کد خبر: ۸۷۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ 21 July 2020
 
تابناک گیلان/ امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک میان عراق و عربستان، حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه، تمدید سه ماهه حالت فوق العاده در مصر با دستور سیسی و توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو به لیبی نیز اشاره کرد.
 
 

امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک میان عراق و عربستان، حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه، تمدید سه ماهه حالت فوق العاده در مصر با دستور سیسی و توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو به لیبی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پارلمان مصر به السیسی، رئیس جمهور این کشور اجازه اعزام نیرو و مداخله احتمالی نظامی در لیبی را داد.

به گزارش رویترز، پارلمان مصر با تأیید اعزام نیروهای مسلح به خارج از کشور برای مقابله با گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان در لیبی به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر برای مداخله نظامی احتمالی در لیبی چراغ سبز نشان داد.

پارلمان مصر با طرح اعزام و استقرار نیروهای مسلح این کشور در قالب مأموریت‌های رزمی در خارج از کشور موافقت کرد.

موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو به لیبی/امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک میان عراق و عربستان/حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه/ توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی

هفته گذشته السیسی هشدار داده بود، اگر تهدیدی برای امنیت ملی مصر و همسایگان آن در لیبی به وجود آید، بیکار نخواهد نشست.

مصر، امارات متحده عربی و روسیه، از نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی پشتیبانی می‌کنند که ماه گذشته، ترتیب یک حمله به پایگاه نیروهای تحت حمایت ترکیه در طرابلس را داده بود.

پارلمان مصر بدون آنکه جزئیاتی از چهارچوب زمانی استقرار نیروها در لیبی بیان کند در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای نظامی این کشور می‌توانند به منظور حفظ امنیت ملی در "جبهه استراتژیک غربی" مداخله کنند.

امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک بین عراق و عربستان

عراق روز دوشنبه اعلام کرد، توافقنامه‌هایی را با عربستان در قالب شورای هماهنگی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، انرژی و آموزش امضا کرده است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، هیات عراقی مجموعه توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی را در قالب شورای هماهنگی دو کشور در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، آموزش، ورزش، انرژی و دیگر زمینه‌ها امضا کرد.

روز گذشته دور تازه مذاکرات در قالب دستور کار شورای هماهنگی عراق و عربستان در بغداد آغاز شد.

موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو به لیبی/امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک میان عراق و عربستان/حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه/ توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی

خبرگزاری رسمی عراق نیز اضافه کرد: ریاست هیات عراقی را علی علاوی و ریاست طرف سعودی را شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور بر عهده داشتند.

این در حالی است که سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز به دلیل انتقال ملک سلمان پادشاه سعودی، به بیمارستان لغو و به بعد از مرخص شدن او از بیمارستان موکول شد.

حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه

یک منبع نظامی به تشریح جزئیات تجاوز شامگاه دوشنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق پرداخت.

وی به خبرگزاری سوری سانا گفت، ساعت ۲۱:۴۸ دقیقه شامگاه دوشنبه جنگنده‌های دشمن صهیونیستی از فراز جولان اشغالی سوریه موشک‌هایی را به سوی جنوب دمشق شلیک کرد.

این منبع نظامی اضافه کرد، سامانه پدافندی سوریه اغلب موشک‌های شلیک شده را سرنگون کرد و این تجاوز باعث مجروح شدن هفت سرباز و بروز خسارات‌ مادی شد.

موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو به لیبی/امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک میان عراق و عربستان/حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه/ توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی

منابع خبری شامگاه روز دوشنبه خبر دادند که پدافند هوایی سوریه با اهدافی متخاصم در دمشق مقابله کرده است.

سانا نوشت: این تجاوز از سوی رژیم صهیونیستی و از سمت منطقه «مجدل الشمس» در جولان اشغالی صورت گرفته است.

تمدید سه ماهه حالت فوق العاده در مصر با دستور سیسی

پارلمان مصر روز دوشنبه با دستور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور برای تمدید سه ماهه حالت فوق العاده در این کشور موافقت کرد.

این تمدید از روز دوشنبه برابر با ۲۷ جولای جاری شروع می شود.

بر اساس این گزارش؛ تمدید حالت فوق العاده با هدف مقابله با خطرات تروریسم و حفظ امنیت و حمایت از اموال دولتی و خصوصی رخ می دهد.

این برای سیزدهمین بار است که حالت فوق العاده در مصر تمدید می شود. اولین بار در آوریل ۲۰۱۷ پس از وقوع انفجارهایی در دو کلیسا که به کشته شدن دست کم ۴۵ نفر منجر شد، حالت فوق العاده به مدت سه ماه برقرار شد که به دنبال آن هر سه ماه تمدید می شود.

به موجب حالت فوق العاده، مقامات بر روزنامه ها و وسائل ارتباط جمعی نظارت می کنند و دامنه اختیارات ارتش و پلیس گسترش می یابد.

توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی

«بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر، شامگاه روز دوشنبه اعلام کرد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌ او بر سر تثبیت آتش‌بس در لیبی و عدم بروز تنش در این کشور توافق کردند.

به گزارش پایگاه خبری «المصری الیوم»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در این خصوص گفت، در تماس تلفنی دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی به آخرین تحولات مربوط به لیبی پرداخته شد، به طوری که رئیس جمهور مصر در تماس یادشده «موضع راهبردی و ثابت» این کشور در قبال لیبی را به رئیس جمهور ترامپ عرضه و در عین حال تأکید کرد که هدف از این موضع‌گیری «برگرداندن توازن ارکان کشور [لیبی] و حفاظت از نهاد‌های ملی و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی این کشور است».

موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو به لیبی/امضای توافق نامه سرمایه گذاری مشترک میان عراق و عربستان/حمله اسرائیل به مواضعی در دمشق سوریه/ توافق ترامپ و سیسی بر سر آتش بس در لیبی

طبق این گزارش، السیسی توضیح داده است که این موضع‌گیری با «تضعیف کردن دخالت‌های بیگانه و غیرمشروع در امور لیبی است که این مساله چیزی جز پیچیدگی و تنش به همراه نداشته، به گونه ای پیامدهای این بحران بر امنیت و ثبات کل منطقه تأثیر داشته است».

در مقابل، رئیس جمهور آمریکا گفت که «دغدغه‌های مربوط به پیامدهای ناشی از بحران لیبی بر منطقه را درک می‌کند».

وی در ادامه از «تلاش‌های بی‌وقفه مصر درباره مسئله لیبی قدردانی کرد؛ تلاش‌هایی که می‌توان برپایه آن، روند فرایند سیاسی در لیبی را تقویت کرد».

طبق این گزارش، دو طرف در این تماس «در راستای زمینه‌ سازی برای فعال‌ کردن گفت‌وگوها و راه‌حل‌های سیاسی، بر سر تثبیت آتش‌بس در لیبی و عدم تنش در این کشور تأکید کردند».

این تماس درست پیش از جلسه محرمانه پارلمان مصر صورت می‌گیرد؛ جلسه‌ای که طبق خبرها، قرار است در آن مساله مربوط به دخالت نظامی مصر در لیبی مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر همچنین خاطرنشان کرد در این گفت‌وگو‌ی تلفنی، دو طرف تحولات مربوط به «النهضه» و همچنین برخی مسائل مربوط به روابط دو جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مصر از حامیان دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند، در مقابل این دولت، دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در غرب لیبی قرار دارد که از حمایت ترکیه برخوردار است. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب درآمده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار