گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارش خود را درباره شهادت سردار سلیمانی به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.
کد خبر: ۸۷۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ 10 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از روال قانونی، در گزارش خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، درباره ترور شهید قاسم سلیمانی گفت: کشور‌ها و طرف‌های غیردولتی از پهپاد در جهان استفاده می‌کنند و استاندار‌های مشخصی در این باره وجود ندارد. یک مقام بلندپایه ایران که یک کشور با حق حاکمیت است، هدف قرار گرفت.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های خودسرانه، فراقانونی و بدون محاکمه در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت در ترور (شهید سردار) سلیمانی یک مسئول بلندپایه دولتی در یک کشور دارای حاکمیت هدف قرار گرفت. اقدام آمریکا بر اساس هیچ یک از موازین حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست. 

او گفت توسعه دامنه جنگ با تروریسم به امنیت و صلح جهانی خسارت وارد می‌کند.

 

کالامارد گفت بسیاری از کشور‌ها بدون وجود قوانینی درباره استفاده از پهپاد از این نوع هواپیما‌ها در جنگ‌های خود استفاده می‌کنند.

 نماینده کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی، نقض منشور ملل متحد است.

نماینده افغانستان هم تاکید کرد: عملیات قتل خارج از روال قانونی را محکوم می کنیم.

نماینده لیبی گفت: در پیش گرفتن سیاست قتل خارج از روال قانونی نقض قوانین بین المللی به شمار می رود.

نماینده استرالیا نیز عملیات قتل کورکورانه خارج از قانون بین‌المللی را محکوم کرد.

نماینده سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: ترور (شهید سردار) سلیمانی از سوی آمریکا جنایت ترور دولتی است.

نماینده ونزوئلا هم تاکید کرد: ما عملیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی را که به صورت غیرقانونی صورت گرفت، محکوم می کنیم. این اقدام، نقض آشکار قوانین بین المللی انسانی و حقوق بشر بود.

نماینده عراق هم تصریح کرد: ترور (شهید سردار) سلیمانی و ابومهدی المهندس در خاک ما تجاوز آشکار و نقض حاکمیت ما به شمار می‌رود.

در همین حال تعداد زیادی از هیئت‌های دیگر کشور‌ها نیز در این نشست، ترور‌های خودسرانه از طریق بکارگیری‌ پهپاد‌های نظامی را مردود دانستند. کشور‌های چین، سوریه و ونزوئلا نیز به طور صریح اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند.

گزارش کالامارد به عنوان یک مرجع رسمی سازمان ملل در غیرقانونی بودن ترور شهید سلیمانی و مغایرت آن با منشور ملل متحد، ناخرسندی و واکنش شدید واشنگتن را در پی داشته است.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با لحنی عصبانی به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل حمله کرده بود و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در واکنش به این گزارش بیان کرد که آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شده است و پاسخگوی سازمان ملل نیست. وزارت دفاع آمریکا نیز با گزارش یادشده مخالفت کرده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار