برخی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی از بی توجهی مسئولان به تئاتر گلایه کردند.
کد خبر: ۸۷۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 12 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: بعد از حدود پنج ماه، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از اول تیر ماه تئاتر‌ها دوباره روی صحنه رفتند. پیش از قرنطینه و در شرایط عادی هم استقبال زیادی از تئاتر نمی‌شد. مخاطبان این هنر صحنه‌ای زیاد نبودند. حالا شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی، دغدغه تئاتری‌ها را دوچندان کرده است. خبرنگار ما، با چند تماشاخانه خصوصی تماس گرفت، اما به دلیل تعطیلی تماشاخانه کسی پاسخگوی تلفن نبود.

این روز‌ها با شیوع دوباره کرونا، زمزمه‌هایی مبنی بر تعطیلی دوباره تئاتر مطرح می‌شود و همین باعث بالا رفتن نگرانی اهالی تئاتر شده است. برخی فعالان عرصه نمایش، مشکلات تئاتر را ناشی از کم‌رنگ بودن نقش حمایتی دولت، مرکز هنر‌های نمایشی و خانه تئاتر می‌دانند.

کسرا شاهینی مدیر تماشاخانه دا درباره مشکلات این روز‌های تئاتری‌ها به خبرنگار ما گفت: از این حوزه مدت زیادی است که حمایت نشده؛ سالن‌های نمایش اجاره‌ای هستند و دولت حدود ۵ ماه است، فقط وعده حمایت می‌دهد. قول اشتباه دادن، بدتر از قول ندادن است. بزرگترین مشکلات ما در دو بخش است؛ نبود درآمد مکفی و حمایت نکردن دولت از تئاتر.

او بیان کرد: ما خیلی وقت است که قصد رفتن از تئاتر را داریم. در حال حاضر کار کردن در حوزه تئاتر راه رفتن روی بودن یا نبودن است. ما در تماشاخانه‌های خصوصی و مستقل، دلالی نمی‌کنیم و در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنیم. اگر دوباره به دلیل کرونا سالن‌های نمایش تعطیل شوند ما شاهد تعطیل شدن تئاتر خواهیم بود.

ناهید مرادی مدیر داخلی تماشاخانه مشایخی هم اظهار کرد: تئاتر فعلا در حالت تعلیق است. تماشاخانه‌های خصوصی از طریق گروه‌های اجرایی و تعدادی اجرا سرپا هستند. در مدت تعطیلی تئاتر، هم تماشاخانه‌ها و هم گروه‌های هنری ضرر کردند. همه گروه‌های هنری پیگیر جبران خسارات مالی خود هستند.

وی افزود: ما منتظر حمایت و تصمیم حمایتی دولت هستیم. نامه‌نگاری‌هایی با معاون اقتصادی، مرکز هنر‌های نمایشی و سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، ولی هنوز راهکاری نداده اند. سالن‌ها اجاره‌ای است و هزینه‌های جاری زیاد است. به عبارتی هزینه‌ها سر جایش مانده، ولی درآمد نداریم. چند روز پیش خبری مبنی بر احتمال تعطیلی دوباره تئاتر مطرح شد. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر نمی‌توانیم سرپا بایستیم. شرایط عجیب و غریبی است. دولت ما را مکلف به تعطیلی کرد، ولی هیچ حمایتی از ما نکرد.

مرادی در ادامه درباره استقبال مردم از تئاتر در شرایط کرونا گفت: فروش ما در این مدت کوتاه اجرا پس از تعطیلی ها، خیلی خوب نبود. با توجه به ظرفیت پنجاه درصدی سالن ها، میزان تماشاگر افت داشت. کلاً در شرایط عادی اوضاع تئاتر از لحاظ معنوی و مالی مناسب نبود و تماشاخانه‌ها و گروه‌های هنری فقط به خاطر عشق به هنر و تعهدشان در این مسیر گام بر می‌داشتند. الان با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، مخاطب تئاتر کم‌تر هم شده است. تماشاخانه استاد مشایخی، با توجه به ظرفیت پنجاه درصدی سالن، مبلغ پرداخت شده گروه‌ها بابت اجاره سالن را نصف کرده است. در صورتی که یکسری از تماشاخانه‌ها این کار را نکردند. ما برای جریان داشتن تئاتر و حمایت از گروه‌های تئاتر از لحاظ مالی آن‌ها را حمایت کرده ایم.

برچسب ها: تئاتر ، تئاتر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار