کد خبر: ۸۷۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲ 18 July 2020
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش دستیار رئیس مجلس به ادعای یک نماینده / توضیح یک نماینده درخصوص اظهارات جنجالی‌اش درباره واگذاری کیش / توئیت معنادار محسن هاشمی در مورد کرونا و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
توئیت معنادار محسن هاشمی در مورد کرونا

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشت: دولت به ویروس کرونا رانت داد. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پستی توئیتری نوشته است: در اوج گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا کرد و ویروس رانت داد. وی نوشته است: من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را دو هفته تعطیل می کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می دادم تا آمارها رو به افول برود.
 
پیش‌بینی یک اصلاح‌طلب از تاثیر کرونا بر انتخابات ۱۴۰۰

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که کرونا بر فضای سیاسی کشور به شدت تاثیر گذاشته است گفت: اگر شرایط همین گونه پیش برود، شاید با یک فضای سرد برای انتخابات ۱۴۰۰ مواجه شویم.جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیرگذاری بیماری کرونا بر مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: کرونا به شدت بر فضای سیاسی کشور تاثیر گذاشته است. اکنون جلسات سیاسی و حزبی تعطیل است و اگر جلساتی در فضای مجازی هم باشد تاثیر زیادی ندارد. جلسات علمی و آموزشی تشکل ها هم تعطیل شده است.وی ادامه داد: کرونا حتی بر همفکری و تبادل آرا و افکار هم تاثیر گذاشته است. اگر این بیماری همین گونه پیش برود و کنترل نشود، بر انتخابات ریاست جمهوری هم تاثیر می‌گذارد و موجب ایجاد یک فضای سیاسی سرد می‌شود؛ زیرا مردم جرأت نمی‌کنند دور هم جمع شوند و تبادل آرا داشته باشند و اگر شرایط همین گونه باشد شاید امکان سفرهای استانی و جلسات تبلیغاتی فراهم نشود و تنور انتخابات گرم نشود.این فعال سیاسی با اشاره به تاثیر تبعات اقتصادی کرونا بر فضای سیاسی کشور خاطرنشان کرد: مردم زمانی با شور و شوق در فعالیت‌های سیاسی شرکت می‌کنند که از نظر مادی و اقتصادی مشکلی نداشته باشند. اما وقتی دچار مشکلات معیشتی باشند دیگر فرصتی برای پرداختن به مسائل سیاسی ندارند. با توجه به وضعیتی که پیش آمده، مردم دیگر رغبت زیادی برای مشارکت سیاسی ندارند، زیرا بسیاری از خانواده‌ها با بیماری کرونا درگیرند و از حضور در اجتماعات پرهیز می‌کنند. البته اگر شرایط تغییر کنند، شاید گرایش مردم هم نسبت به مسائل سیاسی عوض شود.
 
انتقادات شدید فعال اصلاح‌طلب از مجلس یازدهم

فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مجلس یازدهم مجلسی نیست که بتوانیم بگوییم، جامعه امروز ایران را نمایندگی می‌کند. سقف رای یک نماینده مجلس یازدهم بیش از ۱۰_۱۲ درصد واجدین حق رای نیست.سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در رابطه با مجلس یازدهم و غلبه حاشیه بر متن در این مجلس گفت: مجلس یازدهم مجلسی نیست که بتوانیم بگوییم، جامعه امروز ایران را نمایندگی می‌کند. سقف رای یک نماینده مجلس یازدهم بیش از ۱۰_۱۲ درصد واجدین حق رای نیست. مجلس کنونی مجلس ۱۰درصدی‌هاست و طبعا ۹۰ درصد مردم در این مجلس نماینده‌ای ندارند که صدای آن‌ها باشد. در شروع کار این مجلس اعلام کردیم که درست است این مجلس رای خودش را از ۱۰-۱۲ درصد مردم دارد، اما طبق سوگندی که در روز نخست نمایندگی یاد می‌کنند، باید نقش نماینده ملت را ایفا کنند، نه صرف گرایشات سیاسی خودشان را. شریعتی افزود: وقتی یک مجلس یکدست از یک جناح سیاسی تشکیل شده، از عقلای جمع و زعمای مجلس انتظار می‌رود که اکثریت مجلس را به نوعی اداره کنند که خواست و مطالبات جامعه ۸۰ میلیونی ایران در این مجلس، طرح و بحث شود. در یک و ماه اندی که از شروع مجلس یازدهم می‌گذرد، جز پرداختن به حواشی برنامه مشخصی ندیدیم.این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره انتقادات مجلس به دولت بیان کرد: این مجلس انتقاداتی به دولت دارد، اگر خودش برنامه بهتری برای اجرا در دولت دارد، در این صورت اختیار دارد که قانون بودجه سال ۹۹ را اصلاح کند، یا طرح‌هایی را ارائه دهد که دولت را مکلف کند در جهت اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه، حرکت کند.
 
جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد

معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفت: جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به پاریس منتقل شد. «محسن بهاروند»، معاون حقوقی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران، پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، هدف قرار گرفت، گفت: جعبه سیاه دیروز توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم.
 
بقایی قصد فرار از کشور را داشت؟

مهران عبدالله پور وکیل حمید بقایی با اشاره به آخرین وضعیت موکل خود اظهار کرد: پس از تصادفی که موکل بنده در غرب کشور داشت، هم اکنون با اجازه و نظر پزشکی قانونی خارج از زندان در حال تکمیل روند درمان خود است.وی ادامه داد: در حال حاضر روند درمان موکل بنده در منزل انجام می‌شود و تا زمانی که پزشکان تشخیص دهند و او اجازه داشته باشد، در خانه و خارج از زندان می‌ماند.این وکیل دادگستری با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر احتمال فرار حمید بقایی اظهار کرد: برخی شایعات وجود دارد که بر اساس آن گفته شده از آنجایی که آقای بقایی غرب کشور تصادف کرده در حال خروج از کشور بوده است، اما اگر کسی قصد فرار از کشور را داشته باشد با خودروی شخصی خود این کار را انجام می‌دهد؟عبدالله پور گفت: آقای بقایی را همه می‌شناسند و او با خودروی شخصی خود به غرب کشور رفته بود، پس اینکه گفته می‌شود قصد فرار داشته عقلانی نیست.وی ادامه داد: موکل بنده در غرب کشور بزرگ شده و پدر او در کرمانشاه نظامی بوده است، به همین دلیل از فرصت به وجود آمده استفاده کرده تا به سفر برود و همان جا تصادف کرد و اکنون در خانه است.
 
توضیح یک نماینده درخصوص اظهارات جنجالی‌اش درباره واگذاری کیش

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تکذیب اظهارات منتسب به خود گفت: بنده به هیچ عنوان در مصاحبه تلویزیونی خود موضوع واگذاری جزایر ایران به چینی‌ها را مطرح نکرده‌ام.محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص اظهارات منتشره از سوی وی مبنی بر «واگذاری چند جزیره به کشور چین در قالب یک سند همکاری با این کشور»، اظهار داشت: بنده به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم که یک واگذاری در حال شکل گرفتن بوده و طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک «دیوانگی» است.وی ادامه داد: اگر در مصاحبه اخیر خود نیز به این اشاره کرده باشم، حتما یک خلط کلامی در بیان من رخ داده است.
 
طعنه‌های سنگین شمخانی به پمپئو

شمخانی در پاسخ به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت: اعتراف به شکست مقابل ایران قدرتمند بهتر از لاف‌های احمقانه و بی پشتوانه است.دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به ادعاهای اخیر مایک پمپئو نوشت: "پمپئو گفته است ما از اساس تغییر رفتار داده ایم، چون دربرابر آنها فقط قدرت جواب می دهد نه مماشات. بیش از ۴۰ سال است که همه قدرت خود را برای شکست ایران به کار برده اما همچنان ناکام هستید. اعتراف به شکست مقابل ⁧ ایران قدرتمند⁩ بهتر از لاف‌های احمقانه و بی‌پشتوانه است."مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده طی سخنانی بامداد شنبه گفت: دولت آمریکا پس از خروج از برجام به کلی سیاست جدیدی را در قبال ایران در پیش گرفته است. ما از اساس اقدام به تغییر رفتار و روش مقابله با ایران کرده‌ایم.
 
واکنش آشنا به ادعای یک نماینده مجلس

مشاور رئیس جمهوری با انتقاد از ادعای یکی از اعضای کمیسینو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواست تا پیش از طرح شکایت دولت و شورای عالی امنیت ملی، میزان صحت ادعای این نماینده و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد.حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری با انتقاد از طرح ادعایی توسط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«اگر یک عضو مجلس ادعایی بدون استناد را در مورد مساله‌ای مربوط به استقلال کشور مطرح و ادعاهای دشمنان را تأیید کند، آیا وظیفه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این است که خود رأسا میزان صحت ادعا و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد یا باید منتظر شکایت دولت و دبیرخانه شعام (شورای عالی امنیت ملی) بماند؟»
 
شکایت ۳۶ نماینده مجلس از جهانگیری

نماینده تهران در مجلس از شکایت ۳۶ نماینده از معاون اول رئیس جمهور بابت انتقال شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت و نقض قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی خبر داد. روح‌الله ایزدخواه درباره شکایت نمایندگان از قانون شکنی جهانگیری و اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اگر اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان برسد قطعا موضوع شکایت از معاون اول رئیس‌جمهور را از قوه قضائیه پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: نقض قانونی که دولت انجام داده برای نمایندگان مجلس پذیرفتنی نیست، چون قوه مجریه با الحاق شرکت بازرگانی دولتی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی را نقض کرده است.
 
بورل: برجام باید حفظ شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی بر اهمیت حفظ برجام تاکید کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش به گفت و گو پیرامون اهمیت توافق هسته ای ایران در یک کنفرانس اشاره کرده و نوشت: در پنجمین سالگرد برجام در کنفرانس گفتمان مدیترانه ای ۲۰۲۰ درباره این توافق صحبت کردم.بورل در ادامه گفت: ما باید این توافق را حفظ کنیم و من به فعالیتم به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه خواهم داد.
 
واکنش دستیار رئیس مجلس به ادعای یک نماینده

دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس واگذاری جزایر ایرانی به طرف خارجی را دروغ محض دانست و خواستار پاسخگویی نماینده شازند در مورد طرح این موضوع شد.محمدسعید احدیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ادعای واگذاری یا دادن اختیار تامّ جزایر ایرانی به طرف خارجی، دروغ محضی است که چندین بار با انگیزه‌های گوناگون توسط افراد مختلف مطرح شده است.‏ خوب است آقای احمدی بیغش در مورد انگیزۀ خود در طرح مسائل غیرواقعی مرتبط با امنیت و تمامیت ارضی کشور پاسخگو باشند.»
 
طعنه عباس عبدی به نمایندگان مجلس

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: مجلس فعلی که نحوه شکل‌گیری آن پوشیده نیست در ادامه روند دو ماهه گذشته خود چه مسیری را طی خواهد کرد؟ پاسخ به این پرسش کمی سخت است چراکه ممکن است شرایط عمومی و اقتصادی کشور به گونه‌ای شود که مجلس از حیث کارایی فاقد حداقلی از ظرفیت شود. چون نه توان قانون‌گذاری خواهد داشت و احتمالا نیازی هم به آن نخواهد بود و نه توان نظارتی خواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه فاقد حداقلی از ایده ایجابی هستند. مجلس از هنگامی که آغاز به کار کرد یک خط‌مشی تهاجمی را علیه دولت برگزید. خطی که به درستی انتظار می‌رفت، اتخاذ کنند. در واقع ترکیب سیاسی افراد تایید صلاحیت شده همین دیدگاه و انتظار را به وجود آورده بود. این انتظار نیز برآورده شد و با احضار وزرا و حتی توهین و تحقیر آنان، گام اول را محکم برداشتند. سپس تهاجم به رییس‌جمهور را آغاز کردند. ابتدا از طرح سوال وارد شدند، ولی به سرعت استیضاح در دستور کار قرار گرفت، چون می‌دانستند، سوال مشکل آنان را حل نمی‌کند. ولی این خط‌مشی با سخنان مقام رهبری به کلی رنگ باخت. هر چند صریح بیان نشد،به روشنی معلوم بود که می‌شد، نتیجه گرفت که استیضاح رییس‌جمهور و حتی طرح سوال از او عمل خردمندانه‌ای نیست. به عبارت دیگر این مواضع آب سردی بود که بر شعار‌های داغ مجلسی‌ها ریخته شد. پس از این مرحله هر کدام وارد میدان شدند و از مواضع گذشته برائت جستند و اینکه استیضاح و سوال کار بدی است و می‌خواهند به دولت کمک کنند.

ظاهر قضیه این است که آنان از مواضع رهبری تبعیت کرده‌اند و این را نقطه قوت خود می‌دانند، ولی این ظاهر ماجراست در حالی که اگر ریشه‌ای به موضوع نگاه کنیم، ابعاد مشکل در مجلس آشکار خواهد شد. مساله این نیست که مجلس از مواضع رهبری تبعیت می‌کند یا نه؟ مساله این است که این مجلس و رهبران اصلی آن از فهم مواضع رهبری عاجز هستند. چنان عاجز هستند که موضوعی به این روشنی را متوجه نبودند و اگر ایشان وارد نشده بود چه بسا قصد انجام آن را داشتند. برای مجلس و کنشگران سیاسی اصولگرا زشت و زننده است که تا این حد از فهم و درک مواضع رهبری غافل باشند. مواضعی که تقریبا بسیاری از تحلیل‌گران آن را می‌فهمیدند. پس مشکل مجلس تبعیت یا عدم تبعیت از مواضع رهبری نیست، مشکل ناتوانی آن در فهم مواضع مهم و اصلی است که در نتیجه، کار به جایی می‌رسد که ایشان مجبور می‌شوند به صورت ضمنی که از تصریح آشکارتر است، ماجرا را بیان کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار