رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: صفات برتر نژاد سنجابی با عنوان طرح سنتز نژادی در گله‌های عشایر و بهره‌برداران اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۷۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 13 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،حسن خمیس‌آبادی امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: مرکز بهبود و اصلاح نژاد گوسفند غرب کشور یکی از مراکز برتر کشور است که با فعالیت تحقیقاتی روی دام سبک توانسته خدمات‌دهی خوبی برای دام و عشایر داشته باشد.

وی نژاد سنجابی را به عنوان یکی از نژادها برتر کشور و شاخص کرمانشاه معرفی کرد و گفت: این نژاد نقش مهمی در امنیت غذایی و ارتقا صفات کیفی ذخایر بومی کشور دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: مرکز بهبود و اصلاح نژاد گوسفند غرب کشور به تازگی طرح تحقیقاتی سنتز نژاد را در چند فاز در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: تلاقی میش‌های سنجابی با نژاد رومانوف را فاز اول انجام داده که انتظار می‌رورد درصد دوقلوزایی و بره‌زایی حاصل از این نژاد افزایش یابد.

خمیس‌آبادی تصریح کرد: در گله‌های عشایر دنبه گوسفندان بزرگ است و در برخی موارد هفت تا هشت درصد وزن گوسفند را به خود اختصاص می‌دهد که در سنتز نژاد گوسفندان حاصله دارای دنبه کوچک یا بدون دنبه هستند که دیگر خریدار بابت چربی هزینه خاصی پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه قرار است صفات برتر با عنوان اصلاح نژاد گروهی در گله‌های عشایر و بهره‌برداران توزیع شود، اضافه کرد: در نژادهای حاصله چربی بین بافت توزیع می‌شود که سبب تردی و خوشمزه شدن گوشت می‌شود.

طرح دیگری که در ایستگاه مهرگان از سال 93 استفاده می شود طرح استفاده از گیاهان دارویی در تغذیه دام است، خمیس‌آبادی در این خصوص گفت: 13 گیاه دارویی از جمله نعناع، آویشن، ریحان و... به جای آنتی‌بیوتیک در جیره غذایی دام قرار داده‌ایم که علاوه بر ارتقای سیستم ایمنی دام که باعث می‌شود درصد مرگ و میر کاهش یابد، موجب ارتقای گوشت و افزایش اسیدهای چرب غیراشباع و مفید برای مصرف کننده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مرکز با 220 هکتار مساحت در زمینه های تولید بذوز پرورشی گندم و دانه‌های روغنی فعالیت می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار