مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی:
مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی برای جبران خسارات رسانه‌ها انجام نشده است، تشریح کرد: هر چه از سال ۹۹ می‌گذرد وضعیت رسانه و مطبوعات ما متأثر از کرونا دچار مشکلات جدی شده و به حالت نیمه تعطیل در آمده است.
کد خبر: ۸۷۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 10 July 2020

مجتبی محمودی با بیان این مطلب اظهار کرد: بیماری کرونا تیر خلاص به صنعت مطبوعات و رسانه‌ها بود و بسیاری از رسانه‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

 

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی ادامه داد: پیش از کرونا رسانه‌ها عملا دو چالش اصلی داشتند، اول چالش مخاطب بود که تحت تاثیر سونامی شبکه‌های اجتماعی به شدت پراکنده شدند و مرجعیت مطبوعات تا حدود زیادی کم شد.

 

وی افزود: دومین چالش، بحران کاغذ بود، در یکی دو سال اخیر قیمت کاغذ به شدت بالا رفت و نشریات ما با انبوهی از هزینه‌های غیر قابل پیش بینی مواجه شدند که باعث شد مطبوعات هزینه‌های جبران ناپذیری را متحمل شوند.

 

محمودی با اشاره به شکنندگی رسانه‌ها در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در دو ماه اخیر وزارت ارشاد خواستار اعلام ضرر و زیان‌ها از سوی موسسات فرهنگی هنری و رسانه‌ها شد که به دلیل عدم اطلاع رسانی، بسیاری از مطبوعات متوجه این فراخوان نشدند و یا امیدی به گرفتن تسهیلات نداشتند.

 

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی برای جبران خسارات رسانه‌ها انجام نشده است، تشریح کرد: هر چه از سال ۹۹ می‌گذرد وضعیت رسانه و مطبوعات ما متأثر از کرونا دچار مشکلات جدی شده و به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

 

وی ادامه داد: ما بحث کمبود امکانات و تجهیزات حفاظت فردی و اجتماعی را در رسانه‌ها داریم، متاسفانه هیچ تمهیداتی برای محافظت از اصحاب رسانه در ایام کرونا اندیشیده نشده است.

 

محمودی با تأکید بر کمبود امکانات بهداشتی برای اصحاب رسانه اضافه کرد: با این حال انتظاری که از رسانه‌ها وجود داشت این بود که رسانه‌ها در خط مقدم مبارزه با کرونا باشند که خوشبختانه این بار نیز از آزمون مواجهه با کرونا سرافراز بیرون آمدند.

 

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی ادامه داد: تحت تاثیر فضای کنونی و مشکلاتی که رسانه‌ها با آن مواجه بوده اند، برخی رسانه‌ها مجبور به تعدیل روزنامه نگاران و خبرنگاران خود شدند که این امر از اتقاقات ناگواری بود که شاهد آن بودیم.

 

وی افزود: از طرفی دیگر بحث بیمه خبرنگاران و اصحاب رسانه همچنان دچار مشکل است و در سال‌های اخیر اقدام عملی خاصی در این راستا انجام نشده است که حاصل آن محرومیت بیش از ۷۰ درصد خبرنگاران از بیمه رسانه‌ای و مطبوعاتی بوده است.

 

محمودی با بیان تعطیلی بسیاری از نشست‌های خبری جهت حفظ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اضافه کرد: این تعطیلی باعث شد تعامل میان خبرنگاران و خیلی از نهادها کمرنگ شود که خدشه‌ای بزرگ در فرایند اطلاع رسانی محسوب می‌شود.

 

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی ادامه داد: فعالیت رسانه‌ای در کشور ما در هر حال حاضر بسیار شکننده است و شأن خبرنگاران در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود.

 

وی با اشاره به وضعیت معیشتی نامناسب خبرنگاران افزود: کسانی که توقع داریم نویدبخش و امیدبخش جامعه باشند، متاسفانه خود این افراد در وضعیت نامناسبی قرار دارند، توقع این است که اقدام عملیاتی نه شعاری برای رسیدگی به دغدغه‌های این قشر انجام شود.

 

محمودی بیان کرد: متولی اصلی حل مشکل رسانه‌ها در مرحله اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مرحله بعد اداره کار و موسسات بیمه هستند که جای دارد اصحاب رسانه را بطور ویژه مشمول اقدامات حمایتی خود قرار دهند.

 

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با اشاره به کاهش آگهی‌ها در مطبوعات اضافه کرد: بسیاری از رسانه‌ها درآمدشان مبتنی بر فروش است، زمانی که فروش نباشد به تبع آگهی تبلیغاتی نیز نیست و درآمدی عائد مطبوعات نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: پس از گرانی بنزین انتظار این بود که برای توزیع کنندگان مطبوعات یارانه‌ای قرار بگیرد اما نهایتا حتی برای سرپرستی روزنامه‌ها در استان ها نیز یارانه خاصی برای بنزین اختصاص داده نشد.

 

محمودی گفت: پیشنهاد من این است که یک صندوق حمایت از رسانه‌ها ایجاد شود و دولت باید از آن حمایت کند که آن صندوق بتواند رسانه‌های در آستانه ورشکستگی را از بحران نجات بدهد.

 

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی با اشاره به مجاهدت رسانه‌ها در خط مقدم مبارزه با کرونا اظهار کرد: من کارنامه درخشانی برای رسانه‌ها می‌بینم، آنها به خوبی توانستند از مسئولین مطالبات به حق، هوشیارانه و مؤثر داشته باشند.

 

وی بیان کرد: خبرنگاران همچون سربازانی هستند که در خط مقدم جبهه در حال مبارزه با دشمن هستند ولی ستادی که باید پشتیان این افراد باشد وجود ندارد و سیاست‌های تشویقی نیز برای روحیه بخشی به این سربازان وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار