کد خبر: ۸۷۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 13 July 2020

پیام سفر سرلشگر باقری به سوریه چه بود؟

تابناک/توافقنامه جدید نظامی که میان وزیر دفاع سوریه و سردار باقری،فرمانده ستاد نیروهای مسلح ایران امضا شد، احتمالا بزرگترین اقدام در جهت آمادگی برای رویارویی بزرگ یا اقدامی نظامی در منطقه است و احتمالا "دولت" اشغالگر اسرائیل هدف اصلی آن می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالباری عطوان کارشناس برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه الرای الیوم در تازه ترین تحلیل خود به سفر سرلشگر باقری به سوریه پرداخته و با عنوان «پنج نکته ای که از توافقنامه جدید نظامی سوریه-ایران می تواند برداشت کرد، کدامند؟» نوشت: 

مسئله قابل توجه در سفر سرلشکر باقری و نه وزیر دفاع ایران برای امضای این توافق این است که این امر تنها چند روز پس از حمله اسرائیل به تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز صورت می گیرد.
از شرایط امضای این توافق و سخنان مطرح شده در کنفرانس مطبوعاتی آن می توان به پنج نکته اصلی پی برد:

نخست: در متن این توافق به صورت عمدی براین مسئله تاکید شده است که از برجسته ترین اهداف این توافق مجهز کردن سوریه از سوی ایران به سامانه هوایی پیشرفته "باور 373 " و "خرداد 3 " است و این سامانه های دفاعی موشکی جدیدترین سامانه ها در زرادخانه نظامی تهران و توسعه یافته موشک های اس 300 روسیه است.

دوم:تحویل این سامانه دفاعی تاکید می کند روسیه در راستای اجرایی کردن توافق با دولت اشغالگر اسرائیل از اعطای چراغ سبز به فرماندهان سوری برای استفاده از موشک های اس 300 خودداری می کند و این مخالفت روسیه رهبری سوریه را به توسل جستن به ایران برای مقابله با حملات اسرائیل وادار کرده است.

سوم:قانونی کردن حضور نظامی ایران در سوریه و چه بسا افزایش آن و فرستادن این پیام دوجانبه به آمریکا و اسرائیل مبنی بر این که این حضور ادامه خواهد یافت و توسعه پیدا خواهد کرد و ائتلاف راهبردی طولانی مدت دو کشور را بازتاب می دهد.

چهارم: پاسخ دادن به قانون سزار آمریکا.

پنجم:ارسال این پیام به ترکیه از زبان سرلشکر باقری مبنی بر این که این کشور باید بداند مشکلات امنیتی اش تنها از طریق گفتگو و توافق با طرف سوریه حل خواهد شد. به این معنا که ایران در سنگر سوریه در مقابله با حضور ترکیه در شمال این کشور ایستاده است.

این توافقنامه تنها در پاسخ به حملات اسرائیل به مواضع ایران در سویه نیست بلکه احتمالا در چارچوب آمادگی برای پاسخی وسیع تر در سطح محور مقاومت علیه حملات مکرر اسرائیل به سوریه و تاسیسات هسته ایران و ترور دانشمندان هسته ای این کشور است.

رهبری ایران طبق گفته منبعی بلندپایه نزدیک به آنها متوجه شده است نباید اشتباه در سوریه را مرتکب شد و از پاسخ گویی پرهیز کند؛ زیرا در این صورت این حملات افزایش یافته و هم زمان زیان های ناشی از آن بیشتر خواهد شد.
ایران و سوریه تصمیم گرفته اند از وتوی روسیه درخصوص عدم اعطای اجازه برای استفاده از اس 300 عبور کنند و ابتکار عمل را در دست بگیرند حتی اگر اوضاع به سمت رویارویی گسترده ای سوق پیدا کند زیرا زمان خویشتنداری و تلاش برای عدم پاسخ به توهین ها احتمالا به سر آمده است و مرحله جدیدی آغاز شده که عنوان آن پاسخ گویی آشکار یا غیرآشکار از طریق تمام ابزارهای ممکن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار