کد خبر: ۸۷۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 14 July 2020

 

  تابناک/به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اقتصاد چین پس از یک رکود بی سابقه و به‌دنبال پایان قرنطینه های اعمال شده جهت مهار ویروس کرونا و اعلام اقدامات محرک اقتصادی توسط سیاست گذاران، به رشد متوسط خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بازگشت.

 دومین اقتصاد بزرگ دنیا 2.5 درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به سال قبل رشد داشته است. اقتصاد چین در سه ماهه اول 6.8 درصد راکد شده بود که اولین رکود این کشور از سال 1992 یعنی زمان آغاز ثبت تولید ناخالص داخلی در این کشور به صورت فصلی بود.

ولی این 2.5 درصد رشد هنوز هم پایین ترین رقم رشد اقتصادی برای چین است. پیش بینی 55 تحلیلگر اقتصادی که رویترز از آنها نظرسنجی کرده بین 3.1 درصد رکود در تولید ناخالص داخلی تا 4 درصد توسعه را در سه ماهه دوم نشان میدهد که حاکی از  عدم اطمینان نسبت به سرعت بهبود اقتصادی است.

بخش خدمات چین که تحت کنترل شرکتهای کوچکتر قرار دارد به سرعت تولید صنعتی بهبود نیافته است، بنابراین نشانه هایی از بهبود تدریجی اطمینان مصرف کنندگان وجود دارد.

 انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 9.6 درصد رشد کرده باشد در حالیکه در سه ماهه اول 9.8 درصد کاهش یافته بود.

 با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در برخی کشورها که تقاضا برای صادرات چین را هم تحت تاثیر قرار می دهد، دورنمای بهبود اقتصادی بی ثبات تر می شود. از دست رفتن مشاغل در داخل و ادامه نگرانی در مورد این بحران سلامتی مصرف کنندگان را محتاط  تر کرده است.

 واردات چین در ماه ژوئن برای اولین بار در سال جاری میلادی افزایش یافت، صادرات هم به خاطر بازگشایی اقتصادها در خارج از چین بالا رفت.

 تحلیلگران انتظار دارند تولید صنعتی در چین 4.7 درصد در ماه ژوئن نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد و خرده فروشی 0.3 درصد بالا برود.

 چین به دولتهای محلی اجازه داده 3.75 تریلیون یوان اوراق قرضه مخصوص برای تامین اعتبار پروژه های زیرساختی منتشر کنند که بیشتر از 2.15 تریلیون دلار منتشر شده در سال گذشته است.

 صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی چین را برای کل سال جاری میلادی یک درصد پیش‌بینی کرده است. طبق پیش‌بینی این صندوق، چین تنها اقتصادی است که در 2020 رشد می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار