تسویه نشدن مطالبات فرهنگیان و رسانه‌ای شدن پرداخت بخشی از حق و حقوق آنها موضوعی کم‌نظیر در دستگاه‌های کشور است.
کد خبر: ۸۷۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱ 13 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: کاهش یا افزایش حقوق معلمان، برگزاری جلسات متعدد برای پاسخگویی به سوالات حول محور مطالبات فرهنگیان و قرار گرفتن اخبار مربوط به این موضوعات در صدر خبر‌های حوزه آموزش و پرورش موضوعی است که ریشه در سالیان دراز دارد و گویی هبچ موضوعی با اهمیت‌تر از آن در تعلیم و تربیت وجود ندارد.

رسانه‌ای شدن مسائل مربوط به حق و حقوق فرهنگیان چالشی است که جامعه فرهنگیان را هم در دوجبهه مخالف و موافق قرار دهد و برخی تمرکز جدی بر آن را عاملی بر پیگیری مطالبات و برخی آن را تضعیف جامعه فرهنگی می‌دانند، در این شرایط آنچه وجه تسمیه جامعه فرهنگیان قرار می‌گیرد اهمیت موضوع معیشت و دریافت حق و حقوقشان است، اما در بیان این موضوع و رفع مشکل اختلاف نظر وجود ندارد.

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

رسانه‌ای شدن معیشت فرهنگیان و تضعیف منزلت آنها!

توجه به منزلت فرهنگیان و به ویژه معلمان موضوعی است که به سبب اهمیت فعالیت این قشر بر هیچ کس و حتی مسئولان ذیربط پوشیده نیست، اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد گاه فاصله دوری با صحبت‌های مسئولان دارد.

آنطور که وزیر آموزش و پرورش چندی پیش گفته بود حقوق معلمان افزایش ۲ میلیون تومانی داشت و هرچند او معتقد بود که این رقم، حقوق‌های نجومی برای معلمان محسوب نمی‌شود، اما نسبت به گذشته جهش قابل توجهی داشته است، همین موضوع هم با بازتاب گسترده‌ای در جامعه معلمان داشت و باز هم سیلی از تایید و تکذیب‌ها را مبنی بر صواب یا ناصواب بودن این گزاره شاهد بودیم.

البته این تایید و تکذیب‌ها سال‌هاست که در نظام آموزشی و جامعه معلمان وجود دارد و عادل برکم کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش در این مورد معتقد است که در مورد رسانه‌ای کردن مطالبات و پرداخت‌های معلمان شرایط به گونه‌ای شد که حتی خود آموزش و پرورش با توجه به اعتراض‌های زیاد جامعه فرهنگی سعی کرد از اعلام عمومی این موضوع ممانعت کند که البته این بدعت مدت زمان زیادی پابرجا نبود.

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

او ادامه داد: مسائل و مباحث مختلفی در حوزه مسائل مالی فرهنگیان مطرح می‌شود که در مواردی با به مرحله اجرا نمی‌رسد یا آنکه صحت ندارد و در نوار‌ی هم مقطعی است، به عنوان مثال در موضوع رتبه بندی فیش حقوقی فرهنگیان روایتی را بازگو می‌کرد که با اظهارات مسئولان درباره افزایش حقوق فاصله بسیاری داشت در واقع برخی از این اخبار و اطلاعات نیازمند صحت سنجی از جامعه فرهنگی است.

این فعال حوزه آموزش با اشاره به اینکه معوقات و مطالبات در واقع بدهی وزارتخانه به جامعه فرهنگی است و پرداخت آن ضرورتی برای بوق و کرنا ندارد، بیان کرد: علاوه بر آن امتیاز فصل دهم خدمات کشوری مساله‌ای بود که برای بسیاری از وزارتخانه‌ها اعمال شده بود و آموزش و پرورش این موضوع را خیلی پررنگ کرد.

هماهنگ نبودن دخل و خرج وزارتخانه و انباشت بدهی‌ها

آموزش و پرورش دستگاه تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود، اما آنقدر که از مطالبات و معوقات در این دستگاه گفته شده است که بعد تعلیم و تربیتی آن تا جذب کمرنگ شده است و کم و بیش این دستگاه را به عنوان دستگاهی که دخل و خرجش جور نیست و کمکی به آن نمی‌شود، می‌شناسند و دراین میانه فرقی نمی‌کند کدام وزیر از چه حزب و دسته‌ای هم سکاندار آموزش و پرورش باشد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره کسری بودجه گفت که آموزش و پرورش تعهدات انجام نیافته مستمری از سنوات گذشته دارد و یکی از دستگاه‌هایی است که عموم وجوه آن مربوط به حقوق و دستمزد است بنابراین قلبل صرفه جویی نیست.

او ادامه داد: در آموزش و پرورش در مقطعی با عدم تحقق منابع مواجه شد، اما هر ساله سعی داریم بیش از ۱۰۰ درصد بودجه تخصیص دهیم همانطور که در سال گذشته سه دستگاه از جمله آموزش و پرورش بیش ۱۰۰درصد تخصیص بودجه یافت و این در حالی است که بودجه ما هم ۱۰۰ درصد تخصیص نیافته بود.

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

نوبخت با اشاره به اینکه بودجه مصارف باید سال به سال روند افزایشی داشته باشد و با این سازوکار پرداخت‌های آموزش و پرورش می‌تواند کامل شود، گفت: از سال ۹۲ که ما آمدیم اعتبار آموزش و پرورش حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود و الان به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و شتاب رشد اعتبارات تسریع شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:چون هیچ سالی این امکان نیست که اعتبار قابل توجهی تزریق کنیم که مشکلات رفع شود هر ساله با کسری مواجه هستیم هرچند که سعی داریم در بودجه ۱۴۰۰به عنوان آخرین سال برنامه ششم اعتباری قابل را برای پرداخت کسری‌های آموزش و پرورش داشته باشیم.

او درباره اعتبار رتبه بندی هم گفت که برای این موضوع اعتباری در نظر گرفته بودیم علاوه بر آن مبلغی هم برای ترمیم این طرح در نظر گرفته شد که پاسخگوی نیاز‌ها خواهد بود.

شوی تبلیغاتی با اعتبارات آموزش و پرورش

با وجود شرایطی که در بودجه آموزش و پرورش و وضعیت جامعه گسترده فرهنگیان وجود دارد، رفع این درد مزمن همچنان علاج قطعی پیدا نکرده است نه رفت و آمد متعدد سکاندار آن و نه سیاست‌های در نظر گرفته شده آنان چاره کار نبوده است؛ البته که شو‌های تبلیغاتی بسیاری برای کسب محبوبیت از طریق جامعه فرهنگیان برای رفع مشکل مشاهده می‌شود، اما در عمل گشایشی چندانی مشاهده نمی‌شود و بهارستانی‌ها هم تا کنون و جز در مواردی معدود در این عرصه موفق نبوده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار