زباله‌ها در ساحل مازندران سالهاست نفس آب‎های ساحلی را گرفته است.
کد خبر: ۸۷۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ 13 July 2020
به گزارش تابناک سمنان: حال ساحل خزر سالهاست که خوب نیست. مردم به ساحل می‌آیند و می‌روند و آنچه بر جای می‌ماند زباله است و آلودگی.

قریب یکسال از آخرین باری که به ساحل محمودآباد رفته بودم می‌گذرد، ساحلی که سایت زباله آن بیش از چهار دهه مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان شده است.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

معضل زباله در مازندران ریشه ای دیرینه دارد و در کنار سرگردانی مسئولان برای چگونگی برخورد با این بازمانده زندگی انسانی ، محیط زیست استان را به سمت فاجعه کشانده است ، بخصوص در شهر‌های ساحلی استان که به علت نبود فن آوری مدیریت پسماند و جلگه‌ای بودن، محلی برای دفن زباله  هم ندارند ، اینجا نه جنگلی وجود دارد که زباله ها را لابلای درختان مخفی کنند و نه دشتی که زباله ها را در آن دفن و مشتی خاک و آهک روی آن بریزند ، فقط ساحل دارند و ساحل نزدیکتر از هر نقطه ای برای ریختن زباله ها است بی خیال شیرابه هایی که آب را آلوده می کنند.
در بخشی از ساحل محمودآباد همچنان نه خبری از شیربلال است و نه بازیگوشی کودکان که کنار ساحل قلعه آرزوهای خود را بنا کنند ، اینجا زباله‌ها از آخرین سنگر‌ها هم عبور کرده و مستقیم در کنار ساحل اسکان یافته اند ، درست چسبیده به آبی بی کران خزر ، شروع به شمارش قدم هایم می‌کنم از دریا تا محل دپوی زباله که بدقواره‌ترین کوه ممکن را در ساحل شکل داده ، یک ، دو ، سه ، چهار ، ..... و بیست، فقط ۲۰ قدم فاصله کوه زباله با دریا است ،  فاصله ها از آنچه که فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.
 
 
صیقل وازی شهردار محموآباد می‌گوید: این شهر دسترس‌ترین منطقه برای پایتخت‌نشینان و مسافران است و حجم زیاد مسافران  و کمبود بودجه و امکانات چندین سال است این وضع را رقم زده .

می گوید: در چند ماه گذشته دو سوم زباله‌های این ساحل به شهرها و استان های همجوار منتقل شده و باقی مانده آن هم به زودی جمع آوری و به خارج استان برده می‌شود و البته دیگر قرار  هم نیست اینجا زباله‌ای تخلیه شود ..... که حرفش با ورود کامیون حمل زباله به ساحل قطع می شود ، کامیون های حمل زباله از آنچه فکر می کنیم به این ساحل نزدیک تر هستند.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

شریعت فرماندار محموآباد که همراه گروه خبری به ساحل  آمده همانند ما متعجب از ورود کامیون حمل زباله  است ، می گوید قرار نبود دیگر در این محل زباله تخلیه شود ... به شهردار گفته ام اینجا دیگر نباید زباله‌ای تخلیه شود و زباله‌های باقی مانده هم تا یک ماه دیگر باید کاملا تخلیه شود میخواهیم این مکان را به پارک ساحلی تبدیل کنیم.

فرماندار محمودآباد می گوید مشکل زباله سالهاست گریبان گیر مازندران و شهرهای ساحلی استان است و با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر‌های ساحلی، در پیک حضور مسافران حداقل ۲ تا ۳ برابر زباله جمع آوری می شود ، مگر ظرفیت شهرستان و استان از لحاظ منابع مالی و اعتباری و انسانی چقدر است که بتوانیم تمام این زباله‌ها را جمع آوری و مدیریت کنیم.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

دولت اما سالهاست تمام توانش را گذاشته تا با ساخت چند کارخانه بلای این طلای کثیف را از سر شمال سرسبز باز کند، محمدی تاکامی رییس سازمان پسماند مازندران می‌گوید: ۲ طرح در راستای مدیریت پسماند مازندران به زودی در استان افتتاح می‌شود که یکی از آن‌ها کارخانه زباله سوز نوشهر  است با ظرفیت سوزاندن ۲۰۰ تن زباله در روز و تبدیل آن به برق و دیگری کارخانه کمپوست تنکابن که  روزانه ۲۵۰ تن زباله را به کود تبدیل می‌کند.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

شروع به ضرب و جمع می کنم ، می دانم روزانه ۳ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود ، با افتتاح این دو کارخانه ۴۵۰ تن از سه هزار تن زباله استان تعیین تکلیف می‌شوند می‌ماند ۲۵۰۰ تن زباله دیگر که روزانه سهم جنگل و ساحل و دشت می‌شود.

 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم


نجات یک روستا از زباله 

کوه زباله‌ها را می‌شود جابه جا کرد، ولی نه با سوپرمن‌های خیالی بلکه با آدم‌های حقیقی مثل آقای آهنگر که زباله‌های روستای پدری اش  را به فرصت تبدیل کرده است.


به روستای دارابکلا میاندورود که می‌رسیم ، ماشین حمل زباله در حال جمع آوری زباله‌های خشک از درب خانه اهالی است، یکی از روستاییان می‌گوید:  در گذشته زباله های ‌تر و خشک را با هم در یک نایلون می‌ریختیم و ماشین حمل زباله آنها را می برد تا دل جنگل، اما حالا زباله های‌تر و خشک را در ظرف‌های جدا ریخته و تحویل ماشین‌های حمل زباله می‌دهیم.


آقای آهنگر مجری طرح مدیریت پسماند این روستا می‌گوید: ۶۰ تن زباله ماهانه در این روستا تولید می شود و برای مدیریت این زباله ها ابتدا ظروف جمع آوری پلاستیکی را در اختیار مردم قرار دادیم و روزانه زباله های‌تر را  از مردم تحویل می گیریم و زباله‌های خشک را نیز هفته‌ای یکبار از آن‌ها خریداری می‌کنیم.

 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

می گوید : تکلیف زباله‌های خشک معلوم است، بازیافت می شوند و دوباره به چرخه تولید باز می گردند اما زباله های تر سرنوشت دیگری دارند.
 
برای دیدن سرنوشت زباله های ‌تر به محل دپوی زباله روستا می‌رویم، نه خبری از بوی مشمئزکننده است نه شیرابه ها، اینجا زباله‌ها زیر کاه‌های برنج تبدیل به کود می‌شوند.

شرکت آقای آهنگر یکی از چند شرکت دانش بنیان استان در مدیریت پسماند است ، شرکتی بدون تشکیلات عریض و طویل ، بی بودجه و اعتبار میلیاردی اما موفق ، می گوید طرح مدیریت پسماند را در  دو منطقه استان اجرایی و مردم را از شر زباله ها خلاص کردیم اما دریغ از حمایت های معنا دار مسئولان، مشکلش کمی تسهیلات برای خرید ماشین جمع آوری زباله است و کمی سطل که در اختیار مردم بگذارد تا زباله ها تر و خشک را از هم جدا کنند.

پسماند مهمترین معظل محیط زیستی مازندرن

سراغ مقام عالی دولت در استان باید رفت ، ساختمان سفید استانداری و حسین زادگان استاندار مازندران که می گوید :  اکثر شهرهای استان در حوزه مدیریت پسماند با مشکل مواجه هستند اما در یک سال گذشته اعتبار مناسبی برای سرعت بخشی به طرح های مدیریت پسماند، برای ساماندهی محل دفن زباله ها اختصاص یافته است.

او هم می گوید ۸۰ درصد زباله های نشسته بر ساحل محمود آباد تاکنون جمع آوری شد و بقیه نیز جمع آوری می شوند.

از استاندار در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در زمینه مدیریت پسماند فعال هستند می پرسم و می گوید: برای مدیریت زباله‌های استان سازمان پسماند را تشکیل دادیم و اگر بتوانیم اعتباری  در این خصوص دریافت کنیم به این تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد که دغدغه حل مشکل زباله را دارند نگاه ویژه ای خواهیم داشت.

 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

شاید همه دارند زورشان را می‌زنند تا این وصله ناجور نشسته بر ساحل دریا را جمع کنند و شاید ماهم باید با زمین کمی مهربانتر باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار