امیر سرتیپ صدیق از نخستین فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.
کد خبر: ۸۷۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ 10 July 2020

امیر سرتیپ خلبان هوشنگ صدیق که بود؟ + تصاویر

‌به گزارش تابناک سمنان:  ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازو‌های اقتدار ایران اسلامی همواره در حفظ تمامیت ارضی کشورمان نقش مهمی ایفا کرده است. ارتش این افتخار را دارد که به علت هویت و ذات بومی خود همواره به مردم متکی است.

ارتش پیش از انقلاب اسلامی به عنوان نیرویی که به طور کامل به غرب به خصوص آمریکا وابسته بود فقط در جهت تحقق اهداف آنها تلاش می‌کرد و از سویی دیگر هم محمدرضا پهلوی از سوی آمریکا به عنوان ژاندارم خلیج فارس تعیین شده بود. این لقب یعنی که او به عنوان فرمانده وقت کل قوا مسئول حفظ منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه بود.

محمدرضا پهلوی باید با توجه به مسئولیت خود که از سوی حامیانش به او واگذار شده بود این کار را به خوبی انجام می‌داد، یعنی دقیقا مانند آنچه در نخستین سال‌های دهه ۵۰ در ظفار عمان رخ داد و ایران به دستور آمریکا به عمان کمک کرد تا شورشیان چپ گرا مخالف خود را نابود کند. اما ارتشیان متعهد و مومن که  اسلام‌زدایی و ستمکاری شاه را می دیدند نتوانستند آرام بنشینند و با او به مخالفت برخاستند.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

وجود عناصر انقلابی و مسلمان در ارتش

از همان سال‌های دور عناصر انقلابی و مسلمان در ارتش حضور داشتند که همواره با اینکه ارتش ایران و افسرانش زیر یوق استعمار فعالیت کنند، مخالف بودند. به همین دلیل هم از چندین سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، مبارزه در درون ارتش را آغاز کردند. یکی از این عناصر مومن و ضد استعمار تیمسار سپهبد محمدولی قرنی است که با لیاقت تا مدارج بسیار بالا رفته بود و حتی در برهه‌ای از عمر خود سمت آجودانی مخصوص محمدرضا پهلوی را نیز تجربه کرده بود.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

در واقع او در زمان شاه و نظام طاغوت تا درجه سرلشکری ارتقا یافت، اما زمانی که متوجه اسلام‌زدایی و ستمکاری شاه و جنایات و خیانت‌های آمریکا در ایران شد، به تمام مزایای مادی و منزلت سرلشکری پشت پا زد. اما به دلیل روحیه انقلابی و ضد ستمگری خود این مبارزه را ادامه داد و با پیروزی انقلاب سلامی به سمت نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش پس از انقلاب انتخاب شد.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

ارتش در بدنه خود از این عناصر انقلابی و مومن فراوان داشت. امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی دیگر عنصر مومن و انقلابی ارتش در آن زمان بود که او هم برای پیروزی انقلاب اسلامی زحمات فراوانی کشید.  

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

ارتش انقلابی تحت فرمان امام خمینی (ره)

انقلاب که پیروز شد، بسیاری از عناصر وابسته به رژیم ستمشاهی محاکمه و به اعدام محکوم و برخی دیگر نیز از ارتش کنار گذشته شدند و به بازنشستگی رسیدند. به همین دلیل هم ارتش در ابتدای انقلاب آمادگی خود را به طور کامل از دست داده بود و تا اینکه امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۹ فروردین ۵۸ در مقابل امام رژه رفتند البته این رژه تحت فرمان امام بود که روز ۲۶ فرورین فرمودند این ارتش، ارتش اسلام است و باید با تمام ساز و برگ خود در روز ۲۹ فروردین  در برابر ملت ایران رژه برود.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

در واقع این تدبیر امام خمینی (ره) بود که مانع از انحلال ارتش شد. چراکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا آن زمان گروهک‌های مختلف مانند منافقین و سایر گروهک‌ها شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند و می‌گفتند باید ارتش ما ارتش بی طبقه توحیدی باشد.  

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

ارتش به عنوان تنها نیروی آماده نظامی کشور در آن زمان درست یک سال و نیم بعد که رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی حمله کرد در برابر آن ایستاد و مانع از تکه پاره شدن ایران اسلامی شد. ۳۱ شهریور ۵۹ که صدام به ایران حمله کرد، نیروی هوایی ارتش به عنوان آماده‌ترین نیروی نظامی کشورمان در کمتر از ۴۸ ساعت با اجرای طرح عملیات ۱۴۰ فروندی مراکز حساس عراق را نابود کرد. البته این تنها عملیات موفق ارتش در دوران دفاع مقدس نبود و عملیات‌هایی مانند کمان ۹۹، حمله به اچ ۳، نابودی پل کرخه و بسیاری از عملیات‌های موفق دفاع مقدس ستارگان درخشانی در کارنامه پرافتخار نیروی هوایی ارتش است.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

نیروی هوایی ارتش در حوزه خودکفایی و تامین قطعات موردنیاز خود نیز از نیرو‌های نظامی پیشرو در کشور است که با تلاش شبانه روزی متخصصان خود همواره از همان ابتدای دفاع مقدس قطعات موردنیاز خود را تامین و استفاده کرده است.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

انتصاب امیر صدیق با حکم امام خمینی (ره)

سرهنگ خلبان هوشنگ صدیق یکی از خلبانان موفق نیروی هوایی ارتش بود که با درخواست آیت الله خامنه‌ای به عنوان رئیس وقت شورایعالی دفاع از امام خمینی در سال ۶۲ به عنوان ششمین فرمانده این نیرو از سوی امام خمینی (ره) فرمانده کل قوا منصوب شد.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

متن درخواست رهبر انقلاب از امام خمینی و در ادامه نیز پاسخ فرمانده کل قوا به نامه آیت الله خامنه‌ای آمده است:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم.

مقام معظم رهبر انقلاب و فرمانده کل نیرو‌های مسلح حضرت امام خمینی

با اظهار قدردانی از خدمات ارجمند و صادقانۀ سرهنگ معینی‌پور در طول تصدی فرماندهی نیروی هوایی، شورایعالی دفاع در اجرای مفاد اصل یکصدودهم قانون اساسی، قبول استعفای وی و انتصاب سرکار سرهنگ هوشنگ صدیق به فرماندهی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را به آن حضرت پیشنهاد می‌کند.

سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهوری و رئیس شورایعالی دفاع

۶۲/۰۹/۰۳»

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

امام خمینی در پاسخ به این درخواست می‌نویسند:

«بسمه تعالی

با قدردانی از زحمات ایشان و دعا برای توفیق به خدمت اسلام و ملت، موافقت می‌شود.

۶۲/۰۹/۰۴

روح‌اللّه الموسوی الخمینی»

 

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

امیر سرتیپ خلبان هوشنگ صدیق که بود؟

هوشنگ صدیق ۱۹ بهمن‌ماه سال ۲۰ در خانواده‌ای در تهران چشم به جهان گشود و در شامگاه ۱۸ تیرماه سال ۹۹ چشم از جهان فرویست. در دوران فرماندهی او نیروی هوایی ارتش عملیات‌های موفقی را انجام داد و ضربات محکمی به نیروی هوایی و تاسیسات حیاتی و حساس دشمن بعثی وارد آمد.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

هنگامی که آیت الله خامنه ای سرهنگ خلبان هوشنگ صدیق را به عنوان فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش به امام خمینی(ره) پیشنهاد دادند، مواردی همچون انجام پروازهای برون مرزی موفق، تعهد به انقلاب و اسلام و همچنین حرکت او براساس ولایت‌مداری و مردم‌داری و مدیریت مبتنی بر دانش و تخصص را مورد توجه قرار داده بودند.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

مهارت و دلسوزی او در ریل گذاری حرکت نیروی هوایی در حرکت به سوی قطعه سازی و تولید پیچیده‌ترین تجهیزات مورد نیاز این نیرو از مهم ترین فعالیت های او در دوران جنگ تحمیلی بود.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

مدیریت شرکت‌های هواپیمایی پس از دفاع مقدس

امیر سرتیپ خلبان هوشنگ صدیق پس از پایان دفاع مقدس، مدتی در وزارت دفاع و ستاد کل نیرو‌های مسلح و پس از آن نیز در برخی از شرکت های هواپیمایی مشغول به فعالیت شد. او مدیرعاملی شرکت هایی همچون چابهار، کاسپین و در اواخر عمر نیز مدیرعاملی هواپیمایی زاگرس را در کارنامه خود داشت.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

پیام تسلیت فرماندهان

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش درگذشت مرحوم امیر سرتیپ خلبان هوشنگ صدیق را طی پیام های جداگانه ای تسلیت گفتند.

امیر سرتیپ خلبان صدیق که بود؟ + تصاویر

کلام آخر...

ارتش جمهوری اسلامی ایران با وجود فداکاری چنین انسان هایی در دوران دفاع مقدس توانست پیشانی صدام را بر خاک بمالد و تا امروز نیز با غرور و افتخار از تمامیت ارضی کشور دفاع کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار