رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر عراق بر توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کرد و گفت: پرونده مهم ترور آمریکایی (ترور سردار سلیمانی) باید با قدرت پیگیری شو
کد خبر: ۸۷۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 22 July 2020

قالیباف: ملت ایران انتظار دارد پرونده ترور شهید سلیمانی با قدرت پیگیری شود

به گزارش تابناک سمنان: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ضمن خیرمقدم به هیأت عالیرتبه عراقی گفت: عراق برای تک تک ایرانیان از جایگاه بالایی برخوردار است، علیرغم دوران سخت حکومت صدام جنایتکار دو ملت وارد مرحله مهمی از تاریخ روابط شده‌اند و در سال‌های اخیر با شکوفایی و تکریم عاشقان ائمه اطهار در مراسم اربعین و پذیرایی گرم و صمیمانه دولت و ملت عراق از زوار ایرانی روابط و پیوندهای تاریخی، فرهنگی، تمدنی، انسانی و معنوی بین دو ملت به نحو مطلوبی تضمین شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به پذیرایی از میلیون‌ها زائر عزیز عراقی در مشهد‌الرضا و حضرت معصومه (س) مفتخر است و تلاش می‌کند روابط خوبی با مردم عراق بیش از گذشته داشته باشد. روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور در بالاترین سطح در حال تعمیق است، آمار تبادلات تجاری و گردشگری دو کشور رو به بهبود است هر چند اخیراً تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا دستخوش مشکلاتی شده است اما عزم دو کشور بر افزایش حداکثری و روابط و مناسبات در حوزه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: ما در مجلس یازدهم محور اصلی خود را بر تحقق اقتصاد مردمی و مقاومتی بنا نهادیم و برنامه‌ریزی جدی برای تحقق آن در دست داریم به ویژه در حوزه تجارت خارجی و بین‌المللی اولویت‌های مهم تحولی را در این دوره مجلس تعریف کردیم. مسیر توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی با عراق به عنوان شریک راهبردی و همچنین با سایر همسایگان در اولویت اول مجلس است.

قالیباف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانست که در هنگام حمله گروه وحشی تروریستی تکفیری داعش به کمک برادران خود بیاید لذا به یاری خدا و مجاهدت مجاهدان، شکست گروه تروریستی تکفیری با همت نیروهای مسلح عراق و مردم و حشدالشعبی و به دست افتخارآفرینانی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، حاصل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ترور جنایتکارانه سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم و شهید بزرگوار ابومهدی مهندس و دیگر همراهان به دستور مستقیم ترامپ، رئیس جمهور آمریکا لکه ننگی است که هرگز از چهره دولتمردان کاخ سفید پاک نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکا حریم عراق را نقض و با گستاخی اقدام به ترور کسانی کرده که برای خرد کردن استخوان‌های تروریسم جان خود را به خطر انداخته‌اند و این موضوع ساده‌ای نیست بنابراین پرونده بزرگ ترور آمریکایی با قدرت باید پیگیری شود.

قالیباف تصریح کرد: ما معتقدیم تا زمان حضور نیروهای بیگانه در منطقه، منطقه به ثبات و پایداری نمی‌رسد؛ همچنین معتقدیم عراق قوی و پیشرفته الگوی مهمی در روابط دو کشور و روابط منطقه‌ای می‌تواند باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشترکات بین کشورهای منطقه گفت: با توجه به اشتراکات ، آموزه‌های دینی و اخلاقی به ویژه در شرایط سخت بحرانی ویروس کرونا، کدورت‌ها و اختلافات منطقه‌ای را باید کنار گذاشت  و نقش ایران و عراق در این مسیر حائز اهمیت است.

الکاظمی:  دولت و ملت عراق با احترام از ایستادگی جمهوری اسلامی یاد می‌کند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار گفت: روابط تاریخی بین ایران و عراق و ارزش‌های دینی و منافع اقتصادی بین دو کشور قابل تأمل است، ما با تکفیری‌ها و داعش جنگیدیم و پیروز شدیم و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در کنار دولت و ملت عراق بوده است، لذا ما فراموش نمی‌کنیم که ایران همسایه مهمی برای عراق است و روابط بین دو کشور بخوبی  ادامه پیدا کرده بنابراین مجدانه به سمت توسعه در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی حرکت می‌کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به انتظارات مردم دو کشور افزود: دولت و پارلمان ایران و عراق با هم‌اندیشی باید گسترش روابط را به سمتی هدایت کنند که خیر و برکت برای ملت‌ها داشته باشد. عراق با احترام از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار خود از زمان مبارزه با نظام صدام  و سپس تغییر نظام جدید در عراق یاد می‌کند.

وی با تأکید بر روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور بر پایه مشترکات گفت: ما باید به مسائل خصوصی و عدم دخالت در امور داخلی دو کشور و حمایت از یکدیگر احترام بگذاریم، عراق اجازه نمی‌دهد که سرزمینش بستر تهدید امنیتی ملت ایران باشد، در دیدارهای روز گذشته نیز مسائل مهم استراتژیک مطرح و بر همکاری دو کشور تأکید شد.

الکاظمی ضمن تشکر از ایران به دلیل کمک‌های دارویی و بهداشتی در شرایط بحران کرونا گفت: در ایام اربعین شاهد استقبال ملت عراق از ایران بودیم و این نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای ما دارد.

گفتنی است اردکانیان وزیر نیرو ، مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران ، نگاهداری مشاور رئیس حوزه ریاست ، امیرعبدالهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در حوزه بین‌الملل در این نشست حضور داشتند.
بر اساس این گزارش وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی بر حمل و نقل، امور خارجه، دفاع، نفت، بهداشت و مشاور امنیت ملی عراق، نخست وزیر این کشور را همراهی کردند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار