کرونا ناوگان اتوبوس و مترو را در شیراز تعطیل کرد اما به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، دوچرخه‌های اشتراکی موسوم به بیدود فعال هستند و می‌توانند جایگزین خوبی برای این ناوگان تعطیل شده باشند.
کد خبر: ۸۷۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 12 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ضمن دعوت از شهروندان شیرازی برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در دوران اوج شیوع بیماری کرونا گفت:استفاده از دوچرخه های اشتراکی شیراز از اواخر اسفند ۹۸ تا ششم خرداد ۹۹ تعطیل شد اما از ششم خرداد ۹۹ که دوچرخه های یاد شده به خیابان های کلانشهر شیراز بازگشته اند تاکنون ۵۳ هزار و ۴۴۶ سفر با این سیستم پاک انجام شده است.

مجتبی زوربخش یکشنبه ۲۲ تیرماه ۹۹  افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدت ۲ هفته ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز شامل مترو و اتوبوس‌های درون شهری از ۱۵ و ۱۶ تیرماه جاری تعطیل شده است.

وی دلیل تعطیلی این ناوگان را گزارش های رسمی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: براساس آمار منتشر شده از سوی این وزارتخانه بالغ بر ۲۶ درصد احتمال ابتلا شهروندان به کرونا در حین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد.

ناوگان تعطیل است اما اشتراکی‌ها نه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: علیرغم تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اما با هدف رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و همچنین ارایه سرویس به شهروندان شیرازی برای انجام سفرهای کوتاه مسافت و میان مسافت ،سرویس دوچرخه‌های اشتراکی نسل چهار در این شهر فعال نگه داشته شد.

 

وی پیاده روی و دوچرخه سواری را دو نمونه جابجایی ایمن تر شهروندان در زمانه شیوع کرونا دانست و ادامه داد: دوچرخه سواران در فضای آزاد اقدام به استفاده از این سیستم می کنند و به همین دلیل سفر با این وسیله موجب حفظ فاصله اجتماعی نیز می‌شود.

زوربخش اضافه کرد: دوچرخه‌های اشتراکی مانند دیگر سیستم های حمل و نقلی طبق پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بطور مداوم ضدعفونی می شوند.

او استفاده از تجهیزات بهداشتی از جمله ماسک و محلول ضدعفونی را حین استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: طی روزهای اخیر بر تعداد ایستگاه‌های مجازی و اصلی دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز افزوده شده تا شهروندان بتوانند سهل تر به این سیستم حمل و نقلی پاک دسترسی داشته باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار داشت: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین نیز در زمان اوج گیری بیماری کرونا نه تنها سیستم دوچرخه سواری را غیر فعال نکردند بلکه زیرساخت آن را نیز گسترش دادند تا این سیستم حمل و نقلی بتواند در زمان تعطیلی سایر ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر خدمات ارایه کند.

فواید بیدودها

زوربخش متوسط زمان سفر مشترکین دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز را حدود ۴۵ دقیقه در هر سفر عنوان کرد و افزود: متوسط مسافتی که شهروندان در هر سفر با دوچرخه در شیراز طی کرده‌اند حدود ۲ هزار و ۱۱۵ متر بوده است.

وی ادامه داد: مجموعا از ششم خرداد ۹۹ تاکنون ۶۹ هزار و ۲۲۷ کیلومتر توسط دوچرخه سواران در شیراز رکاب زنی صورت گرفته است.

او همچنین از کاهش تولید گاز دی اکسید کربن طی این مدت زمان به دلیل استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری به میزان ۱۴ هزار و ۱۱۳ کیلوگرم به عنوان مزیت یاد کرد و گفت: میزان کالری مصرف شده توسط دوچرخه سواران در این مدت ۴ هزار و ۳۷۱ کیلوکالری بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز عنوان کرد: در این مدت همچنین به دلیل استفاده از دوچرخه های اشتراکی در شیراز حدود ۱۸ هزار لیتر در مصرف بنزین نیز صرفه جویی شده است.

وی اظهار داشت: مشاهده آمار استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی نشان از روندی صعودی در این حوزه دارد بنحوی که میزان اشتراک گیری و استفاده از این سیستم پاک در حال گسترش در شیراز است.

زوربخش ضمن دعوت از شهروندان شیرازی برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی این سیستم را در شرایط شیوع کرونا ایمن ترین نوع حمل و نقل دانست و گفت: تعداد کل سفرها از ابتدای ورود این دوچرخه‌ها به شیراز تاکنون ۹۴ هزار و ۹۴۹ سفر بوده و تاکنون نیز مجموعا ۶۱ هزار و ۷۷۳ نفر در شیراز برای استفاده از دوچرخه‌ها ثبت نام کرده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۱ تیرماه ۹۹ اعلام کرد:‌ از دیروز تا ۲۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که یک هزار و ۷۳۹ نفر از آنها بستری شدند.

سیما سادات لاری با اشاره به این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر رسیده است، افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسید.

لاری با بیان این که تاکنون ۲۱۷ هزار و ۶۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، افزود: ۳۳۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

برچسب ها: شهرداری ، حمل و نقل ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار