گوشی‌سازی تلاش کردند با ساخت تلفن‌های همراه زیر ۵۰۰ دلار به کاربران اظهار کنند که برخورداری از فناوری 5G می‌تواند ارزان باشد. این در حالی است که چنین مبلغی همچنان برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده زیاد به حساب می‌آید.

 

سرعت گسترش فناوری 5G در جهان

استفاده این پروژه با نسل‌های گذشته بسیار تفاوت دارد، در حالی که اینترنت‌های نسل سه و چهار عموماً محدود به اتصال گوشی‌های هوشمند بودند و انرژی آن‌ها صرف اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارها می‌شد، انتظار می‌رود که بخش عمده مصرف اینترنت 5G مختص به اینترنت اشیاء باشد.

گسترش 5G در جهان

در مجموع انتظار می‌رود تعداد کاربران این فناوری از ۲۰۰ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۱.۰۲ میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۳ برسد. برخی تحقیقات همچنین مدعی شده‌اند که فناوری 5G می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به ۱.۹ میلیارد نفر سرویس‌دهی داشته باشد. در صورت تحقق این امر، فناوری نسل پنجم اینترنت به سریع‌ترین نسل در توسعه دسترسی تبدیل خواهد شد.


معنای 5G برای کاربران چیست؟

فناوری نسل پنجم اینترنت تنها به معنای سریع شدن اینترنت همراه کاربران نخواهد بود بلکه بیشتر به آن معنی است که افراد حالا می‌توانند گجت‌ها و دستگاه‌های بیشتری را همواره به اینترنت متصل نگه دارند. یک خانه هوشمند و یک اتومبیل خودران از مواردی هستند که با استفاده از فناوری 5G می‌توانند به‌طور مدام به اینترنت وصل باشند.

تاثیر 5G بر روی انسان


آیا فناوری 5G ایمن است؟

نسل چهارم اینترنت امروزه از فناوری USIM برای برقراری امنیت اطلاعات رد و بدل شده بین کاربر و شبکه اینترنتی استفاده می‌کند. وجود چنین سیستم امنیتی وابسته به سیم‌کارت‌ها و یا تراشه‌های UICC است. چنین قابلیتی برای برقراری امنیت اطلاعات کاربران بسیار حیاتی و مهم است. بر طبق اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده نسل پنچم اینترنت‌ها نیز از سرویس مشابه‌ای استفاده می‌کند چرا که این قابلیت یک سرویس احراز هویت دو طرفه و مطمئن است.

امنیت فناوری 5G

البته باید اظهار داشت که استاندارد احراز هویت برای شبکه اینترنت نسل پنجم متفاوت است و در سال ۲۰۱۸ به صورتی متفاوت تنظیم شد. امنیت فناوری 5G به دلیل اتصال گسترده آن به اینترنت اشیاء اهمیت بسیار بالایی دارد و در نتیجه از سیستم اجرایی بر روی 4G توسعه‌یافته‌تر است.


تأثیر پیاده‌سازی 5G بر روی شرکت‌های مخابراتی

پیاده‌سازی زیرساخت‌های فناوری نسل پنجم برای اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی می‌تواند کمی دردسرساز باشد چرا که فراهم بودن سرویس اینترنتی 3G و 4G همچنان ضروری است. این شرکت‌های نیاز دارند تا دکل‌هایی را با فرکانس ۶ الی ۳۰۰ گیگاهرتز در مناطق مختلف قرار دهند تا بتواند پهنای باند لازم را حفظ کند.

دکل‌های مخابراتی 5G

شرکت‌های مذکور همچنین برای دسترسی به نرخ تأخیر مورد نیاز باید پایه ایستگاه‌های خود را با فیبر نوری تشکیل دهند. از طرف دیگر به دلیل هوشمندی فناوری نسل پنجم و کاهش چشمگیر استفاده از انرژی توسط اینترنت این نسل شرکت‌های مخابراتی پس از اجرای سرویس مورد نظر دیگر خرج و هزینه زیادی را نخواهند پرداخت و میزان هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.


سخن آخر

در آخر باید اظهار داشت که این فناوری در کنار سرعت بخشیدن به زندگی روزمره انسان، آن را بیشتر به سمت فناوری می‌کشاند و اینترنت اشیاء موج جدیدی از توسعه را به خود خواهند دید. این فناوری به راحتی می‌تواند راه عرضه همگانی اتومبیل‌های خودران را باز کند و در نتیجه نیاز به رانندگان کاهش پیدا خواهد کرد.

فواید فناوری 5G

کاربران همچنین می‌توانند مدیریت بهتری بر روی خانه‌های هوشمند داشته باشند و در نتیجه گجت‌ها پیشرفت بیشتری خواهند کرد. با توسعه سرعت و قدرت این فناوری، هوش‌های مصنوعی بستر رشد بهتری را پیدا می‌کنند و در نتیجه زندگی انسان‌ها از آن چه که به نظر می‌آید بیشتر به ربات‌ها، هوش‌های مصنوعی و فناوری وابسته خواهد شد.

گزارش از امین وصالی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار