برخی خانه‌ها شرایط مستعدتری برای سرقت دارند، در این گزارش با توجه به تجربیات پلیس و صحبت‌های سارقان بدین شرایط اشاره شده است.
کد خبر: ۸۷۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴ 18 July 2020

سارقان در سرقت خانه‌ها از کوچک ترین غفلت ساکنان بهره می‌برند در این راستا مجرمان تمایل به سرقت در مناطق زندگی خود را نیز دارند، اگرچه سارقان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند که برای سرقت همیشه در حرکت و سفر باشند؛ بنابراین پرونده سرقت‌های منزل نشان می‌دهد چه منازلی بیشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند، منازلی که نزدیک به محل زندگی مجرمان است، در مکان‌هایی که عبور و مرور وسایل نقلیه زیاد است، در مناطق پرتردد و حاشیه‌ای در منازلی که قبلا از آنها دزدی شده است.

  • سرقت از خانه‌هایی که قبلا مورد دستبرد قرار گرفته‌اند

این منازل در خطر بیشتری برای سرقت قرار دارند زیرا پارامترهایی که سارقان با توجه به آنها از این منازل دزدی کرده‌اند مانند موقعیت، قابل تغییر نیستند و در مقایسه با خانه‌هایی که از آنها دزدی نشده است احتمال سرقت از این خانه‌ها چهار برابر بیشتر است.

سرقت مجدد از این منازل معمولا بعد از ۶ هفته از اولین سرقت اتفاق می‌افتد، دلایل متعددی برای دوباره سرقت شدن از این منازل وجود دارد، بعضی از این منازل نشانه‌هایی از ارزش بالای سرقت و دسترسی آسان از خود نشان می‌دهند که سارقان به محل سرقت برگشته و وسایلی را که در سرقت اول نتوانستند با خود ببرند، غارت کرده یا به سارقان دیگر نیز اطلاعاتی در مورد وسایل موجود در منزلی که مورد سرقت قرار گرفته است، می‌دهند.

در مواردی سارقان بعد از ماه‌ها دوباره به محل سرقت اولیه بازمی‌گردند تا وسایلی را که مالک منزل از طریق بیمه جایگزین کرده است، سرقت کنند. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که سرقت دوباره از منزل بیشتر در مناطق حاشیه‌ای اتفاق می‌افتد. نکته مهم اینکه سارقان منازلی را که رفت و آمد در آن وجود دارد، سرقت نمی‌کنند و تلاش بر دوری از این منازل را دارند.

  • همجواری، جابجایی، نور

همجواری با منازلی که قبلا مورد سرقت قرار گرفته‌اند، جابجایی زیاد ساکنان، حضور کمتر در منزل، عدم برقراری ارتباط اجتماعی با همسایه‌ها، دوری از سایر منازل اطراف، عدم وجود نور کافی در محیط، کم توجهی ساکنان منازل به مقوله امنیت و عدم وجود امکانات بازدارنده مانند دوربین از جمله مواردی است که بیشتر مورد توجه سارقان قرار دارد.

بسیاری از سارقان منزل به صورتی تیمی کار می‌کنند، آنها در اعترافات خود بارها و بارها گفته اند که رمز موفقیت در انجام سرقت‌ها، سهل انگاری صاحب خانه‌ها و عدم رعایت اصول ایمنی است.

یکی از سارقان حرفه‌ای منازل شمال شهر تهران در اعترافات خود گفته است که یکی از همدستانش در خودرو راننده بود و خودش داخل منازل می‌رفته و دیگر همدستش نیز به عنوان زاغ‌ زن در کوچه می‌ماند تا در صورت ورود صاحبخانه با تلفن همراه به وی خبر دهد.

  • اول اتاق خواب

این سارق کلیدهایی داشت که به تمام درها می‌خورد و با آن قفل‌های کتابی را باز می‌کرد اما از آنجایی که درهای ضد سرقت وقت‌گیر بود، به سمت آنها نمی‌رفت. از سوی دیگر ساختمان  هایی را انتخاب می‌کرد که محافظ در ورودی نداشتند یا محافظ آن باز بوده است، زنگ آپارتمان را می‌زد، اگر کسی جواب نمی‌داد وارد خانه می‌شد. این سارق حرفه‌ای پس از ورود به خانه‌ها سریع سراغ اتاق خواب می‌رفت، چون می ‌دانست اقلام با ارزش در این اتاق نگهداری می‌شود.

  • درب ضد سرقت

در پرونده‌های دیگر مشاهده شده است که سارق در واحدهای آپارتمان را می‌زده و اگر کسی جوابگو نبوده، با این تصور که کسی خانه نیست، در واحد را با یک کارت تلفن باز می‌کرده و وارد خانه می‌شده است و این شگرد سارقان در مورد منازلی است که درِ واحدهای آپارتمان دارای حفاظ نبوده است. خود سارقان در اعترافات خود، همواره توصیه کرده‌اند که خانه‌ها باید در صورت امکان در ضد سرقت داشته باشند و افراد به هیچ وجه پول و طلا را در خانه‌های خود نگهداری نکنند و گاوصندوق‌ های مطمئن و ضد سرقت تهیه کنند.

  • می‌دانیم کجا پنهان می‌کنید؛ لای لباس‌ها، میان رختخواب

یکی از سارقان حرفه‌ای منزل که بیشتر طلا و اشیای قیمتی منازل را به سرقت می‌برد، در اعترافات خود به پلیس گفته بود که شایعه شده ما با دستگاه گنج ‌یاب به خانه‌ها می‌رویم و محل طلاها را پیدا می‌کنیم. نیازی به گنج‌یاب نیست. وقتی وارد خانه شویم، راحت می ‌فهمیم که وسایل قیمتی و پول را کجا گذاشته‌اند. برخی فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند و وسایل را زیر لباس یا میان رختخواب مخفی می‌کنند، اما این محل‌ها هم از نگاه ما دور نمی‌ماند. آنها با این کار همه وسایل را در یک محل قرار می‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود. توصیه می‌کنم اگر پول و طلا در خانه دارید، در محل‌های مختلف مخفی کنید تا همه دارایی را یک جا از دست ندهید.

برخی از فروشندگان دستگاه‌های فلزیاب و طلایاب می‌گویند: چنین دستگاه هایی در منازل هیچ کاربردی ندارد تازه اگر هم در خانه مورد استفاده قرار گیرد، بازهم به درد دزدان نمی خورد چون استفاده از آن به زمان نیاز دارد و این در حالی است که زمان برای سارقان بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر برای امنیت و حفاظت از طلاها در منزل می‌توان این طلاها را داخل ورقه‌های سرب مانند و سپس کاغذهای کاربن پیچید که با این روش فلزیاب‌ها قادر به شناسایی آن نخواهند بود.

با این حساب می توان گفت، سارقان از شم و تجربه خود برای پیداکردن طلا استفاده می کنند. دستگاه‌های فلزیاب نیز به کار سارقان نمی‌آید چون در خانه انواع فلز مشاهده می‌شود و این دستگاه‌ها به همه فلزات واکنش نشان می‌دهد بر این اساس این دستگاه‌ها فقط در بیابان‌ها و فضای باز کاربرد دارند به همین دلیل در این زمینه پلیس توصیه می‌کند که مردم طلاهای خود را در جاهایی که برای سارقان شناخته شده است از جمله کمد لباس، دراور و کابینت قرار ندهند.

  • توصیه پلیس؛ حفاظ بزنید

از دیگر توصیه‌های پلیس داشتن حفاظ در مقابل در و پنجره‌ها است؛ بر این اساس گفته می‌شود، مقابل تمام پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب شود.
سارقان در اعترافات خود گفته اند، برخی ساکنان واحدها شب پنجره‌ها را باز کرده و صبح‌ها، هنگام ترک خانه فراموش می‌کنند آن را ببندند، در این شرایط خود صاحب خانه‌ است که سارق را به خانه‌اش دعوت کرده است. برخی از صاحب خانه‌ها کلید را زیر پادری یا داخل جا کفشی می‌گذارند که با این اقدام خود، کار سارقان را راحت‌تر می‌کنند.

  • پارکینگ خانه راهی برای سارقان

در برخی موارد نیز افراد از پارکینگ خارج یا وارد می‌شوند و تا زمان بسته شدن در صبر نمی‌کنند، در این هنگام سارق منزل از این فرصت استفاده کرده، به راحتی وارد پارکینگ و بعد وارد طبقات ساختمان می شود و دست به سرقت می زند.
همان طور که بارها گفته شده است، سارقان شگردهای خود را با پیشرفت‌های تکنولوژی، هماهنگ می کنند اما بسیاری از سارقان منزل از روش‌های تکراری استفاده می‌کنند که می‌توان با هوشمندی، کام آنها را در اهداف شومشان، تلخ کرد. در ذیل به برخی از این شگردهای تکراری اشاره می کنیم تا با رعایت نکاتی نه چندان سخت و هزینه بر، نسبت به حفاظت از منزل خود محتاط تر باشیم.

  • توپی‌زنی

یکی از روش‌های تکراری سارقان منزل توپ زنی است که پلیس نیز بارها به این شیوه تکراری اشاره کرده است که با نصب درهای ضد سرقت می‌توان این شگرد را به بایگانی سرقت‌های منزل فرستاد.
در این روش سارقان با داشتن دیلم و وسایلی شبیه آن، توپی‌های قفل ‌ها را می ‌شکنند و وارد خانه می‌شوند. از آنجا که در این روش توپی قفل شکسته می‌ شود، بین سارقان این شگرد به توپی‌زنی معروف شده است.

  • مرد عنکبوتی

یکی دیگر از شگردهای سارقان منزل بالا رفتن از دیوار خانه‌ها و وارد شدن از طریق پنجره و پشت بام‌ها است. از آن جا که سارق مثل عنکبوت از در و دیوار بالا می‌رود، این شگرد به سرقت‌های عنکبوتی شهرت یافته است.

  • سرقت از منزل با خودروهای سرقتی

در این شگرد، دزدان پس از سرقت خودروهای گران ‌قیمت اقدام به سرقت از منازل می‌کنند تا به راحتی شناسایی نشوند چون به گفته خودشان کسی به خودروهای مدل بالا شک نمی‌کند. در این نوع از سرقت، سارقان سوار بر خودروهای مدل بالا شده ‌و پلاک جعلی روی خودروهای مسروقه نصب می‌کنند.

  • سرقت از خانه‌های خالی با کاغذهای سفید

سارقان در این شیوه زنگ در خانه‌ها را می‌زنند اگر کسی جواب نداد، کاغذ سفیدی را بین در می‌گذارند و اگر کسی جواب داد به صورت نمایشی، آدرسی از صاحب خانه می پرسند، بد از گذشت ساعت‌ها، سراغ خانه‌هایی می‌روند که با کاغذ سفید نشانه گذاری کرده بودند، اگر کاغذ نیفتاده باشد، مشخص می‌شود، کسی خانه نیست و به این ترتیب اقدام به سرقت از منزل می‌کنند.

  • کاهش سرقت‌های مهم در هشت ماه امسال

به گفته سرهنگ رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا، در هشت ماه امسال میزان سرقت های مهمه کاهش و در مقابل میزان سرقت‌های خرد افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که سرقت‌های مهم در هشت ماه امسال حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان کشفیات در این حوزه نسبت به سال‌های گذشته تفاوتی نداشته است.

  • ده آیتم مهم سرقت

به گفته وی سرقت‌های مهم شامل ۱۰ آیتم از جمله سرقت بانک، منزل، خودرو، طلافروشی و محموله است و سرقت‌های خرد شامل مواردی مانند سرقت محتویات داخل خودرو، جیب بری و کش‌زنی می‌شود.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی در رابطه با کاهش سرقت منزل، گفت: شهروندان طلا، جواهرات و وجوه نقد خود را به صندوق امانات بانک ها یا افراد مورد اطمینان بسپارند. هنگام ترک منزل برای عزیمت به مسافرت یا برای چند ساعت، در صورت امکان، سعی شود با استفاده از تایمر، روشنایی منزل به هنگام شب به طور متناوب تامین شود.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی به همسایه بانی (سپردن منزل به افراد مطمئن و امین در محل) اشاره کرد و افزود: منزل خود را برای سرکشی و استفاده خدماتی به افراد مطمئن بسپارید و در صورت امکان درِ اتاق‌های داخل ساختمان را قفل و تنها کلید درِ ورودی ساختمان و درِ اصلی را به افراد مورد اطمینان می‌توان سپرد.

موذن ادامه داد: راه‌های ورودی و خروجی منزل خود از قبیل کانال کولر و نورگیر را با محافظ مطمئن پوشش دهید و برای حفاظت بیشتر از منزل می‌توانید توپی قفل‌های سوئیچی را به وسیله لوله بپوشانید یا توپی قفل را با بدنه همسطح کنید.

وی تصریح کرد: تمام پنجره‌های قابل دسترسی، نورگیرها و پاسیوها را به حفاظ مقاوم تجهیز کنید به ویژه در طبقات پائین که سارقان از طریق پریدن روی بالکن یا لوله گاز برای دسترسی به منزل استفاده می‌کنند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی، اضافه کرد: به افرادی که به عنوان مامور سازمان‌های مختلف به منزل شما مراجعه می کنند، وسواس بیشتری به خرج دهید و قبل از شناسایی کامل و رویت مدارک آنها از ورود این افراد به داخل منزل خودداری کنید.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا تاکید کرد: کلید منزل خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید و از قرار دادن آن در محل‌هایی از جمله زیر جاکفشی و سایر محل‌های قابل دسترسی اجتناب کنید.
موذن گفت: همچنین نسبت به تعویض قفل‌هایی که کلید یدک آن گم شده یا کلیدی که برای مدتی در اختیار دیگران بوده است، اقدام کنید و به هیچ عنوان برای شناسایی افراد اقدام به بازکردن در منزل نکنید و این مورد را به فرزندان خردسال خود نیز آموزش دهید. وی همچنین توصیه کرد که شهروندان در تمام ساعات شبانه روز در ورودی ساختمان را کنترل کنند.

سرهنگ موذن گفت: مجموعه ای از عوامل سبب بالا رفتن میزان سرقت‌های منزل می‌شود؛ که از جمله آن می‌توان به بی­ توجهی دارندگان منازل به بالا بردن ضریب ایمنی و امنیتی ساختمان (بالکن، حفاظ، در­های ورودی، پائین بودن دیوار، باز بودن پنجره و در، قفل­های بی‌کیفیت، عدم نصب وسایل هشداردهنده و دوربین مداربسته، عدم بکارگیری نگهبان در مجتمع مسکونی، استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز به عنوان نگهبان و سرایدار، عدم گرفتن تضمین کافی از شرکت‌ها در هنگام استخدام افراد با عنوان (نگهبان، سرایدار و باغبان) یا استخدام از طریق شرکت­های نامعتبر و نگهداری اقلام با ارزش، پول، طلاجات در منزل و خاموش کردن تمام چراغ‌ها در منزل اشاره کرد.

وی افزود: در مقابل این عوامل که سبب افزایش میزان سرقت منزل می‌شود، مجهز کردن منزل به سیستم‌های امنیتی هشداردهنده در زمان سرقت و همسایه بانی (سپردن منزل به افراد مطمئن و امین) میزان سرقت را کاهش می‌دهد، شهروندان باید از بستگان و آشنایان قابل اعتماد بخواهند که به صورت مستمر از منزل آنها در صورت رفتن به مسافرت سرکشی کنند. طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را به صندوق امانات بانک­ها بسپارند و از همراه بردن زیورآلات، اشیای قیمتی و اسناد و مدارک غیرضرور خودداری کنند.

سرهنگ موذن شهروندان را ملزم کرد تا از تایمر برای روشنایی منازل در شب استفاده کنند و به آنها توصیه کرد از دادن کلید به افراد غیرمطمئن، شرکت‌ها و کارگرانی که برای تعمیرات مراجعه می‌کنند، خودداری کرده و نسبت به نصب حفاظ روی نورگیر و پنجره‌­ها به خصوص در طبقات همکف و مسیر لوله­‌های گاز و استفاده از قفل­های محکم و استاندارد برای در منازل هر چه زودتر اقدام کنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی افزود: چنانچه در یک مجتمع چند واحدی زندگی می ‌کنید، به نحوی برنامه‌ریزی کنید که کل ساختمان در دفعات زیاد خالی از سکنه نباشد. در مجتمع‌های مسکونی در زمان بکارگیری از نیروهای خدماتی (مستخدم) در انتخاب افراد دقت و تحقیق شود و از شرکت‌های معتبر نیرو درخواست کنید. سرهنگ موذن تاکید کرد: نگهبان محله تحت نظارت نیروی انتظامی را در مجتمع‌های مسکونی برای ممانعت از ورود مجرمان به داخل ساختمان و پیشگیری از سرقت بکار گیرید و از قرار دادن کلید ورودی ساختمان و آپارتمان در محل­‌های قابل دسترسی خودداری کنید.

وی، بیان نکردن دارایی و موجودی اقلام باارزش نزد افراد بیگانه، عدم پذیرش اسناد و اشیای گران بها و طلای بستگان برای نگهداری در یک محل خاص یا منزل را از دیگر راه‌های پیشگیری از سرقت منزل برشمرد.

سرهنگ موذن در مورد کمبود صندوق‌های امانات بانک‌ها، گفت: جلسات مختلفی با بانک مرکزی داشته و تاکید کرده‌ایم تا به بانک‌های عامل اعلام کنند صندوق امانت خود را گسترش دهند؛ بر این اساس این صندوق‌ها در حال گسترش است.

  •  اجرای طرح مبارزه با سرقت های خشن

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی همچنین از اجرای مرحله چهارم طرح مبارزه با سرقت‌های توام با خشونت در سراسر کشور و دستگیری ۹۱ سارق خشن خبر داد و گفت: در راستای تحقق اهداف قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت، مرحله چهارم این طرح از جمله زورگیری خیابانی، کیف­ قاپی، سرقت به عنف، سرقت تحت پوشش مأمور و شناسایی و دستگیری سارقان خشن به مدت ۲ روز در سراسر کشور اجرا شد.
وی با بیان اینکه در این طرح، ۹۱ سارق خشن دستگیر شدند که متهمان به ۲۴۵ فقره سرقت اعتراف کردند، اظهار داشت: در بررسی سوابق متهمان مشخص شد ۵۳ درصد از سارقان سابقه دار و ۴۷ درصد از آنها فاقد سابقه بوده‌اند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر ضرورت آگاه سازی مردم و دعوت به رعایت موارد حفاظتی و امنیتی برای پیشگیری از سرقت‌های خشن، گفت: افزایش هزینه ارتکاب جرم به شکل‌های مختلف با همکاری دستگاه قضایی، تشدید مجازات سارقان به عنف و سلب امتیازات حبس زدایی از آنان، مدیریت بر جرم سرقت به عنف به منظور کاهش زمینه های ارتکاب جرم، ایجاد شرایط لازم برای بازگشت مجرمان به زندگی عادی و نیز جلوگیری از تکرار جرم نقش به سزایی در کاهش اینگونه سرقت‌ها دارد.

  •  توصیه‌های پلیس برای پیشگیری از سرقت منزل

سارقان از شیوه‌های مختلف در سرقت از منزل استفاده می‌کنند، اما نکته حائز اهمیت در تمام این سرقت‌ها، پایین آوردن سرعت عمل و بستن تمام فرصت‌ها برای سارقان است. سه مولفه سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت مهم است اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت‌های آنها با موفقیت همراه خواهد بود.

پلیس با پایش‌های تخصصی از نحوه سرقت متهمان سابقه دار و باندهایی که به صورت سریالی اقدام به سرقت می‌کنند، به این نتیجه رسیده است که سارقان زمان سرقت را از ساعات پایانی و بامداد به سرشب‌های شلوغ یعنی ساعت های ۱۹ تا ۲۱ تغییر داده اند چون مالکان در این زمان به خاطر بیدار بودن دیگر همسایه‌ها و وجود تردد در کوچه و خیابان در صورت خروج از خانه نکات ایمنی را به کار نمی‌برند و به خیال اینکه زود برمی‌گردند، مشاهده شده است که پنجره‌ها را باز می گذارند یا فقط به بستن در خانه اکتفا می‌کنند همین بی‌احتیاطی‌ها باعث سوءاستفاده سارق و اجرای نقشه سرقت می‌شود.

- پلیس در توصیه‌های خود همواره به ایمن سازی خانه‌ها که امروزه بیشتر افراد آپارتمان نشین هستند، تاکید می‌کند، ایمن سازی خانه‌ها نه هزینه بر است و نه وقت گیر اما بسیاری از افراد در این زمینه تعلل کرده و وقتی گرفتار می‌شوند، به این نتیجه می رسند تا خانه خود را ایمن کنند. بی‌دقتی در انجام نکات ایمنی در راه‌های ورودی ساختمان و همچنین بی احتیاطی در خصوص ورود افراد ناشناس و نامطمئن به محدوده ساختمان یکی از راه‌های سرقت از منزل است.

- از سوی دیگر در اختیار داشتن کلیدها توسط افراد نامطمئن، نبود دزدگیر مطمئن در ساختمان، بی دقتی در انتخاب مکان امن برای نگهداری اموال و اشیای قیمتی، مطلع ساختن افراد نامطمئن از سفر خانواده و خالی بودن خانه و عدم رعایت نکات ایمنی هنگام ترک کردن و خالی ماندن خانه، از جمله مواردی است که شرایط سرقت را فراهم می کند. البته راهکارهای پیشگیرانه‌ای در این زمینه وجود دارد، مثلا وقتی خانه‌ای ساخته می شود، به ایمن سازی و استحکام خانه به اندازه زیبایی آن اهمیت داده شود.

- نکات ایمنی را در خصوص راه‌های ورودی با دقت مضاعف رعایت کنید، با استفاده از سیستم های دزدگیر به امنیت منزل بیفزایید و از نبود کلیدهای منزل در دست افراد ناشناس یا نامطمئن اطمینان حاصل کنید.

- به منظور ایمنی بیشتر برای در ورودی منزل حتما از قفل های با استحکام بالا و استاندارد استفاده کنید.

- برای ساکنین مجتمع های مسکونی، بهره گیری از پلیس محله یا سرایدار مطمئن، کمک شایانی به امنیت مجموعه می‌کند. در محله‌ها و کوچه‌های خلوت و کم رفت و آمد سعی کنید با مشارکت اهالی ساختمان یا محله سرایدار یا نگهبان استخدام کنید.

- درهای ورودی و پارکینگ را در طول شبانه روز ببندید، سعی کنید تا حد امکان خانه را خالی نگذارید. در مواقعی که به سفر می‌روید، خانه را با کمترین جلب توجه ممکن ترک کنید. وقتی خانه را ترک می کنید، امنیت خانه تنها با بستن در اصلی تامین نمی‌شود.

- اجازه ندهید افراد ناشناس وارد خانه شوند.

- مراقبت از اشیا و اموال گرانبها را جدی بگیرید. مشخصات اموال با ارزش خود را به دقت نگه دارید.

- برای استخدام نیروی کار به عنوان نیروی خدماتی، سرایدار، نگهبان، نظافتچی و آشپز با احتیاط عمل کنید.

- وجود خانه‌های نیمه کاره یا پروژه‌های ساختمانی می‌تواند خطری بالقوه محسوب شود که برای خانه های اطراف خود نیاز به مراقبت بیشتر را ایجاد می‌کند.

- برای کرایه یا فروش منزل خود حتما به بنگاه‌های قابل اعتماد مراجعه کنید.

- اگر محدوده منزل شما از نور کافی برخوردار نیست در سردر خانه خود از لامپ استفاده کنید.

- در صورت مشاهده افراد مشکوک در اطراف منزل خود، مراتب را به کلانتری اطلاع دهید.

- در صورت خروج از منزل تنها به قفل درِ خروجی اکتفا نکرده و تمام درهای داخلی را نیز قفل کنید.

- حتی برای یک بار هم کلید خود را روی قفل در جای نگذارند.

- از قرار دادن کلید در زیر جاکفشی، داخل کفش و سایر نقاط قابل دسترسی خودداری کنید.

- در پشت بام منزل خود را در اسرع وقت به حفاظ نرده‌ای و قفل آویز مطمئن مجهز کنید.

- هنگام خروج از منزل تنها به قفل کردن در خروجی اکتفا نکرده، تمام درهای داخلی ساختمان اعم از درِ پشت بام، هال، اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام، حیاط خلوت را قفل کنید.

- برای جلوگیری از سرقت منزل خود به روش توپی زنی، توپی قفل را با بدنه در همسطح کرده و در صورت عدم امکان لوله‌ای فلزی به دور آن جوش دهید.

- حتی الامکان درهای ورودی و داخلی منزل خود را به سیستم هشدار دهنده مجهز و از نگهداری وجوه نقد، طلا و جواهر به مقدار زیاد در منزل جلوگیری کنید.

- نزد افراد ناشناس و افرادی که اعتماد کافی به آنها ندارید از میزان اموال و دارایی موجود خود در منزل صحبت نکرده و در مواقعی که به مسافرت می‌روید، از همسایگان یا اقوام مورد اطمینان خود بخواهید که از منزل شما مراقبت کنند.

- نسبت به اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های متوقف و سرنشینان آن در اطراف منزل خود بی‌تفاوت نبوده و در صورت مشاهده موارد مشکوک، شماره و سایر مشخصات آنها را یادداشت و سریعا به مراکز ۱۱۰ پلیس اطلاع دهید.

  •  اقدام لازم در صورت سرقت از منزل

- در صورت سرقت از منزل آرامش خود را حفظ کرده و خونسرد باشید.

- با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید زنگ بزنید هر چند در دسترس بودن تلفن کلانتری مربوط به محل شما و پایگاه‌های آگاهی می‌تواند مفید باشد.

- برای باقی ماندن اثرانگشت سارقان به هیچ چیز از اسباب منزل دست نزنید و جای لوازم را تغییر ندهید.

- اجازه ندهید که افراد غیرمسئول به چیزی در محل سرقت دست بزنند.

- اجازه ندهید مردم در محل وقوع سرقت جمع شوند.

- به کسی در مورد فرایند پیشرفت تحقیقات پلیس چیزی نگویید.

- اجناسی که دارای شماره سریال هستند، از سوی پلیس قابل کشف و پیگیری هستند. شماره سریال اشیای برقی و سایر لوازم خانه را یادداشت کنید و همراه داشته باشید تا در صورت نیاز در اختیار پلیس قرار دهید چرا که پلیس آگاهی در صورت سرقت این اشیا می تواند لوازم سرقتی را پیگیری و بازگرداند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار